utgave nr 8 2004

Gjør det selv: Montere bauglyskastere

Publisert Sist oppdatert

Gjør det selv

Montere bauglyskastere

Bauglyskastere kan være til god hjelp i mørket. Monteringen fikser du selv på et par timer.

TEKST: LARS H. LINDÈN

Et par faste lyskastere i båtens forskip og en bevegelig på taket eller targabøylen er en perfekt kombinasjon på mørke kvelder. Ikke bare ved fortøyning, men også for leting etter staker og bøyer i leden. Med faste bauglyskastere har du alltid lys forover, og kan søke rundt med den bevegelige.
Bauglyskastere forbindes ofte med større yachter, men det finnes flere alternativer også for små båter. Hella Marine har laget et sett som koster rundt nær 3.000 kroner pr par og passer til mindre båter. Lampehuset er laget i hvit plast, og lampen er på 55 watt (ved 12 volt). Alt er montert i en vanntett enhet (IP 67). Største utvendige diameter på lampehuset er 203 mm og innbyggingsdybden er 236 mm. Dette er et format som passer båter fra ca 20 til ca 30 fot. Om du behøver mer lys og større rekkevidde finnes også luksusversjonen Hella Xenon, med gassfylte glødelamper som tennes via en forsterker og gir "dagslys" foran båten. Xenon-lyskasterne har dobbel rekkevidde og halve strømforbruket sammenlignet med tradisjonelle lyskastere. Prisen er drøyt 8.000 kroner pr par.
Amerikanske Barnegat Lights har en tradisjonell modell med lampehus i hvit plast og s.k. Sealed Beam-innsatser med effekt på 50 watt. Innsatsene har en diameter på 110 mm og er utskiftbare. De koster ca 3.600 kroner paret, og importeres av Telmo Control AS (telefon 22 67 23 60). Modellen finnes også med rustfri ytterring, og produsenten leverer også mindre og større modeller.

Montering i båt

Vi har montert Hellas nye lavpris-lyskaster på en Saltö 31. Båten løftes opp med kran og settes opp på bukker i ca en halvmeters høyde. Lampehusets frontside plasseres mot skroget, og vi sikter med bakstykket mot en person 5-10 meter foran båten. Et passende monteringssted markeres, og vi sjekker at det er plass på innsiden av skroget. Mange båter i denne størrelsesklassen har en dreggboks forut, og det blir oftest her lyskasternes innside havner. Derfor er det en fordel om de monteres så høyt som mulig, så man ikke tar opp unødig plass i dreggboksen eller ødelegger baksiden av lyskasterne med dregg eller kjetting.
Selve monteringen av lyskasterne tar høyst et par timer. Siden kommer trekking og kobling av det elektriske, som tar minst like lang tid. Det kan være langt mellom bauglyskasterne forut og batteriene som ofte sitter akterut i forbindelse med motorrommet. Da må kabelarealet være sjenerøst for å unngå spenningsfall. Velg heller en litt for grov kabel, og sjekk med fagfolk om du er usikker. Sist, men ikke minst: Sjekk den tiltenkte strømbryteren. Om båten er utstyrt med puslete "standardbrytere" bør man montere et relé hver lyskaster for å unngå spenningsfall. Til dette kan man bruke vanlige releer som brukes til ekstralys på biler.

1. BÅTEN bør tas på land og settes på bukker i samme leie som om den lå i vannet. Det vil si at vannlinjen skal være parallell med bakken. Ta ut et av lampehusene og legg den ytre sargen mot skroget på et sted som passer med sargens form. Send en person et godt stykke (5-10 meter) foran båten for å sjekke om det sorte lampehuset peker i riktig retning. Lysspredningen er bred og rund, då det kreves ikke 100 prosents nøyaktighet.

2. PLASSERINGEN markeres med en tusj. Bor også to små hull med den ytre sargen som mal. Velg hull i hver ende av sargen. Dette for å sjekke hvor lampehuset kommer til å havne i forhold til eventuelle skott, for eksempel mellom ankerboks og forlugar.

3. TAPE hele området rundt sargen for å beskytte plasten ved åpning av hullet. Bruk pakningen som mal når hullet skal markeres. Tegn rundt pakningen i riktig posisjon etter de to hullene som ble boret tidligere. Sag opp hullet med elektrisk stikksag, husk å sjekke at sagbladet går fritt på baksiden.

4. SJEKK om lyskasterne passer i sine hull, og at sargene følger skrogsiden. Noen millimeters avstand kan aksepteres, for det fyller pakningen opp. Større avstand mellom sarg og skrogside kan fylles med Sikaflex eller liknende tetningsmiddel.

5. SAMTLIGE HULL bores når alt er markert på riktig plass. Skru lampehuset fast i skroget. Bruk vanlig syrefaste selvgjengende skruer. Skru forsiktig i flere etapper rundt hele sargen så den ikke knekker. Ta bort beskyttelsestapen, og poler området rundt sargen hvis det har kommet stygge merker.

6. KABLER dras mellom elsentral (eller batteri) og lyskastere. Bruk minst fire kvadrats kabel for korte strekk og seks kvadrat for lengre strekk. Et relé bør monteres til hver lyskaster for å unngå spenningsfall. Dette er spesielt viktig om båten har svake brytere. Sikre kursen til lyskasterne med 15 ampere.

7. GUMMIKÅPEN over lampehusets ende settes på for å beskytte kablingen mot fukt. Om lyskasterne monteres i dreggboksen må lampehusene beskyttes mot slag fra dregg eller kjetting.

Hella Marine bauglyskastere

Materiale: Hvit plast
Kapslingsklasse: IP 67 (Vanntett, skal tåle en meters nedsenking i minst 30 minutter uten lekkasje).
Spenning: 12 og 24 volt
Effekt: 55 watt ved 12 volt
70 watt ved 24 volt
Glødelampe: H3 eller Xenon
Utvendig lengde: 203 mm
Innbyggingsdybde: 236 mm
Pris - halogen: 2.815 pr par
Pris - Xenon: 8.165 pr par
Importør: Hellanor AS, tlf 67 06 60 60. www.hellanor.no