utgave nr 4 2
Hold jordslag unna
Hold jordslag unna
En dag blir et eller annet ombord i alle båter angrepet av jordslag. Her er noen råd både for å forbygge samt å fjerne fandenskapet, hvis det har gått til angrep!
Tekst og foto: Ingvar Johnsen
Jordslag er en muggsopp som finnes stort sett overalt. Den produserer sporer som vil sveve rundt i hele båten, men det kreves spesielle forhold for at de skal "sette seg" og bli til de velkjente svartblåe flekkene. Beklageligvis er antakelig de mest ideelle "groforholdene" for "blåmann" dem du finner ombord i en fritidsbåt, nemlig mørke og fuktighet!
Fullt av "delikatesser"
Det er ikke bare de klimatiske forholdene som er ideelle ombord i en båt. Båten er også full av delkatesser som står høyt oppe på "menyen" til den seiglivete muggsoppen. Jordslag trives utmerket på filtstoffet under putene, på kalesjestoff, papir, tauverk, treverk, klær o.s.v. Flere oljer og voks for overflatebehandling av treverk og noen oljemalinger er gourmetmat for jordslagsoppen.
Bedre føre var
Selv om jordslag er vanskelig å unngå, er det enklere å gardere seg på forhånd enn å fjerne flekkene når de først er kommet. Første bud er ventilasjon og ordentlig lufting gjennom hele båten. I tillegg er det viktig å sørge for at alt "under tak" er rent og tørt. Det er ikke enkelt i det fuktige miljøet ombord i en båt på sjøen, men det er ikke umulig.
God ventilasjon betyr at det bør være en stabil luftgjennomstrømming gjennom alle rom i hele båten – ikke bare i salongen og lugaren(e). Når du forlater båten en dag eller to, bør det egentlig se ut som om båten har vært gjennomsøkt av proffe innbruddstyver. Dra ut alle skuffer, åpne alle skap og luker, løft på puter slik at de får luft og løft gjerne dørkplatene til side for å lufte ordentlig i "kjellern".
La så mange luker og vinduer som mulig stå på gløtt. Hvis du har Dorade – ventiler, sørg for at inntak/uttaksventilene er vendt i forskjellig retning for å oppnå sirkulasjon. De moderne batteridrevne ventilatorene med solcellepanel er også en utmerket oppfinnelse for å oppnå god luftsirkulasjon.
Hvis du vil være helt sikker på ordentlig ventilasjon året rundt, så monter spjell eller ventilatorer i tre, metall eller plast på alle skapdører og skott til alle lukkede rom ombord. Ventilatorene får du kjøpt i de fleste båtutstyrsforretninger.
Rent og pent!
En ren og tørr båt er like viktig som ordentlig ventilasjon. Byssa er spesielt utsatt på grunn av matrester og fett, så gjør byssa ren etter bruk! Toalettrommet er også ekstra utsatt – spesielt hvis det har dusjmuligheter. Jordslag setter seg sjelden på syntetiske fibre, men lodotter i skuffer og såperester i dusjen, er en ideell grobunn. Et pinlig renhold er en av de beste forholdsreglene for å slippe jordslag.
Tørk tøyet
Et fuktig mijø er derimot en av de beste forutstningene for at jordslag får gode vekstvilkår. Det betyr at det er ufornuftig å stue bort vått sjøtøy. Likeså vått tauverk, ytterjakker, flytejakker, regntøy, og en fuktig kalesje. Hvis ikke du får umiddelbar tørk på dette, så ikke pakk eller stue det bort. Vent til du har luftet og tørket alt. Stuer du det ned under en luke, kan vi garantere at de fordømte "blåmannflekkene" er der etter kort tid.
Blankt best
Vi har tidligere skrevet at blanke båter varer lengst. Det gjelder faktisk ikke bare eksteriøret, men også interiøret. En blank overflate gjør at jordslag får dårlig "grep". En del norske båtbyggere har sverget til å vokse teakinnredningen med teakvoks. Dette har vist seg å være det reneste drivhuset for jorslag. Det å fjerne "blåmann" fra teakfiner med millimetertynne finerlag, kan være komplett umulig. Så hold dere unna teakvoks!
De fleste moderne interiørlakker og malinger er nå tilsatt soppdreper. Hvis du bestemmer deg for å pusse opp innredningen, så sjekk at overflatebehandlingen inneholder middel mot sopp.
"Mykkje lys og varme"
Selv med de mest rigorøse forholdsregler, kan du likevel risikere at de blåsvarte flekkene kommer. Da har du to muligheter for å komme utysket til livs: Enten med "manuelle" metoder, eller med vaskemidler.
Jordslag har mye til felles med grev Dracula: Det overlever ikke lys og varme. Derfor er det en effektiv forholdsregel å tømme båten for tekstiler, puter og klær og spre det ut i solen. Trekk fra alle gardiner og la solen varme opp interiøret. Båten din vil en stund se ut som en mellomting mellom et gammelt vaskeri og en tørkeplass, men du tar knekken på jordslag. Vreng jakker og la alt få "lys – og varmebehandling. På våre breddegrader er det ikke alltid sol, så det kan være nødvendig å ty til "kunstige" metoder.
Det er mulig å leie avfuktighetsmaskiner hvis du har tilgang til 220 volt, men bare en sterk lyspære kan gi den varmen og tørken som skal til.
En annen metode er å bruke kjemiske midler som trekker til seg fuktighet. Silica gel er et slikt middel. Det er midlet du finner i de små putene i eskene til nye kamerarer, videopptakere o.l. Gjennom årene er det kommet forskjellige varianter av "fuktsugere" til båtbruk, blant annet den svenske "Tørrbollen". Disse baserer seg på silica gel. Midlet har nemlig evnen til å absorbere fuktighet lik halvparten av sin egen vekt.
På Båtmagasinets Internettsider er det kommet følgende råd: Kjøp veisalt (klorcalsium/calsiumcloride). En 50 kilos sekk koster 160 kroner på Felleskjøpet. Heng saltet i en knestrømpe i båten, og sett en vannbøtte under strømpen. Veisaltet kan også brukes som middel i de vanlige fuktslukerne i stedet for de dyre "refillene", skriver Rune Skigelstand i et innlegg på "Båtplassen" på Internett.
Når ulykken er ute
For å kvitte deg med jordslag i et fuktig miljø, må du begynne med en ordentlig rundvask og opptørking. Bruk riktige vaskemidler. Vaskemidler som inneholder fosfater kan gjøre galt værre. Rester av forsfatrikt vaskemiddel er nemlig gjødsel for muggsoppen. Bruk derfor en mild alkalisk forsfatfri såpe under hovedrengjøringen ombord.
Der du ikke får vasket bort jordslagflekkene, kan du prøve deg med en blanding av salmiakk og vann. Sjekk at fargen på puter og tekstiler tåler behandlingen før du setter i gang.
På toalettrommet kan man spraye med klorinoppløsning og vaske hele rommet nøye etterpå. For orden skyld: Ikke bland klorvaskemidler med salmiakk – det kan utvikle giftige gasser!!!
Jordslag/blåmann på treverk kan blekes ved å påføre vannstoffperoksyd (35 prosent oppløsning som fåes kjøpt på apoteket). Når dette har trukket inn i treverket, påføres en konsentrert amoniakk(salmiakk) – oppløsning for å nøytralisere vannstoffperoksyden. Denne løsningen må tørke skikkelig. Behandlingen kan gjentas flere ganger. Ferrobet rustvask er også et middel som har vist seg effektivt mot blåmann i treverk.
Bra, nye midler
Det er etterhvert kommet flere bra spesialmidler på markedet for å bekjempe jordslag. Kalesjeprodusenten Jens Sagen A.S., har et jordsslagmiddel i sin kalesjepleieserie. "Shipshape" fungerer svært bra (fåes kjøpt hos de fleste fargehandlere) og Star Brite Mildew Stain Remover (A.S. Maritim) er alle effektive midler.
Konklusjonen er likevel at hvis du holder båten og utstyret ombord rent og tørt, slipper du unna jordslagplagen!
EN OPPSKRIFT: Alf Rustad fra Lasa i Vollen har sine metoder for å holde skai m.m. rent og ordentlig. En blanding av motorvask, båtshampo og vann er hans oppskrift.
EFFEKTIVT: Shipshape er en av de nye spesialmidlene som er effektive mot jodslag på tekstiler m.m. Vi har prøvd midlet på en gammel kalesje som ble som ny.