utgave nr 4 1991
Mariner 4 hk
4-HESTERNE
JEVNT LØP!
Av Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
Fire- og fem-hesterne er markedets mest solgte påhengsmotorer.
Totalt ble det i fjor solgt ca. 14.000 påhengsmotorer i Norge. Ca. 5000 av disse var fra 0- 4 hk, ca. 5000 var mellom 4 hk. og 10 hk. Til sammen utgjør dette ca. 70 prosent av det totale påhengsmotormarkedet.
I denne testen presenterer vi markedets fire-hestere, og i neste nummer kommer vi med fem-hesterne. Alle motorene er nemlig testkjørt på samme båt, med samme belastning og under helt like forhold. Dette for å få en så nøyaktig sammenligning som mulig.
Åtte fire-hestere
Markedets fire- hestere består av fem forskjellige konstruksjoner fordelt på åtte fabrikkmerker. Det amerikanske selskapet Outboard Marine Corporation (OMC) som produserer Johnson og Evinrude, har to forskjellige fire-hestere som begge selges under navnet Johnson og Evinrude. Mercury og Mariner som eies av Brunswick Corporation i USA, er identiske motorer. I realiteten vil det fra nå av bli Tohatsu-motorer som selges under Mercury og Marinernavnet.
Andre påhengsmotorleverandører på det norske markedet, Nissan og Honda, har ikke fire-hestere. Nissan har riktignok en 3,5 hk. med slagvolum på 74 cc, men den fortjener å bli sammenlignet med tre-hesterne og ikke med fire-hesterne i vår test. Honda har en to-hester og en fem-hester, og sistnevnte kommer vi tilbake til i neste test.
Varierende sylindervolum
Studerer man de tekniske data, vil man finne at fire-hesterne skiller seg en del fra hverandre. Mariner/Mercury har det største sylindervolumet på 102 cc, det samme som fabrikkens fem-hestere. I realiteten samme motor, men en "strupet" utgave som selges som fire-hester. Disse motorene har eksosutslipp gjennom propellen, en teknisk finesse som man normalt har på adskillig større påhengere bl.a. for å dempe motorstøyen.
Johnson/Evinrude har markedets eneste to-sylindrede fire-hestere (de øvrige er ensylindrede), noe som gir jevnere gange og mindre vibrasjoner. Begge de to fire-hesterne til Johnson/Evinrude har samme grunnkonstruksjon med et sylindervolum på 87 cc. Men her stopper de fleste likhetspunkter.
Den enkleste modellen har innebygget tank, gearskift forover og fri, men ikke akterover og en spinklere stamme. Den andre modellen (4 de luxe) har separat tank, fullt gearskift, kraftig stamme, nødstopp som standard og en del andre finesser. Prisforskjellen er ca. 1.500 kroner mellom de to modellene.
Suzuki og Yamahas firehestere er ganske like i konstruksjon og utstyr. Begge har fullt gearskift og kan i tillegg svinges 360 grader. Begge kan utstyres med separat tank.
"Fullt gearskift"
Fullt gearskift (forover, fri og akterover) er nå standard på de fleste påhengere i disse størrelsene. Flere produsenter lager dem i tillegg slik de var i "gamle dager" da man måtte snu motoren 180 grader når man skulle bakke. Akkurat denne etterlevningen har vist seg å være effektiv ved manøvrering på små flater. Bremseeffekten blir adskillig bedre om du snur påhengeren 180 grader i steden for å bruke gearskiftet. Det har med propellens konstruksjon å gjøre. Men under normale forhold bruker man selvsagt gearet når man skal bakke. Det er tross alt det mest behagelige.
Det elektroniske tenningssystemet (CD-tenning) er en finesse som etter hvert er blitt standard på alle motorer i denne størrelsen. Tenningen styres ikke lenger av en mekanisk fordeler med stifter som bestandig krevde justering og rengjøring. Resultatet er blitt adskillig mer lettstartede motorer.
Nødstopp mangler
En detalj som mangler på disse motorene er nødstopp, eller dødmannsknapp, om man vil. Det vil si en kontakt som kortslutter motoren om man faller i eller ut av båten. Fire- og fem-hestere monteres stadig oftere på joller og mindre gummibåter som fungerer som lekeplasser for junior, og en dødmannsknapp er en meget viktig sikkerhetsdetalj. Det er bare den nye Johnson/Evinrude de luxe-motoren som har dette som standard.
Båten vi brukte til påhengertesten er den svenskproduserte, formpressede aluminiumsbåten Linder 440 Fishing med de strategiske mål 4,40m X 1,65 m. og med en vekt på 82 kg. En grei og ordentlig ro- og påhengsmotorbåt, og en perfekt "testbenk" for våre påhengere. Fire- og fem-hestere egner seg best for deplasements-båter eller robåter som er ca. 3 - 4 meter lange, mindre gummibåter og mindre seilbåter.
Lik belastning
Fart og støy er testet med vekt tilsvarende to personer ombord (= ca. 170 kg). En person på aktertoften og den andre "personen" i form av fastmonterte vanndunker ved midttoften. Det er nemlig viktig at belastningen på båten er likt plassert fra en testtur til den neste. Flytter man den fremre belastningen bare noen centimeter, forandres båtens fart merkbart.
Hvis det bare er en person ombord og vedkommende sitter på aktertoften, vil båten reise seg med baugen i været og farten reduseres med flere knop. Med to personer ombord, får båten en adskillig bedre likevekt om den ene setter seg på midttoften eller foran denne. Er du av dem som ofte kjører alene med en slik båt, bør du anskaffe deg en rorkult-forlenger. Du kan få kjøpt dem ferdig, eller du kan lage deg en selv av et rør og en slangeklemme. Rorkultforlengeren skrus fast på rorkulten slik at du kan sitte midt i båten og styre den.
Mindre støy
Som du vil se av vårt testskjema, er resultatene for markedets fire-hestere ganske like. Alle gir litt over 7 knops toppfart og ca. 4 knops marsjfart. Lydnivåene er også relativt like, og her har det unektelig skjedd mye de siste årene. Bedre lydisolering av motordekslene, forgasserinnsuging og eksos.
Ved tilsvarende test for ca. fem år siden lå støynivået flere ganger oppunder 95 decibel, omtrent en tredobling av akseptabelt lydnivå. Med de nye motorene begynner vi å komme ned på rimelig bra lydnivåer rundt 87-88 decibel. Til sammenligning opererer Arbeidstilsynet med en grense på 85 decibel i snitt på en arbeidsplass gjennom en hel arbeidsdag.
Drivstofforbruket har vi ikke målt på denne testen da det er meget vanskelig å få nøyaktige verdier når motorene har innebygde tanker. Forbruket ligger imidlertid på ca. 2 liter pr. time på full fart og ca. 1,5 liter pr. time på marsjfart (ca. 500 omdreininger under toppfart) på alle motorene.
Konklusjon
Prestasjonsmessig er det lite som skiller dagens fire-hestere, både når det gjelder fart og lyd og formodentlig også drivstoff-forbruk. Man får en bra fire-hester med en moderne konstruksjon uansett om den heter Johnson/Evinrude, Mariner/Mercury, Suzuki eller Yamaha.
Mariner/Mercurys fire-hester som har et noe større sylindervolum, kan være en fordel om man laster inn mer enn to personer i båten. Et større sylindervolum gir som oftest et bedre dreiemoment. Et pluss vil vi også gi til Johnson/Evinrudes nye fire-hester med modellbetegnelsen BR. Riktignok mangler den fullt gearskift og drivstofftanken synes vi er i minste laget, men den har to sylindre, meget lav vekt og en hyggelig pris.
Evinrude 4 BR -Kr.4668,-
Evinrude 4 BR er en ny konstruksjon som også markedsføres under navnet Johnson 4 BR. Grunnkonstruksjonen er den samme som tre-hesteren, og den finnes også i en de luxe versjon med separat tank og større gearkasse. Evinrude 4 BR har gearskift for fri og forover, men den kan svinges 360 grader. Motoren er tosylindret, hvilket betyr en jevnere gange og mindre vibrasjoner. En annen fordel er motorens lave vekt, bare 14 kg. mot ca. 21 kg. for de øvrige i klassen.
Dessverre mangler nødstopp, og tanken er litt for liten. Som ekstrautstyr kan du få en kobling som passer til separat tank. På motorens front er det stoppknapp samt choke og drivstoffkran i samme knapp. Gearspaken er på siden av motoren. I vår test klarte denne "lettvekteren" seg meget godt, og ble faktisk raskest. Et støynivå på 85 decibel ved marsjfart er også akseptabelt.
Mariner 4M -Kr. 4578,-
Også Mariners fire-hester er helt ny, men den samme som den Mercury presenterte for ca. ett år siden. Begge disse motorene har samme grunnkonstruksjon som fem-hesterne med et sylindervolum på 102 cc, hvilket er det største i klassen. Vekten er omtrent den samme som for de øvrige fire-hesterne. Finesser som eksosen ut gjennom propellen og fullt gearskift samtidig som motoren kan svinges 360 grader, er standard. Ekstrautstyr er nødstopp og kobling for separat tank. Denne koblingen + tank koster ca. 575 kroner.
Choke, stoppknapp og drivstoffkran er på motorens front. Gearspak på siden. Motoren gir omtrent samme hastighet som Evinruden på full fart og marsjfart. Imidlertid støyer den noe mer på toppfart til tross for at eksosen føres ut under vann. På marsjfart er støynivået fullt ut akseptabelt.
Suzuki 4hk -kr.3990,-
Suzuki 4 hk er en utprøvet og robust konstruksjon som har vært på markedet et par år. Fire-hesteren er en helt "egen" konstruksjon, hvilket betyr at det ikke er en trimmet tre-hester eller en strupet fem-hester. Motoren har fullt gearskift og er svingbar 360 grader. Den innebygde tanken rommer 2,8 liter, hvilket er ganske mye. I tillegg er den forberedt for tilkobling av separat tank. Motoren selges også med separat tank, og heter da DT4DS og koster kr.4980,-.
Nødstopp er ekstrautstyr. Choke og bensinslangetilkobling er på motoren forside. Stoppknappen sitter i rorkulten, og gearspaken er på siden av motoren. Testresultatene viser omtrent de samme verdier som for Yamahas fire-hester. Begge havner et par tiendels knop etter nykonstruksjonene fra Evinrude og Mariner. Men begge har stillere gange, bare 84 decibel på marsjfart.
Yamaha 4 - Kr.4939,-
Yamahas fire-hester er i likhet med Suzuki 4 også en helt "egen" konstruksjon. Motoren er et par år gammel og har et sylindervolum på 83 cc. Det er minstemann i klassen, men motoren er like godt utstyrt som de øvrige. Fullt gearskift, svingbar 360 grader, stor innebygd tank på 2,8 liter og muligheter for tilkobling av separat tank.
Drivstoffkran, stoppknapp og choke er på motorens front. Gearspak på siden. Yamaha 4 fikk samme toppfart som Suzuki 4, et par tiendels knop etter nykomlingene fra Evinrude og Mariner. Men Yamahs fire-hester støyer mindre, bare 84 decibel når man sitter på aktertoften og kjører i marsjfart. Det er et bra resultat for en to-takter i denne størrelsen.
DATA FOR MARKEDETS FIRE-HESTERE
MotorEvinrudeEvinrudeMarinerSuzukiYamaha
(Johnson)(Johnson)(Mercury)
Modell4 BR4RDH4MDT 44 AC
Motorstyrke i hk.44444
Motorstyrke i kw.33333
Antall sylindre22111
Sylindervolum,cc87871029083
Maks turtall55005500550055005500
Utveksling2,08:12,23:12,15:11,91:12,07:1
Forgassere11111
Tank innb. lt1,5--2,52,82,8
Sep.tank, lt.x)11,4x)1512
% drivstoffbl.11211
El.tenningjajajajaja
El.i watt xx)??606060
Eksos gj.propneineijaneinei
Nødstoppneijaekstraekstranei
Gear xxx)F+NF+N+AF+N+AF+N+AF+N+A
Svingbar 360 janeijajaja
Vekt i kg1422,120,520,521
Pris innb.tank4668,---4578,-3990,-4939,-
Pris sep.tank--6003,----4980,-5297,-
Anmerkninger: x) Disse motorene kan utstyres med en spesiell kobling for separat bensintank.
xx) Uttak for 12 volt er ekstrautstyr på samtlige motorer.
xxx) F+N+A står for Forover - Nøytral - Akterover
TESTRESULTATER
MotorEvinrudeMarinerSuzukiYamaha
(Johnson)(Mercury)
Modell4BR4MDT 44 AC
Motorstyrke4 hk4 hk4 hk4 hk
Propell i teststd.7"7,5x6,5"7,5x7"
Belastning2 pers.2 pers.2 pers.2 pers.
Maks turtall5000500048005100
Toppfart i knop7,57,47,27,2
Marsjfart i knop4,03,93,73,7
Støy toppfart87 dba88 dba87 dba86 dba
Støy marsjfart85 dba86 dba84 dba84 dba
Anmerkninger: Toppfarten er målt ved det ovenfornevnte maks turtall. Marsjfarten er satt 500 omdreininger under maks turtall. Støynivået er målt ved aktertoften. Johnson 4 og Mercury 4 mangler i denne testen, men den førstnevnte har samme konstruksjon som Evinrude 4, og den sistnevnte har samme konstruksjon som Mariner 4.