utgave nr 10 1995

Folkesnekka Nidelv 24, 27 år gammel bestselger

Publisert Sist oppdatert

Folkesnekka

Nidelv 24


27 år gammel bestselger


Tekst: ANNE MARIT KLOKK
Foto: HANS DUE

Nidelv 24 ble lansert i 1968 og er produsert i 2911 eksemplarer. At den fortsatt er bedriftens bestselger, er sensasjonelt. Vi sammenligner her byggenummer 2 fra 1968 med en 95-modell. Mye er skjedd med snekka på disse årene, selv om det opprinnelige skroget og preget er beholdt.



I 1966 bygde Nidelv Båtbyggeri eller Nils Nilsen & Sønners Båtbyggeri, som det het den gangen, sin aller første plastbåt, en åpen 15-foter. To år senere var det en svenske som fikk overtalt dem til å bygge en snekke i plast, og Nils og sønnen Gunnar tegnet 24-foteren som betegnende nok ble karakterisert som verdens største 24-foter. Byggenummer en ble sendt til Malmø. Siden den gangen er det produsert bortimot 3000 24-fotere, og fremdeles er det den som selger best av Nidelvs modeller. Ca 40 24-fotere i året mot ca 30 hver av de andre snekkene og sportscruiserne.
Båtmagasinet dro til Nidelv i Arendal for å sammenligne byggenummer to fra 1968 med en helt ny båt. 27 år er en sjelden lang karriere, og det er klart at mye er gjort innvendig for å holde den suverene lederposisjonen. Men ser man på selve skroget, er det uforandrert, bortsett fra at springet i baugen er flatet ut og hytta er hevet 10 cm ved dollbordet. Dette ble gjort for to år siden for å gi ståhøyde under dekk.
Den første store forandringen på Nidelv 24 ble gjort i 1978, ti år etter lanseringen. Da ble tverrsofaen akterut erstattet av en U-sofa og motoren flyttet ned under dørken ute. Den sto opprinnelig i en kasse under passasjerstolen midtskips. Den gangen var førerstolen på babord side, noe som senere også er gjort om. Disse endringene gjennom et langt liv til tross, du er aldri i tvil når du ser en Nidelv 24. Om det er en helt ny båt eller en av de eldre årgangene. Snekka har hele tiden beholdt sitt særpreg. Det virker riktig å kalle den Classic det som nå er blitt tilnavnet til snekkeserien som består av 24-foteren, 26-foteren og storesøster på 28- fot.

Erkje så fin på det!

I dag er det Erling Lunderød som eier byggenummer to. Han er pensjonist og kjøpte båten for tre år siden. Akkurat hvor mange eiere det har vært før ham, vet han ikke sikkert, men han mener det er tre. Motoren, en 16 hk MD 2B, er original og går som ei klokke.
-Båten er grei den. Gammeldags, jo da, men fin til mitt bruk. Jeg fisker og har med pensjonistvenner på tur når det er godt vær. Denne båten er ikke forandret på 27 år og heller ikke vedlikeholdt noe særlig. Det er skjønnhetsfeil på den, men jeg erkje så fin på det. Vil gjerne slippe å ta av med skoa når jeg går ombord, sier eieren Erling Lunderød.
Innredningen i den gamle båten er meget enkel. Uteplassen har en plastbelagt tverrsofa akterut, og du kommer ombord via en leider med tre trinn fra rekka og ned til dørken på styrbord side. På babord side en langsgående hylle med plass til fiskestenger, båtshaker osv. En fastmontert og uregulerbar førerstol er plassert til babord og en passasjerstol er midtskips. Under førerstolen finnes et skap med hyller. Passasjerstolen kan vippes fram, slik at man kommer til vask og noe (etter dagens krav) ganske primitivt bysseutstyr. Et bord i akterkant av stolen kan slås opp. Hele passasjerstolen kan skyves akterover, slik at man kommer til motoren under. De to stolene sitter på en liten forhøyning og det er fotskamler til føttene. Dør inn til salongen er på styrbord side. Et smalt skap er plassert mellom dashbord og hovedskottet. Vi lurte et øyeblikk på hvor kokeapparatet var, men det har pensjonist Erling Lunderød tydeligvis ikke bruk for. Han har med seg matpakke og termos og tar med seg fisken hjem på kjøkkenet.
Av utstyr ellers ute var griperekker oppå dashbordet og på hytta og et stort dreggrom med hengslet lokk på akterdekket. Uteplassen er belagt med løse kantsydde tepper, som helt sikkert ikke er originale. Ellers er det ikke mye "innerliner" ombord. Skrogsiden innvendig er belagt med et gulhvit og turkis mønstret plastpolstring som er lett å holde ren. Treverket er i mahogni kryssfiner.

Salongen

Salongen består av en sofabenk på hver side med et bord i mellom, en liten "barnekøye" i piggen og et krypinn av et toalettrom i akterkant av sofaen på babord side. Rett innenfor døren til styrbord er det er barskap med skårne hull til glass og flasker. Ellers er det stuerom under benkene til sengetøy og andre klær. Teppet på dørken er lagt over et tjukt dørkbelegg i plast. Rømningsluken er i snaueste laget for en voksen med en korpus av en viss størrelse. Det er to lampetter og en taklampe hvor kablene er synlige. Dette ser ut til å være gjort av en amatør, men det gir Erling Lunderød og vennene hans lys nok til å lese avisen eller spille kort i kveldingen, og da er han fornøyd.
Toalettrommet er nesten mikroskopisk. Her er en porta potti, et lyspunkt, en lufteventil og noen kroker på veggen. Ingen håndvask. I 1968 var det å ha et eget toalettrom ombord med dør man kunne lukke i en 24-foter, ganske enestående. De fleste båter på denne størrelsen hadde den gangen en bøtte eller porta potti gjemt under en køye.

Kontraster

Å gå fra 68-modellen over i 95-modellen, gir et klart bilde av hva som er skjedd med norske bobåter i løpet av disse årene. Det sier også sitt om hva som er skjedd med folks kravmentalitet og behov, på godt og vondt! Nå snakker vi om innredningsløsninger, materialvalg, praktiske hjelpemidler, navigasjonsutstyr og bokomfort. Sammenfallende med dette kommer også plassering av motor, økende motorstørrelse på grunn av tyngre last og mere utstyr, bedre strømkapasitet og mere utstyr på uteplassen.
Vi vet at en nevenyttig båteier kunne vedlikeholdt og oppjustert 68-modellen til å ligne mer på 95-modellen, men vi var glad for at den gamle var så uberørt og original. Da ser man klarest de store kontrastene. Innombords. Skroget er det samme, bortsett fra de nevnte justeringer som ble gjort for to år siden. Dagens modell er vel ikke akkurat blitt penere, snarere tvert i mot. Det gamle skroget er smekrere og mer harmonisk i linjene enn det nye, som har ståhøyde under dekk og mye mer plass og bokomfort.

Prisene

En Nidelv 24 med en MD 2B på 16 hk kostet i 1968 28.000 kroner. I dag koster båten med en 45 hk dieselmotor ca. 350.000 kroner. Det er langt fra bare prisen som er økt og motoren som har vokst i størrelse. Båten inneholder i dag så mange flere elemeter og servicefunksjoner at det nesten ikke er sammenlignbart. I tillegg ligger standarden på alt utstyr mye høyere nå enn da båten ble lansert.
Da Båtmagasinet testet Nidelv 24 Classic i 1993 etter den siste moderniseringen, kalte vi den for "Kvalitetsbåten", og det sier ikke lite om den gamle klassiske snekka. Slik båten fremstår i dag oser den av kvalitet hele veien.
Forandringene fra den gamle versjonen er i korte trekk følgende: Styrehustaket er kommet til. Baugspringet er flatet ut og overbygget hevet 10 cm for å skaffe bedre ståhøyde. Toalettrommet er utvidet og flyttet fra babord til styrbord. Det har selvfølgelig vask, septiktank og elektrisk avtrekksvifte. Dørken ute er gjort selvlensende og innredningen her er forandret. Byssa, som tidligere var under et dobbelt førersete, er flyttet langs babord side og det er blitt adskilt førersete og passasjerstol. Man kan bevege seg midtskips i hele båtens lengde. Døren ned til salongen er nå en solid skyvedør og rømningsluken på fordekket er utvidet betraktelig.

En bra jobb!

Hva hadde Nidelv Båtbyggeri vært uten 24-foteren? Et interessant spørsmål.... Gamle Nils Nilsen hadde vel klart å tegne en annen "bestselger". Hemmeligheten ligger i skroget og særpreget til denne snekka Nidelv i alle år har klart å perfeksjonere, videreutvikle og samtidig bevare "sjela" til. 27 år er lang tid. Vet du om eksteriøret på noe annet som har klart å holde seg attraktivt så lenge, samtidig som interiøret har vært snudd rundt og stadig blitt modernisert? Tenk på sammenlignbare motorbåter, biler og andre fremkomstmidler på sjø og land. Vi må melde pass. Det finnes selvsagt klassiske seil-og motorbåter som ikke forandrer seg, men de tilhører gjerne klasser innen for sportslige rammer.
Nidelv-snekka til gamle Nils er i en klasse for seg. Og fremdeles er den firmaets besteselger. Kanskje er det ikke så rart at Nidelv strever med å markedsføre det faktum at de også har noen av Skandinavias mest moderne daycruisere?