utgave nr 4 2006
Montere halvfabrikat Laguna, del 1
Halvfabrikat blir familiebåt
I egen båt
Se hvordan en halvferdig Laguna 1180 FB blir en komplett turbåt for familien. I denne første delen ser vi på planlegging, bestilling og levering av båten.
TEKST: PER MARTIN NILSEN
Vi er hele tiden på jakt etter den optimale båten, innenfor hva lommeboka tåler. For vår del har det blitt noen båter gjennom årene, fra overnattingsbåter i tre til raske skjærgårdsjeeper. Barna vokser, og plass- og komfortbehovet vokser med dem. Skal man få med seg tenåringer på båttur, så vil de gjerne ha med seg en kamerat.
Bestilling og kjøp
Vi ville ha en rask hytte på sjøen. For å få den plassen og komforten om bord vi ønsket oss, ble vi enige om å hoppe over trefotssyken, og gå rett på nifotssyken. Vi ønsket oss en båt som kunne brukes hele året, i størrelse 38-40 fot og med en marsjfart på 20-25 knop. Vi fant fort ut at båter i denne klassen kostet fra 2,5 millioner og oppover, for dyrt for oss.
Hva gjør man da? Jo, man ser på muligheter for halvfabrikat. Brosjyrer og websider med halvfabrikata ble sjekket ut. Vi gikk svanger med båtplanene i 2 år før vi fant vår type båt. Det er mange fine båter der ute. Vi valgte til slutt en Laguna 1180 FB valgt på grunn av størrelsen (39 fot), fartspotensial, individuell planløsning, pris, utseende og avstand til båtstøperi. At båten kunne leveres med fast aksel innvirket også på valget. Det er nesten dobbelt så dyrt å forsikre en båt med hekkaggregat. For vår båt ville forsikringspremien stige fra 680 kr pr mnd til 1.460 pr mnd. Vi mister noen få knop med fast aksling, men har mer penger igjen til god mat og vin. Vedlikeholdskostnadene med fast aksel er også minimale i forhold til hekkaggregat.
Vi bestilte båten levert ferdig utvendig, med støpt innerliner, dørk og motor montert. Budsjettet var på 1,1 million, uten instrumenter som kartplotter og radar. Kvaliteten skulle ligge tett på hva ”vanlige ”norske båter som NB og Scand . Å få en båt i klasse med Princess eller Windy er urealistisk for en amatør med stramt budsjett. Det er viktig å se sin begrensing, og la være å gjøre ting man ikke kan gjøre skikkelig. Alt utstyr om bord skal være CE-merket, slik at den ferdige båten kan CE-merkes av leverandør.
Arbeidsplass
Vi har bestemt oss for båt og motor. Nå kommer det store spørsmålet: Hvor skal båten stå mens jobben utføres? Vår research på forhånd antydet at de som må kjøre en halvtime eller mer går lei i større grad enn de som har båten nærmere. Vi var derfor ikke i tvil: Båten skal stå i hagen, ti skritt fra hjemmeverkstedet.
Det har mange fordeler: Det lille som skal gjøres utvendig spares til varme dager, og vi slipper å betale leie for en stor hall med lys og varme. Det er kort vei for kona å komme med kaffe eller en hjelpende hand. Detaljer kan løses hurtig, og ofte har man sine venner i nærheten som hjelpe til. Barna kan også lettere følge med og hjelpe til.
Kontrakt
En grundig og dekkende kontrakt er viktig. Spesielt viktig er det at produsenten har en produktansvarsforsikring gyldig for tidsrommet du kjøper båten. Dette er meget viktig å ha dersom fabrikasjonsfeil viser seg etter overtagelse av båten. La oss ta ett tenkt scenario: Ett år etter kjøpet viser en stor sprekkdannelse i skroget seg. Skaden er omfattende, og vil koste mange hundre tusen å reparere. Produsenten har gått konkurs i mellomtiden. Kopi av produsentens produktansvarsforsikring gjør at du da kan gå til forsikringsselskapet og be det betale skaden, forutsatt at det er fabrikasjonsfeil.
Det finnes også mye rart innhold i kontrakter, men her er vi forbrukere godt beskyttet i lovverket. Produsenter å lage kontrakter som diskriminerer kunden. En kontrakten i urimelig favør for produsenten er ikke gyldig, og loven om kjøp av varer og tjenester vil da være overordnet.
Verktøy og utstyr
På en jobb av denne typen er verktøy halve jobben. Innredningsjobben blir enklere – og i noen tilfeller mulig – med tilgang til en del kraftig utstyr:
- Avretter høvel (maskin som man høvler/justerer grov plank med )
- Benkefres med nødvendige frese stål
- Båndsag
- God eksentersliper
- Overfres
- Sponsebor av forskjellige dimensjoner
- En god splitt- og gjæresag
Alle sagblader og fresestål må være av hard metall. Ut over dette så trenger man vanlig håndverktøy som drill, håndsag, fastnøkler. Halvfabrikat-byggere som ikke har tilgang til slikt utstyr bør seriøst vurdere å kjøpe en innredningspakke av produsenten. De fleste produsenter kan levere løsninger i forskjellige ferdighetsgrader.
Båten kommer
Etter ett par måneders forsinkelse fikk vi endelig båten hjem i hagen. Forsinkelsen skyldtes først og fremst en forsinket levering av motor og syrefast rekke. Båten var så stor å frakte langs veien at vi måtte kjøre følgebil med varsellys. Transporten gikk greit, men krana klarte ikke å sette båten der vi ønsket å ha den. Vi vurderte å leie en mobilkran, men valgte å plassere båten midlertidig der lastebilen rakk med sin kran.
Båten var fryktelig skitten innvendig av slipestøv. Vi fant fram hageslangen og spylte båten innvendig, den eneste måten å få vekk støv i alle kriker og kroker.
Neste gang: Vi setter koøyer i fribord og begynner å montere utstyr.
Data: Laguna 1180 FB
Lengde: 11,80 meter
Bredde: 3,5 meter
Dyptgående 0,90 meter
Vekt: 6.000 kg (tørr, inkl motor)
Dieseltank: 2 x 310 liter
Vanntank: 250 liter
Septiktank: 125 liter
Motor: Sabb Iveco 400 hk
Pris, halvfabrikat: 440.000 kroner
Pris, motor: 370.000 kroner
Produsent: Sølversen Plast AS, Tønsberg. www.laguna.no
Ny serie: Halvfabrikat blir turbåt
Del 1: Planlegging, bestilling, kontrakt og levering.
Del 2: Montering av utstyr
Del 3: Elektrisk anlegg
Del 4: Innredning – grunnleggende
Del 5: Innredning – finpuss
Del 6: Sjøsetting, test og CE-merking