utgave nr 12 1999
Minitest: Goldfish 32 Sportcruiser
Minitest: Goldfish 32 Sportcruiser
Som fisken i vannet...
Den er potent, kompromissløs og linjelekker. Samvittighetsfullt bygget og med eksklusive komponenter som ikke akkurat hører hjemme på tilbudshyllene.
Tekst og foto: Hans Due
Den tidligere offshore-racerbåtkjøreren Pål Sollie har drevet med ”gullfiskproduksjon” siden han startet firmaet Goldfish Boat AS i 1993. Den første båten var en 16-foter som ikke lenger finnes i sortimentet. Etter det er han mest kjent for sin 21-fots skjærgårdsjeep. I april kom sportscruiseren på 32 fot.
Sjøegenskaper
Med radarmålt toppfart på tett oppunder 47 knop med doble 225-hesters Mercruiserdiesler, når ikke båten opp i de brosjyrelovede 50 knop. Men hva gjør vel det? Vi synes allikevel at den drar skinnet av pølsa så snart turboene slår inn, og har ingen problemer med å oppholde oss om bord i denne hastigheten. Et harmonisk 24° skrog som er fast og fint, sklir mykt og harmonisk inn i svingene, og er lite påvirkelig av normalt oslofjordvær. Finmanøvrering til kai går lekende lett med to motorer og baugpropell. Planingsterskel eksisterer omtrent ikke, og båten er enkel å trimme riktig med powertrimen.
Innredning
Det er først og fremst fartsfølelsen denne båten er bygget for, men også solslikking på varme sommerdager. Overnattingsmuligheter er det så avgjort i en stor dobbeltkøye under fordekket. Men ståhøyde under dekk er det så som så med, og toalettrommet har knapp sittehøyde. Så de 32 fotene egner seg ikke til langturferie, men heller som en weekendbåt for nyforelskede par.
Dobbeltkøya har et stort stuerom under og i enden av køya er det en fin sittebenk. Taket er polstret med beige, korthåret pusestoff. En sirkelrund skylight i taket sørger for dagslys og ventilasjon, og det er påmontert en rullegardin for solblending. Dagslys kommer også inn gjennom avlange koøyer i skrogsiden. Kunstig lys besørges av skjermede downlights i taket ut mot skrogsidene.
Toalettrommet er adskilt fra sovelugaren med en grønn lexan-dør og vegg. En finurlig detalj er at veggen er dobbel med plass til å henge fra seg en dress/ kort kjole mellom. På veggen finner vi også en stor sikringstavle med hovedstrømsbryter og strøminstrumenter som amperemeter og voltmeter. Doen er helelektrisk. Det finnes også stålvask med bra armatur, et stort stålinnfattet speil og tralverk på dørken, ment for dusjing, men den må i så fall utføres sittende på toalettskåla.
Uteplass
Uteplassen er iøynefallende. En kjempestor solseng på akterdekket, bred passasje rett ut til badeplattformen på den ene siden av solsengen, såkalte bolsterseats ved førerplassen hvor man kan stå eller sitte og kjøre komfortabelt, og en spesiell Sollie-patent som gjør at førersetet kan vippes rundt og bli en del av en sosial avdeling.
Vis av vis sittegruppen er byssa, ettbluss primus og vask med kaldt og varmt vann som er innfelt i en hengslet plate som vippes opp elektrohydraulisk. Kjøleskap kan monteres under dollbordet. Dørken på vår testbåt var teakbelagt, men dette er ekstrautstyr (kr. 37.000,-).
Dollbordet holder målene, men det er ikke akkurat danseplass. En solid pulpitrekke forut og innvendig griperekke på vinduene gir sikker ferdsel fram på fordekket. Seks solide kryssholt og en slepekrok for vannskikjøring er i syrefast.
Førerplass
Det er en grei og oversiktlig førerplass med Faria-instrumenter iøynefallende og kompass rett foran rattet. Rundt dashbordet er det en solid griperekke. Mellom ratt og instrumenter er det en åpen flate som kan benyttes enten som kartbord eller for montering av karplotter. Et avlangt hanskerom kan fungere som oppbevaringsboks for båtsportkart.
Vindusvisker på parallellarm og med innebygget spyler gir vi ekstra pluss for, men grønntonet vindusglass er vi svært lite begeistret for. Greit nok i strålende solskinn, men er det grått eller tusmørkt, hemmes sikten radikalt.
Motor
Det er adskillige motorvalg for kunden. Alt fra 2 x 210 hk. bensinmotorer, via dieselalternativ på 2 x 225 hk Mercruiser eller 2 x 270 hk Yanmar og opp til 2 x 415 hk. V8 bensinmotorer som ifølge brosjyren skal gi en toppfart på 65 knop.
Det er god plass til motorene. Hele solsengen akterut vippes opp elektrohydraulisk, og man kan omtrent spasere rundt i motorrommet. Det tekniske er enkelt og oversiktlig lagt opp. Det er plass for innvendig montering av ankervinsj, og det er både elektrisk og manuell lensepumpe.
Fart/støy
Farten er radarmålt med tre personer om bord. Støyen er målt ved førerplass, og får så avgjort godkjent. Motor. 2 x Mercruiser 4,2 lt. D-tronic diesel, rekkeseksere på 225 hk.på propellakselen.
Data
Omdr. | Fart i knop | Støy i dbA |
3700 | 46,8 | 85,5 |
3300 | 40,6 | 85 |
2900 | 36,3 | 82 |
2500 | 29,9 | 81 |
2100 | 20,6 | 82 |
1700 | 10,3 | 84,7 |
1300 | 7,8 | 81 |
900 | 6,2 | 73 |
700(tomg) | 5,9 | 69,2 |
Lengde: | 9,85 m. |
Bredde: | 2,70 m. |
Tørrvekt: | 3300-3700 kg. |
Skrog: | 24°V |
Drivstoff: | 700 lt. |
Ferskvann: | 140 lt. |
Pris: | fra kr. 1.050.000 - 1.574.800 m/alt ekstrautstyr og dyreste motoralternativ |
Produsent: | Goldfish Boat AS, Tomtaveien 11, 1440 Drøbak. Tlf. 64 93 17 93. https://www.boat.no/goldfish |