utgave nr 12 1996
Minitest Sealine Flamenco 37
Minitest Sealine Flamenco 37
Sporty og komfortabel
Sealines største sportscruiser, Flamenco 37 ble lansert på Londonutstillingen for snart ett år siden. Båten har flere originale innredningsløsninger og et stødig skrog som likevel er morsomt å kjøre.
Av Dag Pike
Engelske Sealine har skapt sin egen stil. Til tross for at de virkelig satser internasjonalt, har båtene beholdt sitt spesielle preg. Runde former, praktiske boløsninger og kanskje ikke så fancy innredning som noen konkurrenter. Sealines Flamenco 37 er den største sportscruiseren i Ambassador-serien, en smekker cruiser som med 2 x KAD 42/DP 230 hk skal gjøre 33 knop på maksfart.
Skroget er det samme som for Sealines flybridgebåt Statesman 36, men i stedet for strak aksel og propell har Flamencoen hekkaggregat. Skroget er gjennomtestet, dyp V og mininalt med sprutlister fremover. Over vannlinjen bretter skroget seg ut med de former som Sealine er kjent for. Svanehalsen kamuflerer elegant et praktisk ankersystem med vinsj.Det rene fordekket skrår jevnt opp til en mykt avrundet vindskjerm. Dollbordene har solide rekkestøtter som gjør det trygt å bevege seg på sidene fremover mot baugen. Håndrekker finnes også når kalesjen er oppslått, en todelt affære som på en finurlig måte gjemmes inn i targabøylen når den ikke er i bruk.
Kjøreegenskaper
Førerplassen er gjennomtenkt bortsett fra testbåtens plassering av gass/gearspak og trimkontrollene. Motorinstrumentene m.m.er felt inn i et panel av valnøttre. Det er plass til kart under en en plastplate nær kompasset og en kartlampe. Alle elektronikk og brytere sitter rundt det vakre mahognirattet med motorspak og trimkontroll til styrbord. Problemet oppsto på full fart. Da kolliderte spaken med dashbordet og det ble vanskelig å ha full kontroll. Enda verre var at trimkontrollene var plassert rett under gasspaken, slik at de var vanskelige å betjene. Denne upraktiske plasseringen er allerede utbedret.
Båten er morsom å kjøre. Motorene ga spennende og jevn akselerasjon og båten føltes egentlig mer som en sportsbåt enn en komfortabel cruiser. Du behøver ikke justere trimmen i det båten går opp i plan. Den er ikke følsom for trim hvis ikke drevene er trimmet for langt ut. Rattet er vinklet perfekt og gjør styringen lett, også i høye hastigheter og båten gir en trygg følelse i sjøen. Vi testet den i store bølger etter hurtiggående ferger uten problemer. I sakte fart er Flamencoen følsom for vind, men det er nok krefter for kontroll og det hjelper å slippe trimplanene helt ned.
Innredning ute og inne
Uteplassen gir sitteplass til syv personer. Samtidig kan man gå uhindret fra akterporten og inn i båten via en litt skråstilt passasje. Ute finnes kjøleskap og vask. Salongen har en stor buesofa til styrbord og bysse til babord med komfyr, kjøleskap og microbølgeovn. Totalt er det køyeplass til syv personer i to sovelugarer og salongen. Dusjrom og toalett er adskilt på hver side aktenfor den store sovelugaren forut.
Bokomfort og praktiske løsninger er høyt prioritert og de mange kompromisser det må bli ombord i en båt av denne størrelse, har vært gjort med nennsom hånd.
DATA:Norsk importør: Formo i Skien. Tlf.: 35 59 61 55. Fax: 35 59 84 65.
Lengde: | 11,30 m |
Bredde: | 3,71 m |
Dypgående: | 0,94 m |
Vekt: | 6 tonn |
Motorer: | 2 x 230 hk VP KAD42DP |
Drivstoff: | 652 liter |
Ferskvann: | 261 liter |