utgave nr 9 2003

Motortest: Hjelpemotorer

Publisert Sist oppdatert

Motortest: Hjelpemotorer

Med reservekraft på hekken

Noen båter har plass til en ekstra utenbordsmotor på akterspeilet. Sikkerhetsmessig er det en stor fordel og det er praktisk om du skal fiske. Vi har testet tre småsnurrer montert på en Finnmaster 6000.

Tekst og foto: Lars H. LindénTil norsk ved: Jan Harry Svendsen

For at en hjelpemotor skal ha noen effekt, bør den ha litt krefter.Derfor blir de minste motorene for svake, spesielt hvis du tar sikte på å bruke motoren også når det er noe sjø og litt vind. Passe motorstørrelser på testbåten, en Finnmaster 6000, er fra ca. fire hestekrefter og oppover.

Fra 4 til 8 hk

I vår test har vi utelukkende motorer fra Suzuki. Den minste, DF4, har et slagvolum på 138 ccm og er ensylindret. Motoren er en firetakter og ytelsen fire hk. Motoren har innebygget tank og veier 25 kilo. Noe større er Suzukis DT6. Denne motoren er en totakter og ytelsen seks hk. Vekten er 27 kilo, dermed er den bare to kilo tyngre enn firehesteren. DT6 er tosylindret og slagvolumet 165 ccm. I motsetning til DF4 har ikke denne motoren innebygget tank, men en separat tank på 12 liter. Den største motoren yter åtte hk og heter DT8. Også den er en tosylindret totakter med et slagvolum på 165 ccm. Vekten er den samme som for DT6.
Vi vurderte også å ta med en 10 hk motor i testen, men problemet med disse motorene er at de blir relativt tunge. En totakter veier ca 35 kilo, og en firetakter hele 45 kilo.

Vær og vind påvirker

De første testene utførte vi på blankt vann. I tillegg var det vindstille. Under alle målingene løftet vi hovedmotoren ut av vannet for at den ikke skulle gi økt motstand. Med full gass oppnådde vi 4,6 knop med den fire hk sterke DF4, 5,5 knop med DT6 og 6 knop med åtte hk.
Samtlige motorer ga hyggelig styrefart, og det var problemfritt å manøvrere båten med motorenes rorkult. Skal du kjøre langt på denne måten, blir det slitsomt, noe du enkelt kan løse ved hjelp av et stag som monteres fra hovedstyringen og hovedmotoren og til hjelpemotoren. Da kan du styre båten fra førerplassen. Slike stag kan du få tak i på de fleste båtutstyrsforretninger.
Vi prøvde også motorene i ca en halv meter høye bølger og i vind med en styrke mellom 7 og 8 sekundmeter. Under slike forhold ble styrefarten markert dårligere, selv om medvind og motvind ikke representerte noen større problemer. Vanskelig ble det først når vi fikk vind og sjø inn fra siden. Når bølgene traff baugen i en litt skrå vinkel, mistet vi så å si all styrefart. Rett opp mot vinden målte vi en toppfart på bare 2,8 knop med firehesteren og vi hadde store problemer med å styre båten. Noe bedre ble styringen med sekshesteren, men farten var fortsatt lave 3,5 knop. Med den sterkeste motoren på åtte hk montert på akterspeilet målte vi en toppfart på 4,2 knop. Med denne hastigheten hadde vi en akseptabel styring, men bra var den likevel ikke.

8 hk best

Testen beviser at de minste motorene er for svake når det begynner å blåse. En seks hk kan være et alternativ, men med en båt hvor vekten overstiger 1.000 kilo er motoren med åtte hk det sikreste valget.
Alle motorene ble testet med sine respektive standardpropeller. På flatt vann fungerte de tilfredsstillende, men skal du bruke motoren i farvann hvor det er en del bølger, kan en propell med en større stigning være verd å vurdere. Riktignok blir farten noe redusert, men du øker motorens turtall og dermed kraft.
Et problem er imidlertid at det er få båter som har et akterspeil tilpasset montering av en ekstra motor. I slike tilfeller finnes det braketter i handelen som kan boltes fast til akterspeilet. Ulempen med disse er at de ikke er konstruert for å bære tunge motorer og at de i tillegg er relativt ustabile i sin konstruksjon.

HJELPEMOTORENE ble testet på en Finnmaster 6000 Offshore. Båten er 6,01 meter lang og 2,30 meter bred. Båten veier 750 kilo. Med hovedmotoren som er på 90 hestekrefter har båten en toppfart på 30 knop.

Tekniske data
MotorSuzuki DF 4Suzuki DT 6Suzuki DT 8
Motortype4-takt2-takt2-takt
Antall sylindre122
Effekt (Hk)468
Slagvolum (ccm)138165165
Maks. turtall (o/min)5.0005.5005.750
Utveksling1,921,921,92
Vekt (kg)252727
F-N-B girJaJaJa
StyrefriksjonJaJaJa
GassfriksjonJaJaJa
Svingbar 180 graderJaNeiNei
Innebygget tank (l)1,5NeiNei
Separat tank (l)Ekstra1212
Tilkobling for ekst. tankEkstraJaJa
VannkjølingJaJaJa
Strømuttak (watt)Ekstra30/8030/80
Pris7.490Importeres ikke Importeres ikke

Testresultater
MotorSuzuki DF 4Suzuki DT 6Suzuki DT 8
Fart i knop
- i stille vann4,65,56
- i motvind (7 m/s)2,83,54,2
Forbruk-4,65,2