utgave nr 4 2005

Gjør det selv: Vårklargjøring

Publisert Sist oppdatert

Ut av vinterhvilen

Klar - ferdig - sjøsett

Vårsola får blåveisen fram fra snøen og presenningen av vintertrøtte båter. Se hvordan du gjør båten klar til sesongen.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Endelig. Kalenderen sier april. Båtblader - noen britiske, svenske og tyske til å fylle opp mellom de norske som kommer så sørgelig sjeldent - ligger i fillete stabler rundt omkring i huset. Noen på do, en hel del på nattbordet og noen av juvelene på enden av stuebordet.
Måneder med ørkesløs traving er tilbakelagt, med kveldsturer i rute mellom heimen og opplagsplassen. "Skal bare sjekke om det har samla seg snø på båten, tilbake om time". Selv om det samme ble sjekka i går, og nedbørsmengden ville fått meteorologen til å smile overbærende.
Båtmessa skulle vært en forventningskatalysator. "Nå starter sesongen, dere!". Ja jøss, hadde man bare fått den etterlengtede telefonen fra Hamar. Der gikk man rundt på messa, med pose til brosjyrene og håndkle til siklinga.
Tenk så deilig det hadde vært med en flunkende ny noen-og-tredve-foter. Jomfruelig gelcoat, varmt vann i akterspeildusjen og kald pils i kjøleskapet. Lugarer med gode senger under dekk, ventiler som ikke lekker som en misfornøyd departementsbyråkrat like før offentliggjøring av Statsbudsjettet. Og en motor som starter etter èn runde med startmotoren i stedet for tre runder med startgass og fire med hele bannskapsrepertoaret. Hvis det er strøm på batteriet, da.
Kanskje kupongen går inn neste helg, ennå er det kanskje noen som kan levere båt til denne sesongen.
Men nå er det tid for vårpuss. Lørdag formiddag og sola jobber hardt for å lure temperaturen over null. Presenningen tas av og brettes pent sammen. To-tre ekstra hull denne vinteren; bare å snu presenningen, så kan den brukes neste vinter også. Fysj! Hvordan kan det samles så mye dritt - under tak - i løpet av en snau vinter? Presenningsstativet tas ned, og forbedringspunktene registrert.
(OPI/vårpuss_oppslag.jpg)

Ren fornøyelse

Grundig rengjøring er en av de første oppgavene. Bruk helst et vaskemiddel som skummer godt. Proffene sprayer såpevann på med pumpekanne. Det kan du også, eller bruke svamp og bøtte. La kjemikaliene få tid til å virke, ikke spyl med det samme. Da gjør såpa mye av jobben for deg, og det blir mindre skrubbing. På den annen side må det ikke få tørke helt, da blir det skjolder som er vanskelig å få bort. Direkte solskinn gjør at såpa tørker for fort. Mange shampoer på markedet inneholder metasilikat (angitt som natriummetasilikat eller "vannglass" på etiketten). Det gir et mer effektivt vaskemiddel, men blir "umulig" å få bort om det får tørke. Vask et lite felt om gangen. Det kan ellers lønne seg å lese bruksanvisningen på produktene du bruker. Start nederst og vask deg oppover. Ikke omvendt. Da er møkka lettere å få av.
"Vanlige" vaskemidler som Zalo, grønnsåpe, Ajax osv er helt greit. Vær oppmerksom på at vaskemidler med ph-verdi høyere enn 9 fjerner polishen.
Dritten skal stort sett være mulig å ta med vanlig vask. Selv de sorte rennene på fribordet. Det som ikke går i vask kan du ta med polish. Vær tilbakeholden med bruk av rubbing, Jif og andre skuremidler.

Polering, voksing

¨

Smør polish på den rene overflaten med en fille eller skumgummiskive på poleringsmaskin.

¨

Flekker og striper går av med litt ekstra gnikking.

¨

La polishen tørke

¨

Tørk av det meste med en fille og poler til slutt med en ren fille eller poleringsmaskin med poleringshette. Bruk lavt turtall på maskinen.

¨

Ikke poler i direkte sollys, da blir det skjolder på overflaten.

¨

Polishen bør beskyttes av et lag hardvoks, som påføres på samme måte. De fleste fabrikanter av båtpleieprodukter tilbyr et kombinasjonsprodukt med rens, polish og voks i ett.

¨

Vær forsiktig med rubbing. Hvis båten blir matt og melkehvit to uker etter polish-behandling, kan det være på sin plass med en runde rubbbing. Vanligvis omkring hvert 10. år for lys båt og hvert 6. år for mørk / farget gelcoat. Overflaten må behandles 6-12 ganger med profesjonell poleringsmasking for godt nok resultat.
Det finnes drøyt 60 varianter av polish på det norske markedet. 95 prosent av dette er bilprodukter, resten er båtprodukter. Båtpolish har mer / sterkere uv-beskyttelse, og holder vesentlig lenger på sjøen. Vanlig båtpolish holder likevel ikke mer enn omkring 10 uker. Et lag hardvoks oppå gir et års beskyttelse. Kombinasjonsprodukter renser ikke like godt som polish, og gir et par måneders kortere beskyttelse.

Bunnstoff

Når båten tas opp om høsten, er det som regel et tynt slimlag igjen etter spyling. Dette tørker, og gir noe dårligere vedheft for nytt bunnstoff. Det går av ved spyling med varmt vann, evt. med skrubb, men det må altså gjøres om høsten. Mange bryr seg ikke om dette, og legger nytt bunnstoff oppå.

¨

MÅ man påføre nytt bunnstoff hver vår? Det spørs hvor mye som er smurt på fra før, hvor lenge båten har vært på vannet og hvor mye som er slitt av. Et "normalt" strøk bunnstoff (2,5 liter til en 26-foter) er basert på at båten ligger 6-7 måneder på vannet. Tykkere lag / flere strøk holder for flere sesonger.

¨

Selvpolerende bunnstoff: Det ytterste, døde laget må bort før nytt strøk. Ellers flakker det av senere. En 4-5 timers tur før båten tas opp om høsten sliter bort det meste, da blir skrapejobben lettere om våren. Båten må brukes minst hver 3.-4. uke for å ha friskt bunnstoff ut mot vannet.

¨

Ny båt: Legg et strøk hardt bunnstoff oppå primeren, deretter selvpolerende i en annen farge. Dette kan gjerne legges på neste sesong. Da ser du hvor det slites.

¨

Hvitt bunnstoff: Virker dårligere enn andre farger pga lavt kobberinnhold. Brunkisel angriper det hvite først, og legger seg som brunt slim.

¨

Bløtt bunnstoff: Brukes stort sett på trebåter. Legges maks to uker før sjøsetting. Kun annet bløtt bunnstoff kan legges oppå, uansett fabrikat.

¨

Hardt bunnstoff: Tåler normalt to måneder på land, lenger hvis det er beskyttet mot uv-stråling (innpakket eller innendørs). Hvis båten har stått mer enn seks mnd, bør bunnstoffet skrubbes for å åpne det før sjøsetting. Hardt og selvpolerende kan legges oppå, uansett fabrikat.

¨

Selvpolerende bunnstoff: 1 mm sjikt mellom vann og skrog stopper algevekst. Slites av ved bruk, slipper ut nytt stoff. Kan stå på land som hardt bunnstoff (over). Kun selvpolerende kan legges oppå, uansett fabrikat.

Ta vare på treet

Behandling av trebåter er en liten vitenskap i seg selv. Kort fortalt: Lakkert overflate rengjøres, mattes med fint sandpapir, avfettes og påføres et strøk lakk. Owatrol-behandlet overflate gis en omgang med D1 på en fille som ikke loer.
Tredetaljer på plast- og metallbåter holder seg pene om de får behandling med olje eller lakk. Ubehandlet teak blir grått, mens teaken beholder fargen hvis den får behandling med olje. Dra over med fint sandpapir først.

Beskytt metallet

Syrefast og annet rustfritt bør også få en runde med dertil egnet middel. Dra en klut fuktet med polish eller et oljebasert metallbehandlingsprodukt over. Det fjerner flekker, rusttilløp osv. Metallet får en blank, beskyttende hinne.

Batterier og el-anlegg

¨

Lad opp batteriene. Spenningen på polene bør være så nær 14,4 Volt som mulig.

¨

Rengjør. Smør gjerne litt syrefritt fett på polene.

¨

Sjekk væskenivået. Batteriene har som regel indikatorer for væskenivået. Etterfyll eventuelt med destillert vann. Gjelder også "vedlikeholdsfrie" væskefylte batterier, men ikke gel-batterier.

¨

Gi el-anleggets koblingspunkter, releer osv en dusj WD 40 eller annen fuktfordrivende og korrosjonshindrende spray.

Motorens oppvåkning

¨

Du skiftet vel olje i høst? Hvis ikke, kan du gjøre det nå. Kjør motoren varm først.

¨

Kjør motoren uten å starte, for å bygge opp oljetrykket. Dra ut stoppspaken (diesel) eller ta av plugghetter (bensin), og kjør to-tre ganger 20-30 sekunder på starteren. Vent litt mellom hver gang.

¨

Gi motoren en god dusj WD 40.

Gulnet plast blir hvit igjen

Hvit gelcoat gulner i vannlinja, det er ikke til å komme fra. Rundt metallbeslag kan det også blir stygge rustrenner. Det finnes produkter i handelen som tar seg av dette, uten at du trenger å gå løs på styggedommen med rubbing eller sandpapir.
I vår har vi prøvd EffX vannlinjerens. Det er et temmelig nytt, norsk produkt. I likhet med andre produkter som skal gi nytt liv til gulnet gelcoat, er det basert på syrer. Vannlinjerensen leveres på sprayflaske. Bruken er såre enkel:

¨

Spray på det gulnede eller rustskjemmede området

¨

Gå hjem, gjør noe annet eller stå å se på at det jobber

¨

Gled deg over hvit og frisk gelcoat
Vi har sett stoffet i funksjon, og bekrefter at det virker. En temmelig gul vannlinje ble hvit og fin, uten noen som helst mekanisk bearbeiding eller behov for vask eller skylling i etterkant. En hyggelig bieffekt er at det tørkede slimlaget og noe av ruren på bunnstoffet forsvinner, noe som forenkler jobben på undervannsskroget. Vår test ble gjort i temmelig kaldt vær, med flere minusgrader i luften. Da gikk det en times tid før vi så resultater. I mildere / varmere vær skal det virke atskillig raskere.
Vi prøvde også vannlinjerensestoffet på en annen båt, der et metallbeslag hadde laget en ordentlig guffen rustrenning på akterspeilet. Båten sto inne i en hall, der temperaturen var noen få varmegrader. Det ble sprayet på i et par omganger. Deretter tok vi lunsj, og da vi kom tilbake var rusterenna vekk.
EffX Vannlinjerens selges i 0,5 liters flasker til kr 129,-. Mer informasjon: Steen Larsen Chemicals, tlf 35 50 39 05.