utgave nr 5 2
Kysten Rundt
Sogn og Fjordane- årets båtfylke
Under utstillingen ”Sjøen for alle” i mars ble prisen for ”Årets båtfylke” delt ut for 3. år på rad. Det er en utmerkelse som krever at man har gjennomført private og offentlige tiltak som vil gjøre kystområdene mer attraktive og lettere tilgjengelige for båtturistene. Sogn og Fjordane har satt opp retningslinjer for utvikling av gjestehavner og gitt ut en informativ kystguide med kart, klassifisering av 28 havner og jobber aktivt for å legge forholdene til rette for besøkende båter.
På denne bakgrunn har styret i ”Sjøen for alle” valgt Sogn og Fjordane som vinner av utmerkelsen og vi er sikre på at dette blir fulgt opp i hele fylket!
Fine fendre
Den gode gamle regelen som sier at fenderne skal tas inn så snart man er ute av havna, vil alltid skille “klinten fra hveten”. Glemmer du å ta inn fenderne, vil du sikkert høre det fra andre båter i nærheten. Flaut? Kanskje litt. Noen båteiere bruker fendre bevisst som en del av “stylingen”. Denne koselige og særpregete båten, for eksempel. De hvite og runde fenderne hører på en måte hjemme og inngår som en del av båtens sjarm og personlighet. At badetrappen henger ute, er vel en ren forglemmelse...
Konvoi - en farsott
I slutten av april gikk den hittil største konvoien med Princess-båter fra England til Norge. 15 båter på rekke og rad over til Danmark hvor de skilte lag. Flåten som skulle til Vestlandet gikk til Egersund og prinsessene som skulle til Østlandet, fortsatte til Arendal og videre hjemover. Flåtens flaggskip, en 20 meter Princess lå i front. Dagsetappene var fra 110 (sjarmøretappen) og opp til 175 nautiske mil. Turen totalt tok ti dager for de nye båteierne. Dette er en fin måte å bli kjent med sin nye båt. Hyggelig er det sikkert også og folk fra fabrikken er jo med hele veien og hjelper til. Skulle noe gå galt, er de aktuelle havnene operative med verkstedfolk og service.
Det er ikke bare Princess som tilrettelegger den type overfarter. Ti Windy-båter har gått i samlet tropp fra Arendal og nordover. 14 Saga-båter ut fra Selje må ha vært et imponerende syn.
Produsentene Viknes Båt og NB Marine på Askøy ved Bergen bedriver en litt annen form for konvoi. Hver sommer tar de hele båtflåten og går nordover for presentere båtene sine. Båtforeninger og havner blir besøkt hele veien. I alt er det 30 stoppesteder underveis.
Matservering til båtturister?
I Bodødistriktet pågår en pussig diskusjon. Noen småbåteiere har søkt om tillatelse til å servere mat til turister i båtene sine. De vil ta med besøkende på tur, vise fram herlighetene i farvannet og servere et måltid underveis. Men det er uklart hvem som skal gi løyve til dette og byveterinæren har aldri mottatt slike søknader tidligere.
Det finnes forskrifter for hygieniske forhold ombord i fartøyer med krav til lagring av matvarer, renhold, vedlikehold, drikkevann og oppvask. Byveterinær Hege Meland har studert lovverket for å finne en løsning, men regelverket til Næringsmiddeltilsynet omfatter ikke hygieniske forhold ombord på fartøyer. For å regulere forholdene, kommer helserådet inn i bildet. Saken er nå havnet på kommuneoverlegens bord og det kan ta tid før båteierne får et ja eller nei.
Inntil videre kan skipper og gjester kanskje hive ut et snøre og dra opp nok fisk til en seimølje, for eksempel. Det er i hvert fall blodferske greier, men det spørs om man har løyve til det...
Flere gjesteplasser i Oslo
Aker Brygge i Oslo har 30 gjesteplasser av totalt 130 båtplasser. Alt for lite! Hele byen trenger flere plasser, lyder kommentarene fra utenbys båtfolk som vil på besøk og lokale båteiere som i blant tar en tur ”på byen”.
Et samarbeid mellom Herbern Marina A/S og Oslo Havnevesen kan resultere i 180 nye gjesteplasser. Man håper å få til en ny havn i tilknytning til den eksisterende marinaen. Meningen er dessuten å etablere en miljøstasjon for tømming av septiktanker og søppel. Det skal bli et bra tilbud som inkluderer dusjer, toaletter og vaskemaskiner. Når dette eventuelt kan realiseres, er uklart.
Skal du kjøpe båt?
I så fall, har Sjøfartsdirektoratet nylig laget en brosjyre som kan hjelpe deg med gode råd og en sjekkliste med punkter man kanskje skulle titte på. Den inneholder en del generell informasjon om regler, CE-merking og unntak fra forskriftene. Den opplyser dessuten om konstruksjonskategorier, et tema som Eivind Amble beskrev nøye i Båtmagasinets aprilnummer. Kategoriene blir stadig mer aktuelt her hjemme. På utenlandske båtutstillinger ser du ikke en båt som ikke er merket kategori A, B, C eller D. Det vil si hva båten er konstruert og bygget for å tåle av vær og vind. Avslutningsvis finner du en kort sjekkliste som kan være grei å gå gjennom. Opplysninger: 22 45 45 00.
Bunkers i Stavern?
Stavern er et av de mest bebåtede og trange tettsteder langs hele kysten vår, og mange skippere skviser seg inn for å bunkre og proviantere. Nå går det sterke rykter om at pumpene på brygga i havnen skal fjernes. Noe som av mange karakteriseres som en skandale og diskusjonen er oppunder kokepunktet.
For noen år tilbake fikk Stavern er pris for å være den beste gjestehavnen i Vestfold. Uten bunkers er de ikke lenger med i den konkurransen. Det er klart at båtfolk som kommer seg inn og omsider finner en plass, blir fryktelig skuffet når de ikke kan fylle opp tankene. Båtmagasinet og båtfolk flest håper at myndigheten rydder opp i dette så vi kan få fylt opp tanken!
Veikingkonvoien går St. hans
Årets Veikingkonvoi blir arrangert fra fredag 23. til søndag 25. juni og går ruta: Florø - Rognaldsvåg - Fanøya. Veikingkonvoien ble startet opp i 1997 som ein "jippo" til storebroren Vikingkonvoien som gikk frå Florø i "vesterveg" til Shetland, Orkenøyene og Island og skal ut igjen til sommeren. Fordi det var mange båter igjen i "bygda" som hverken var store nok eller skippere som ikke mot til å bli med, såddes ideen å skape en mindre ambisiøs konvoi på hjemmebane, i skjærgården rundt Florø. Etter mye om og men, gikk konvoien etter planen og arrangementet ble utrolig vellykket. Dette førte til at det ble et folkekrav om å la det bli et årlig evenement og i fjor var over 200 båter samlet.