utgave nr 8 201

Førsteinntrykket: Nordkapp 760 Enduro - Nordkapp-platået

Stø som fjell. Spektakulær. Skyver sjøen unna straks den treffer. Nordkapp 760 Enduro pirrer. Akkurat som fjellformasjonen med samme navn.

Publisert Sist oppdatert

 TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Vi skal vel ikke trekke sammenligningen for langt, men inspirert av god plass og sjødyktighet er det fristende. Siste skudd i Nordkapps modellserie er et platå – en åpen båt med mange bruksmuligheter.

  

Riktignok blir ikke båtene produsert i Norge, men Nordkapp i Sarpsborg står uten tvil for noe av det beste i dagens båtindustri. Produksjonsanlegget i Polen er 100 % under norsk kontroll.

  

Med små justeringer på design og små utvidelser i rangen har Nordkapp stått litt på stedet hvil i sin modellserie de siste årene. Men nå skjer det noe igjen. Siste skudd på sammen, riktignok bygget på akkurat det samme skroget som flaggskipet Noblesse 760, er den spektakulære Enduro 760. Dette er i utgangspunktet en tradisjonell ”gå rundt” konsollbåt, men den har en annerledes planløsning og god sengeplass for to voksne. En egen bysseseksjon ute, med kjøleskuff, kan følge som ekstrautstyr, men toalett og septiktank er standard. Rommet under dekk er utstyr med en minibysse.

Solid walk-around

Walk around-løsningen er praktisk. Den åpner for problemfri adkomst fra baugen Dermed er ikke den i veien for ”fri ferdsel” fra baug til badeplattformen akter. På det store
dekket er det plassert en gedigen solseng som ikke på noen måte er i veien for fri ferdsel langs begge sider. Selve dekket er godt nedsenket i forhold til rekka og skaper trygghet. Solsenga er like lekker som den er genial, med gode nakkeputer hvilende mot den smarte ”garasjen” som skjuler kalesjen. Ja du leste riktig, kalesjen ligger vindskjermen, ikke helt akter som i alle andre båter. Den er ikke i veien for noe som helt.

  

Med designer Espen Thorup på laget har Nordkapp våget mye med sin nye Enduro 760. Her er det innovasjon. Det er gjort dramatiske endringer i design, look og løsninger. Til og med har den gått et småfrekt rødt preg, en videreføring av den røde dekoren som finnes på Evinrudes E-TEC-motorer. Nordkapp har valgt å ta det helt ut, gi båt og motor en identitet som skal smelte sammen til et hele.


Høyt fribord

En forhøyet skrogside med innebygget karbonglass fungerer som et praktisk stigtrinn. Dette designet gir samtidig et høyt og trygt fribord.

760 Enduro er bygget for viderekomne, gjennomsyret som den er med finesser og småsmarte løsninger. Både fendere og tauverk har sine tildelte praktiske plasser. Hver krik og krok er utnyttet til stuveplass. I dørken er det to lange stuverom

Vi har sett en tendens til at skjærgårdsjeepens røffe bruksområde, kombinert med mye plass, er i skuddet som aldri før. Den ser unektelig litt brutalt ut når det leveres mer eller mindre åpne båter i nesten åtte meters lengde. Men det gir tompleplass for alle, og fremfor alt bidrar det til god kjørekomfort.

Det er lagt vekk på fine og pene løsninger på alt, ikke minst aktersalongen. Den er utstyrt med et skinnesystem som gjør at deler av salongen kan skyves over til babord side og med en ileggspute gjøre enda større, når det ikke er behov for adkomst til badeplattformen.

Når man sitter i salongen kommer vinduet i skrogsidene til sin rett. Det gir en luftig og lys følelse.

Skipperen i høysetet

Vi har vel allerede gitt til kjenne at det meste er positivt å si om denne båten, likevel velger vi å fremheve førermiljøet som rosinen i pølsa. To spesialkonstruerte stoler, som gir perfekt støtte i både sittende og stående stilling, er plassert midtskips og bak en solid konsoll. Konsollen har fått en mørk grå farge som ikke reflekterer sollyset. Meget behagelig. Det er jobbet godt med ergonomien. Ikke minst motorkontrollen er plassert riktig på en egen forhøyning. Instrumentene hindrer ikke sikten.

  

Nordkapps skrog er bygget på erfaring. Den innovative nyheten 760 Enduro er bygget på det velprøvde skroget til Noblessen og oppfører seg slik også i vannet. Med en 23 graders bunn er det ikke antydning til slag og den tar et utmerket grep i krappe svinger.

  

Båten leveres med motorer fra 200 hk. Det minste motoralternativet blir for snaut for en såpass tung båt som dette. Vår båt er utstyrt med en 300 hesters Evinrude E-Tec. Akkurat passe. Toppfarten ble målt på instrumentet til rett i underkant av 45 knop. Der bør den også være.

Den er mer ”folkelig” enn de mer utrerte modellene fra Hydrolift og Goldfish. Den treffer nok sitt kvalitetsbevisste publikum i en litt bredere kundegruppe, men for all del, du skal ha litt penger for å prioritere 8-900.000 kroner på en åpen båt.

  

Men moro blir det, det lover vi.

 

FAKTA: NORDKAPP 760 ENDURO

CE-kategori: C

Produksjonsland: Polen

Største lengde i meter: 8.00

Største bredde i meter: 2.55

Dyptgående i meter: 0,90 m

Vekt tørr båt i kilo: 1600

Drivstoff i liter: XX

Max antall personer: 8

Motoreffekt fra-til i hk: 200-2x200

Motor i testbåt: Evinrude E-TEC 300

Sylindervolum: 3854

Antall sylindre: 6

Effekt i hk (KW) 300 (221)

Toppfart i testbåt (knop): 44.8

Pris fra kroner: X

Pris testbåt i kroner: X

Opplysninger: www.nordkappp-boats.no