utgave nr 6 1989
Kong Hussein av Jordan
I KONGELIG RACE
AV DAG PIKE
Han liker fart og spenning. Kong Hussein av Jordan elsker å kjøre fort i båt,i bil og på motorsykkel. Det kongelige helikopter kjører han selv. Det første båtrace i Jordan ble avviklet i fjor. Et internt oppgjør innen kongefamilien, som ga mersmak. Båtmagasinets Dag Pike var med.
Kongefamilien i Jordan har båtdilla og elsker alle former for vannsport. Båtparken deres består ikke av kongelige superyachts, som man kanskje ville trodd. De foretrekker praktiske arbeidsbåter og raske racerbåter som Kong Hussein, dronning Noor og deres ti barn morer seg med i fritiden.
Ved siden av sine aktiviteter på vannet, flyr kongen helikopter, kjører bilrace og har en enorm BMW motorsykkel i sin kongelige garasje.
Jordans første båtrace
Jeg var invitert for å være med på Jordans første båtrace, et race som for første gang gikk innom tre land, og det var også første gang kongefamilien skulle være med på et slikt evenement.
Akababukten er Jordans eneste kontakt med sjøen. Denne armen av Rødehavet har i alle år vært treffpunkt for skip og ørkenens karavaner. Jordan og Saudi Arabia møtes her. Israel har også en egen marinepatruljert sone som gjør dette til et anspent senter.
Racet skulle gå fra Akaba, langs den israelske sonen, rundt en bøye til Faroah-øya, over bukten og inn i saudiarabiske farvann med mål i Akaba .To runder og i alt drøyt 70 nautiske mil. Det skulle bli en tøff tur på grunn av sterk vind og urolig sjø. Selv kongens 39-fots Aronow-katamaraner skulle få røffe
forhold underveis.
Kongen har tre Aronow-katter,to av dem med doble 575 hk Mercruisers og den tredje med noe mindre Hawk krefter. Disse båtene er bygget mer for turbruk enn racing med en toppfart rundt 70 mph, rene sinker sammenlignet med moderne offshorebåter.
Det stilte lag fra Dubai og Kuwait. Disse folkene er ikke rutinerte kjørere, noe de tar igjen med pågangsmot og tæl. Tre dagers kjøring gjennom ørkenen ville holde for de fleste, men båter og mannskap møtte opp i god tid med innsatsviljen på topp. Det var også med noen lokale båter.
Planen var at Kong Hussein skulle kjøre båten" Raiyah", noe sikkerhetsfolkene ikke var glad for. Derfor overtok prins Abdullah for ham. Jeg var ved spakene. Prins Feisal kjørte den andre båten "Iman."
På nære nippet
Det tredje merket var satt opp for at vi skulle holde oss unna isralesk side. Under normale forhold hadde det vært lett å se, men med solen midt i øynene tok tetbåten feil av en israelsk kanonbåt og merket, en tabbe som kunne resultert i en politisk kjempesmell.Heldigvis skjedde ingen ting.
Det utviklet seg til en duell mellom de to prinsene, som begge hadde rundt riktig og var i teten.300 meter skilte de to i mål med" Iman" og prins Feisal først. Kongefamilien ombord for å gratulere, og det var opplag at Kong Hussein var ivrig etter selv å kjøre. Med dronningen og alle barna ombord kjørte han opp og ned på bukten før de dro tilbake mot sitt sommerpalass.
Vi ble invitert til lunsj på slottet , men først en tur opp i fjellene med helikopeter til Wadi Rum. Kongens helikopter er ingen folkevogn. Utvendig ligner det en ren militær maskin med ørkenkamuflasje. Innvendig har det luksus som en Rolls Royce. Vi klatret opp langs fjellsidene med Kong Hussein ved spakene. 6000 fot opp, og man føler man står ved verdens ende. Bare ville fjell og ørken. Vi måtte ut og kikke før det bar ned igjen. På 20 minutter ble vi forflyttet fra det gamle Jordan fra historien til det nye.
Kongens båtpark
Kong Hussein har over 30 båter i sin flåte. Flaggskipet er er 54 fots Bertram sportsfiskebåt. Åtte Bertram 3l brukes også til fiske. Resten av båtparken består av småbåter for vannski m.m. Det finnes også en rekke Boston Whalers til transport- og turbruk. Samt en samling vannleketøy for barna og noen seilbrett.
Slottet og den kongelige marina er et unikt vannsportssenter, og man arbeider nå for å kunne tilby området også til menigmann og hans båt. Et klubbhus er under oppførelse og en havn for l50 båter. Med i planene er også et nytt hotell og en ansiktsløfting av den kongelige havnen, som ble bygget under
siste verdenskrig.
Kanskje blir dette racet en årlig begivenhet .Det stabile og varme klimaet her i Middelhavets sydøstlige hjørne er attraktivt for racing generelt på vintertiden, når sporten i Europa har en pause. Jordan har også begynt å utvikle turisttilbud hvor vannsport er en viktig ingrediens.