utgave nr 3 1999

Isdronningen fra Sunnmøre

Publisert Sist oppdatert

Redningsskøyte nr. 77 R/S Fredrikstad


Isdronningen fra Sunnmøre


Hun har slitt i 30 år. Nå har eksentriske Peter de Savary via et engelsk verft forvandlet henne fra den norske redningsskøyta R/S Fredrikstad til et luksusskip hinsides det meste. Vi besøkte vidunderet på Fort Lauderdale-utstillingen hvor hun hadde en magisk tiltrekning på publikum. Prisen var 3,5 mill dollars!


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Når du slentrer bryggelangs i Fort Lauderdale under verdens største flytende båtutstilling, er det ikke mye som minner om Norge. Amerikanskproduserte treetasjes fiskebåter strekker seg mot himmelen sammen med digre flybridgecruisers og lave fartsbåter med fancy styling. Blant bruktbåtene for salg ligger hummer og kanari, det meste er stort og skinnende hvitt og med tausperrede landganger og skilt som sier at ”ombordstigning kun etter avtale”.
Å få navnet FREDRIKSTAD midt i fleisen, hvitmalt på det skinnende sorte stålskroget til en norsk redningsskøyte beliggende i så eksotiske omgivelser, resulterte i en times stilstudie av det aller lekreste vi har sett av maritim innredning. -Er du norsk, spurte de pene pikene og den engelske salgsrepresentanten på fordekket begeistret, og fjernet kjapt sperrer og ønsket velkommen ombord i det som opprinnelig var R/S 77 ”Fredrikstad”, bygd for Redningsselskapet ved Smedvik Mekaniske Verksted på Tjørvåg på Sunnmøre, Herø kommune i 1968.

Totalrestaurering

Det engelske verftet Penzance overtok ”Fredrikstad” i 1997, og der har man utført en totalrestaurering hvor det ikke har vært spart på noe. Men penger gjør aldri alt! Det lille skipet representerer i dag en gjennomført maritim stil og eleganse som er så stramt personlig, og samtidig gedigen, at det er vanskelig å finne ord. Båtens eier, Peter de Savary bor på et slott i Skottland og driver den eksklusive ”country club”- kjeden i England, Carnegie Club. Han er kjent for sine lidenskaper – kvinner, ekstreme veteranbåter og Harley Davidson-motorsykler. Hans kjærlighet til sjøen og dens damer i moden alder, gjennomsyrer ”Fredrikstad” på en forbløffende måte.
Stilen er klassisk og edwardiansk på det mest praktfulle - i likhet med de Savarys bolig i London. Lærmøbler, tapeter og tekstiler er fra perioden rundt 1910. Alt nennsomt og utsøkt sammensatt av de Savary i samarbeid med Ken Frevokh og hans designerteam, som også har interiøransvar for Sunseeker-båtene.
På fordekket, kamuflert under en oval spisebordsplate i gedigen mahogni, finner du en innebygget jacuzzi. Under leiderne opp til det store dekket er plassert dusjer for å fjerne saltvann eller søle. Og det kan være praktisk. For når du kommer inn i salonger og lugarer, er det så elegant og lekkert overalt at man blir redd for å sette merker. I de gedigne dørkteppene, på de skinnende møbelflatene, og de blankpussete dørvridere og beslag. Lyse veggflater og florlette gardiner gir mye lys og får alt til å spille med ekstra glød i Floridas solskinn.

Hvilket marked?

Midt i Florida og med amerikanernes behov for å skaffe seg båter med nøkkel i tenningen og fiks ferdige til bruk, kan man spørre seg hvem som er interessert i en båt som ”Fredrikstad”? Markedet finnes – også i USA, selv om det er spesielt i Europa at interessen er størst for store sjødyktige langturbåter. Det er stadig flere pengesterke verdensborgere som ønsker seg et fartøy som er mer skipspreget enn en yacht man stort sett bare bruker til coctailparties i St. Tropez og lignende overbefolkede steder. Denne typen båteiere vil til arktiske strøk, eller fjerne bortgjemte øyer, og trenger et pålitelig sjøgående fartøy.
Og ”Fredrikstad” er skapt som et lite skip, slike som ikke lages mer. Bygget i 1968 ved Smedvik Mekaniske etter klasse 1A1-is etter Veritas’ spesifikasjoner, som krevde minst 8 mm tykke hudplater og 40 cm spanteavstand. Hun måler 75 fot og har et deplasement på 135 tonn. Da golfkongen Peter de Savary kjøpte båten, var tanken både å ta vare på den velformede ishavsskøyta og riste liv i skipsindustrien i Cornwall. Han har tidligere vitamininnsprøytet et skipsverft i Falmouth ved å la dem restaurere en 105 fots slepebåt fra 1910. Nå skulle Penzance Dry Dock & Engineering få sjansen til å vise hva de kunne.

Motorene er originale

I dag brukes ”Fredrikstad” som et levende reklameprosjekt for verftet som tilbyr sine tjenester innenfor restaurering og reparasjoner. ”Fredrikstad” var deres første ”baby”, og det er utrolig hva de har klart å få ut av oppdraget. Skroget ble slipt helt ned utvendig, primet med epoksy og malt med polyurethane maling. Hele innredningen ble fjernet, og alle rør og elkabler skiftet. I motorrommet ble de to 250 hk Detroit dieslene og styringen beholdt. ”Fredikstad” er ikke lenger klassifisert som en isbryter fordi noen skott er blitt flyttet på, men hun er fortsatt et bunnsolid fartøy med sine tette spant, skott, dørbolter og høye terskler, pluss ti millimeters herdet vindusglass.
Maskinrommet er mesterlig lagt opp med alternative systemer som automatisk overtar om noe skulle ryke, som f.eks en generator eller dieselpumpe. Her er det aller nyeste utstyr, fra vannmakere til brannslukningsutstyr, strømprodusenter og varmevekslere. Alt som skal til for å tilfredsstille komfortbehovene til kravstore passasjerer og et profesjonelt mannskap over lengre tidsperioder. Med en tankkapasitet på 22 000 liter diesel har båten en rekkevidde på ca 3.600 nautiske i en marsjfart på 10-11 knop.

Miks av gammelt og nytt

Styrhuset går i båtens fulle bredde, og er en funksjonell miks av gammelt og nytt. En hver proff skipper ville nikke anerkjennende til plassering, størrelse, utsyn og instrumentering. At broen er elegant innredet i mahogni og marineblått lær, gjør heller ikke noe for den som drømmer om å være ”sjefsskipper” på egen skute. Navigasjonsutstyret er omfattende, håndplukket av de Savary selv. To radarer, to GPS’er, to VHF’er, sattelittelefon, mibiltelefon, værfax og elektroniske kart.
Skipperen sitter komfortabelt i en blå lærsofa bak et gedigent ratt i mahogni og messing, og har et moderne, men nostalgisk formet kompass rett foran seg. Ellers er broen proppfull av små og store maritime detaljer og finesser som man bare finner på større og eldre skip med skikkelig stil!
Å omskape resten av interiøret ombord må ha vært litt av en utfordring for Freivokhs team. På grunn av digert maskinrom, enorme drivstofftanker, brede sidedekk og fartøyets relativt smale skrogform, har ”Fredrikstad” mindre plass til komfortable salonger og romslige sovelugarer enn en moderne yacht på samme størrelse. Men det er blitt plass til tre luksuriøse sovelugarer i baugen og en stor utsøkt hovedsalong der mannskapsmessa var tidligere. Pentry og bysse er beholdt i original form, men plassen er maksimalt utnyttet og utstyret optimalt. Her skal en kokk greit tilberede gourmetmåltider for åtte personer. Salongen omfatter en spisestue i sort lær og mahogni, hvor åtte personer sitter behagelig rundt et sekskantet bord.
”Fredrikstad” er blitt et eksempel på nautisk perfeksjonisme og maritim stil med sitt ytre i behold. Hun er skapt i Norge for helt andre formål enn det hun brukes til i dag, og det ryktes at de Savary er blitt så forgapt i denne båten at han er på jakt etter en av søsterbåtene. Skal vi la disse praktbåtene forsvinne ut av landet eller er det norske interesser for å ta vare på båter i denne kategorien?

DATA:

Lengde o.a.22,85 m
Bredde6 m
Dypgående2,90 m
Depl.ment135 tonn
Bygget1968
VerftSmedvik Mekaniske
Restaurert1979
VerftPenzance i England
Motorer2 x 250 hk Detroit diesler
Drivstoff22.000 liter
Marsjfart11 knop