utgave nr 11 2005
Gjør det selv: Vedlikehold av hekkaggregat
Gjør det selv: Vedlikehold av hekkaggregat
Sjekk drevet i høst
Dårlig vedlikehold av drevet kan medføre store skader. I verste fall må motoren løftes ut. En enkel sjekk i høst kan forhindre dette.
TEKST: LARS H. LINDÈNNorsk tilrettelegging: Jørn Søderholm
Drevet – eller hekkaggregatet – er en unik oppfinnelse, og en svært populær drivlinje i mange fritidsbåter med innebordsmotor. Men det krever flere kontroller og mer vedlikehold enn strak aksel, ikke minst når båten løftes på land. En hel del klarer de fleste båteiere helt fint selv, men dersom man oppdager vanninntrengning i drevets knutebelg eller girhus kan det være tid for et verkstedbesøk.
Søren Andersson på verkstedet Björnhammarvarvet nord for Stockholm har demontert hundrevis av gamle drev gjennom årene. Volvo Pentas 280-drev finnes på mengder av båter med bensin- eller dieselmotorer, både med singel- og dobbelpropell. Vi fant et 280-drev på en Fjord 24 fra midten av 70-tallet, og ba Søren gi oss noen tips om hva man kan gjøre selv og hva som krever verkstedbesøk.
Andre drev kan være montert og utstyrt på andre måter. Enkelte har for eksempel trimsylindrer som også må løsnes og sjekkes. Men stort sett kan man bruke vår fremgangsmåte ved demontering av alle drev.
Ikke spesialverktøy
Demonteringen krever ingen spesialverktøy. Til monteringen finnes en del ulike opphengsbøyler og vogner som forenkler jobben når alt skal styres inn, spesielt om båten har en lavt montert badeplattform. Men i de fleste tilfeller klarer man monteringen med hjelp av en ekstra person.
En svært viktig detalj ved monteringen er plasseringen av begge gummibelgene samt belgenes og kjølevannsslangens slangeklemmer. Belgene har normalt en ”motorside” og en side som skal plasseres oppover eller nedover. Til hvert drev finnes normalt en installasjonsanvisning med tegninger som viser belgenes og klemmenes riktige stilling.
Dersom man synes det er tryggest å sette bort hele jobben til et verksted, kan du grovt sett regne med at det koster 2.000 – 4.000 kroner pr drev for demontering, oppbevaring, konservering og montering. Nyere, mer kompliserte drev kan ha en høyere servicepris.
En ting til slutt: Hvis du av en eller annen grunn IKKE tar drevsjekken vi skriver om her eller setter det bort til et verksted, bør du i det aller minste sjekke oljen ved å åpne tappeskruen. Om det er vann i drevet, vil det legge seg nederst og komme ut gjennom tappeskruen. Ren olje ut gjennom hullet er et godt tegn. Denne anbefalingen kommer fra et velrenommert verksted, og du får den aldeles gratis.
BEGYNN med å ta bort propellen. Gjør den ren, reparer eventuelle skader og legg den i båten. Gjør ren propellakselen og smør den inn med vannfast spesialfett. Offeranodene byttes dersom mer enn 30 prosent av dem er borte. Skrufast den ytre konen og disse boltene på akselen, så er de på plass til våren.
LØSNE den bakre beskyttelseskåpen så du kommer til girkabelens enefeste. På 280-drevet finnes også et feste mellom drev og skjold som må løsnes før denne kabelen kan dras ut. Ved montering til våren må man forsikre seg om at girkabelens justerbare tetning ligger akkurat riktig når spaken står i fri. Smør beskyttelseskåpens bolter. Skru ordentlig fast til våren, slik at boltene ikke rister løs.
OPPHENGSBOLTENE (en på hver side) løsnes og skrus ut med en unbrakonøkkel.
DRA UT drevet. Legg en planke mellom drev og skjold, sånn at du kommer til alle slangeklemmer på knute- og eksosbelgene samt vanntilkoblingene. Løsne alle fra drevet.
STYREHJELMEN sitter på toppen, mellom drev og skjold.
FELL OPP styrehjelmen mot skjoldet og løsne slangeklemmene til den øvre knutebelgen. Når vi løsner den ytre renner det ut en hel del vann. Det betyr at den er utett, og da må også drivknuter og innvendige lager sjekkes.
STØTT opp under drevet, så det ikke kan falle ned når opphengssplintene senere skal slås ut.
HELL DREVET mot babord og slå ut styrbord opphengssplint. Bruk en dor av messing eller kobber, ikke stål som kan skade splintene. Sitter splinten hardt, får man bruke varme for å løsne den. Vri drevet over mot styrbord og gjenta prosedyren med babord opphengssplint.
DRA UT hele drevet og sjekk at girkabelen løsner. En demontering klarer man oftest alene, men ved montering til våren kan det være nødvendig med en ekstra person for å styre alt inn på rett plass.
TA AV knutebelgen og sjekk hva som forårsaker vanninntrengning. I blant kan det være slangeklemmene som skjærer hull i belgen. Gummibelgen skal sjekkes hver høst, og byttes hvert annet år. Sjekk også den nedre eksosbelgen, men den behøver kun byttes ved skade.
MELLOM drivknute og motor sitter ett eller to lager som også må sjekkes om det har kommet vann inn. Eldre motorer har oftest to lager. Løsne tetningen foran lageret og sjekk at det ikke har rustet.
NYTT FETT sprutes inn i alle styrelager på aggregatet.
DREVET tømmes for olje, og ny olje fylles på. Om den gamle oljen er grå eller hvit, kan det være et tegn på vanninntrengning. Da må drevet trykkprøves på et verksted for å lokalisere lekkasjen. Om oljen ser normal ut, byttes den med ny olje. Sjekk hvilken oljetype som kreves for ditt drev, enkelte skal ha en syntetisk transmisjonsolje.
GRÅ ELLER HVIT OLJE er et dårlig tegn. Få drevet på verksted, ikke la det stå på båten i vinter.