utgave nr 3 1999
Minitest: ACM Dufour Elite 31
Minitest: ACM Dufour Elite 31
Storslått og annerledes
Storslåtte sjøegenskaper, masse mahogni og mye plass gir deg fornemmelsen av å være ombord i en stor yacht. Men egentlig er det bare en annerledes motorbåt i en familivennlig kompaktutgave det franske seilbåtverftet Dufour har utviklet på datterverftet ACM.
Tekst og foto: Henrik Hansen
Høye atlanterhavsbølger kom rullende fra vest med 8–10 m/sek vind og ga grov sjø aktenom tvers. Vi kjørte den nye ACM Elite 31 mot La Rochelle på den franske vestkysten i 20 knops fart. Elite 31 lå stabilt på kurs til tross for at vi bare hadde et lett grep om rattet. Styringen er hydraulisk.
Den planende V-bunnen akter og den skarpe baugen gir båten behagelige og kontrollerbare bevegelser under slike grove forhold. Dette gjaldt både mot og med vind og bølger. En enkelt gang kom det en sjø mer på tvers enn de andre, og da måtte passasjerene i salongen stemme i mot med føttene litt ekstra for ikke å skli ned. Men det var da også den eneste “overhalingen” testseileren måtte beklage på en strekning på 5–6 nautiske mil.
Vi presset båten maksimalt og var oppe i en toppfart på litt over 20 knop i den høye sjøen. Normal marsjhastighet ligger på 16 – 18 knop. Da vi gikk ned i denne farten, ble Elite som forventet roligere i bevegelsene. Men du kan få enda bedre balanse i båten så snart du har lært deg å stille inn trimflapsene med fingerspissfølelse.
Lite støy
Til å begynne med brukte vi begge hendene på rattet, men det varte ikke lenge før den franske båten viste seg å være meget stabil. En hånd var mer enn nok. Båtens rolige bevegelser i sjøen og det lave støynivået fra motoren gjorde at vi kunne samtale normalt i den store salongen som fungerer som et kombinert styhus, bysse og cockpit. En stor luke i ruffen og skyvevinduer gjør at du kan slippe inn masse frisk luft. Samtidig er du godt beskyttet mot vind og sprut når du er underveis.
Det var det for vått til å oppholde seg på akterdekket under turen. Det går nesten i ett med salongen når den store skyvedøren står åpen. Førsteinntrykket er at akterdekket virker litt kort, men det er faktisk god plass til at en hel familie kan hygge seg på løse dekkstoler der ute.
Under roligere vind- og sjøforhold hadde vi dagen før kastet båten rundt i krappe svinger. Den reagerte hurtig og presist, men under toppfart nytter det ikke med brå svinger. Til tross for flere forsøk på å presse båtens grenser i den grove sjøen, var det aldri noen som ble nervøse ombord.
Testbåten vår hadde en 230 hk Yanmar diesel med fast aksel. Den faste akselen gir i seg selv større venderadius, men samtidig kunne vi konstatere at Elite 31 er utrolig kursstabil. Ved lav fart svinger båten krappere og ved lav fart kan du også bruke baugpropellen til finmanøvrering.
Et snev av luksus
Båten virker gedigen og fornuftig gjennomtenkt. Det lille snev av luksus hensetter deg til en stor luksus motoryacht som har krympet. Toalettet er delikat og velinnredet med mørk høyglanslakkert mahogni. Den store kombinerte salong-cockpiten fungerer godt som et samlingspunkt for familien. Alle setene ombord kan vendes mot salongbordet, som kan vippes ut i dobbelt lengde.
Forlugaren og stikkøya under cockpiten gir fine store soveplasser, men egner seg ikke som oppholdsrom. Det er prisen du må betale for å få en så stor og velinnredet salong.
Aktenfor den oversiktlige og velinnredete styreplassen er byssa kamuflert bak en solid mahogniplate. Når du vipper platen opp mot vinduene, trylles både gasskomfyren, vasken og pentriet frem. Samtidig beskytter den tunge platen vinduene mot varme og fettsprut fra matlagingen.
Adkomsten til motoren er både god og dårlig. Dårlig fordi du må fjerne hele dørken i salongen – også dørken med bord og sofa. Det finnes gassfjærer på de store dørkplatene, så det er mer besværlig og kronglete enn det er tungt arbeid. Når du først har gjort jobben, har du full tilgang til hele maskineriet.
Oversiktlig dekkslayout
Fordekket i teak er åpent og rent til solbading, samtidig som det gir bra arbeidsforhold når du skal inn til en brygge. Ankring blir også en enkel oppgave med ankeret fast plassert i et baugbeslag med rull og ankerspill under dekk. Du kommer lett frem til den store badeplattformen akterut via det beskyttede akterdekket. Her er det ingen port, men en enkel luke. Dermed slipper du låser som spretter opp i tide og utide.
Testbåten var en prototype som hadde trimflapsene elegant skjult under badeplattformen, men verftets testkjørere har forkastet løsningen. Den endelige versjonen av Elite har fått en mer tradisjonell løsning med flapsene helt akterut.
Elite 31 virker umiddelbart som en meget anvendelig båt for den skiftende årstiden som noen kaller sommer. Den fornuftige, store salongen er flott å ha i regnvær, samtidig som den enkelt kan forvandles til en luftig beskyttet cockpit. Foruten de flotte sjøegeneskapene, er “multi-salongen” Elitens styrke.