utgave nr 6 2001

Kart i ”kontor - PC-en”?

Publisert Sist oppdatert

Kart i ”kontor - PC-en”?

Vi skal hverken fortsette eller avslutte diskusjonen om kartplotter kontra kart på bærbar PC i denne artikkelen. Men situasjonen er at mange har en bærbar PC og ser muligheten for å slå to fluer i ett smekk. Er det lurt?

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Mange har en bærbar PC til disposisjon – privat eller i jobb. Noen av dem er blitt ”gammeldagse”, men er likevel bra nok for å drive et kartsystem. Er de bra nok som navigasjonsverktøy med et egnet kartprogram? Svaret er betinget ja. Alt kommer an på kravene du har. Programmene er bra og prisene er akseptable. Hvor funksjonelle er systemene, hva trenger du av ”maskinvare” og ikke minst hvor enkelt er det å installere og bruke programmene? Hvilke båttyper er egnet for bruk av bærbar PC?

Maskinen først

De fleste maskinene som er kjøpt innenfor et ”rimelig antall år tilbake” er godt brukbare. Kravene til maskinvare varierer litt for de forskjellige systemene, men programmet vi valgte, hadde følgende minimumskrav til maskinen:
* IBM kompatibel PC med 486 prosessor.
* Minimum 8 MB RAM.
* Microsoft 95 eller høyere. (98 eller 2000)
* Mus (innebygget eller løs)
* VGA skjerm
* 256 fargeskjerm
* Ca 30 MB hard disk
* CD – rom stasjon.
Hvis posisjonen skal vises i kartet på skjermen både i form av data og ”båtsymbol”, er en GPS satellittnavigator en nødvendighet. Da må denne være utstyrt med et NMEA–kompatibelt dataspråk. Maskinen må ha en fargeskjerm. Skjermene finnes i mange varianter, men felles for de fleste er at de er håpløse å lese hvis solen skinner rett inn på dem. Det kan derfor være på sin plass å skjerme maskinen mot lysinnfall på en eller annen måte. For å sette maskinen fast finnes det spesialholdere. Seatronic har en versjon. En annen mulighet er å bruke selvklebende borelåsbånd. Maskinen bør i alle fall stå fast!

Båten

Da vi tok runden på årets ”Sjøen for alle” for å finne et kartsystem, startet vi runden hos Belamarin A/S der bransjeveteranen og elektronikkeksperten Lars Grande nærmest hudflettet hele PC – løsningen. Det til tross for at bedriften selv leverer PC – programmer. Grande er en person man hører på, og argumentene hans er fornuftige.
- Glem bærbar PC i alle båter med åpen styreplass, sier Lars Grande. En bærbar PC på dashbordet i en hurtiggående 24 – foter er en katastrofe. Hvis ikke PC – en rister i filler eller faller i dørken, går den i stykker når den første vanndråpen treffer tastaturet, sier han. - Et instrument om bord i en båt skal etter min oppfatning tåle de påkjenningene vi vet de en eller annen dag blir utsatt for. Står du og følger med på kartet og båten hiver på seg, skal du kunne holde deg fast i båtinstrumentet uten at du røsker dette ut av festene. Prøv det med en bærbar PC og se hva som skjer. Det sier seg dessuten selv at en kartplotter som er spesialkonstruert for en konkret oppgave om bord i en båt er bedre enn en bærbar PC med internettilkoplinger, spill, regneark og ”fotoalbum” for det digitale kameraet m.m. – og til alt overmål laget for å ha det tørt og varmt, sier Lars Grande.
Etter denne kalddusjen var det ikke fritt for at motet sank atskillige hakk. Men vi oppfylte i hvert fall ett av minimumskravene til Grande. PC – en skal gjøre tjeneste om bord i en Riviera 925. Den har tak og er såpass stødig at en bærbar PC – har en fair sjanse til å overleve om bord. En tilsvarende kartplotter med svart/hvitt skjerm og de samme kartene hadde fort blitt tre ganger prisen!

Valget

Vi besøkte utstillerne som leverer kartsystemer. Vi ”flagget” vår hensikt: At vi var fra Båtmagasinet og skulle kjøpe et kartprogram til en bærbar PC som skulle gjøre tjeneste om bord i en Riviera 925. Kvaliteten på den servicen vi fikk, var varierende, men stort sett bra. Det manglet ikke på uforståelige ord og uttrykk. Noen selgere tror åpenbart at de fleste vanlige folk, også båtfolk, vet en del om elektroniske karter og elektronisk navigasjon og prater deretter. Det blir oftest helt feil. Vi antar at ”kunden” er en som til nå har hatt papirkart og kompass, kanskje en GPS. Det skal derfor ikke mye til før en uvitende stakkar fort ”faller av” og gir opp før man er kommet i nærheten av å tenke på å tørre og kjøpe.
Hos en av leverandørene, Nav Tech A.S., møtte vi en dyktig selger. Han demonstrerte kartsystemet på en ”interaktiv” skjerm (en skjerm der du kan trykke direkte på skjermen for å aktivisere kommandoer). Han ”manet fram” funksjon etter funksjon med lette fingerberøringer på den vanntette skjermen – det reneste trylleriet. Flotte greier, men sånne skjermer koster nærmere 30.000 kroner, så tastaturet og musen får klare seg i første omgang.
Vi falt likevel for Win Chart Pro Plus med C-map PC-Charts fra Nav Tech A.S. Systemet baserer seg på norsk hele veien fra bruksanvisninger til språket på skjermen. Kartene ligger på en CD – rom med opptil 40 kart. Du betaler kun for de kartene du ønsker å bruke. Hvis du senere skulle ønske å åpne flere av kartene på CD - rommen, ringer du bare leverandøren, så får du åpnet det ønskede området.
Litt av vitsen med et kartprogram er at du via en GPS hele tiden ser hvor båten er i kartet både i form av posisjonsanvisninger og båtsymbol. Vi valgte en pakke med 16 kart – farvannet fra Oslo over Skagerrak og ned til midt på Danmark - samt en bærbar GPS MLR SP 24 med kabelsett som gjorde PC – en og GPS – en i stand til å kommunisere. Prisen for hele herligheten ble kr 8 700,-. Egentlig ikke så verst.
Kartene er såkalte vektoriserte kart. Dette er manuelt digitaliserte kart som gir deg redigeringsmuligheter – det vil si at du kan kople bort uinteressante opplysninger som for eksempel dybder på under fem meter, legge inn egne ”huskemerker” i kartene og lignende. Kartene er overraskende klare og lettleste, så vi er spente på den praktiske bruken i sommer med opplegg av ruter o.s.v. Dette kommer vi tilbake til etter at vi har brukt kartene denne sommeren.

Elendige bruksanvisninger

Det ble noen telefoner til leverandøren mens installasjonen og igangkjøringen foregikk. En kveld ble til flere og til tross for at både skipperen og undertegnede regner oss som passe oppegående både på båt og data, ble det problemer. Leverandøren var vennligheten selv, men ikke særlig lydhør for at de norske bruksanvisningene var elendige sett fra et pedagogisk synspunkt og forutsetter ganske mye data -, og elektronisk navigasjonskunnskap.
Bra at bruksanvisningene er på norsk, men som det også er påpekt på lederplass i dette bladet, er bruksanvisninger ofte direkte oversettelser av utenlandske versjoner og ofte skrevet av spesialister på området, og de har helt klart en ting felles: De forutsetter at alle som leser har en viss basiskunnskap - det er helt feil. Bruksanvisninger skal skrives av eksperter på å skrive bruksanvisninger, ikke av eksperter på temaet bruksanvisningen omhandler.
Vi klarte det meste, men det gikk flere timer enn vi trodde, og stemningen sto ikke alltid i taket da vi tenkte tilbake på selgeren som klarte det meste med ”tryllefingeren” på den interaktive skjermen. Da vi kom til den fysiske koplingen mellom PC–en og GPS–en, var dette så uklart og dårlig forklart at vi tilkalte en erfaren bruker som ga oss en leksjon i hva vi egentlig burde ha kunnet før vi satte i gang. Men det kunne vi altså ikke, og da vi påpekte dette for leverandøren, sa han at ”de andre leverandørene er enda verre” – så da så. Her er det med andre ord en jobb å gjøre!
Men til slutt ”spilte” systemet. GPS – en virket, båtsymbolet og posisjonen kom på plass på skjermen og spenningen er stor før sesongen. Men glem for all del ikke papirkartene hjemme. Ha dem i beredskap hele tiden. De digitale kartene er alt fra sylskarpt nøyaktige til slumsete unøyaktige – se bildene fra Perleporten.
Vi gleder oss til å dra avgårde med vår nye elektroniske navigatør, så får vi håpe vi finner veien hjem igjen. Følg med!