utgave nr 4 2004

Motortest:115 hk totakter vs firetakter

Publisert Sist oppdatert

To mot fire - to vinnere

Påhengeren; i går den største miljøtrusselen, i dag havets reneste forbrenningsmotor. Med ny teknologi oppfyller den verdens hardeste miljønormer. Vi har sammenlignet to- og firetakts 115-hestere.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÈNNORSK TILRETTELEGGING: Jørn Søderholm

Nå er prestasjonsforskjellene hårfine mellom nyeste generasjon to- og firetaktere. Begge konstruksjonene klarer verdens hardeste mijløkrav, CARB Three Star, som kreves i California. Den gamle totakterens dager er dermed talte. Allerede i dag finnes det godkjente totaktere på 40 - 300 hk, og tar man med firetakterne dekker markedet alt fra to til 300 hk.
Amerikanske Marine Power med Mercury og Mariner, samt japanske Yamaha satser stort på å få frem en komplett serie med både to- og firetaktere som klarer de nye normene. Øvrige produsenter satser på enten det ene eller det andre.
Sammenlignet med eldre konstruksjoner er det først og fremst drivstoffinnsprøytningen som skjer på en annerledes måte. Ingen uforbrent drivstoff skal kunne snike seg ut med eksosen. Bensinstrømmen styres av små datamaskiner og finfordeles via kompressorer eller injektorer. Resultatet blir også lavere forbruk. De vanligste innsprøytningssystemene på utenbordsmotorer er DFI og EFI.

DFI - Direct Fuel Injection

Drivstoffet sprøytes direkte inn i forbrenningsrommet gjennom et system av dyser. Det krever høyt trykk som gir bedre finfordeling, hvilket i sin tur gir magrere bensin-/luftblanding. DFI har en meget nøyaktig styring av innsprøytningstiden ettersom drivstoffet skal inn i forbrenningsrommet i løpet av svært kort tid. For å unngå at uforbrent bensin går ut med eksosen må innsprøytningen skje etter at eksosventilen er stengt og innen stempelet når toppen.

EFI - Electronic Fuel Injection

Finnes i flere varianter. TBI (Throttle Body Injection) har en forgasser med en eller to elektrisk drevne innsprøytningsmunnstykker i forgasserhalsen. Drivstoffet sprøytes inn under lavere trykk enn med DFI, og undertrykket i innsugingsrøret suger bensin-/luftblandingen inn i forbrenningsrommet. Her er det innsprøyternes åpningstid som styrer bensinmengden. MPI (Multi Point Injection) en annen variant. Her har hver sylinder en innsprøyter plassert i innsugingsrøret i nærheten av innsugingsventilen.

To vinnere

Vi har testet disse godkjente innsprøytningssystemene i to nye 115-hestere fra Mercury: totakteren Mercury 115 Optimax, en tresylindret rekkemotor med DFI og firetakteren Mercury F115, en firesylindret rekkemotor med EFI. Firetakteren er 200 cc større, men bare fem kilo tyngre enn sin totaktsbror.
Begge motorene ble montert på en Uttern T55 og testet under nøyaktig samme vilkår og forhold. Gjennom hele fartsregisteret ligger de to motorene svært likt både hva angår fart og støy. Under 1.500 omdreininger pr minutt er firetakteren noe stillere. Akselerasjonen opp til planingsfart er fortsatt noe bedre med totakteren, og forbruket noe lavere på firetakteren. Forbruksgevinsten forsvinner ved innkjøpet ettersom firetakteren er noen tusenlapper dyrere i innkjøp.

Fakta

FabrikatMercury
Modell115 OptimaxF 115 EFI
InnsprøytningDFIEFI
Motortype2-takt4-takt
Effekt (hk)115115
Sylindre3 (rekke)4 (rekke)
Slagvolum1.526 cc1.741 cc
Maks turtall5.750 rpm6.000 rpm
Utveksling2,07:12,07:1
Generator (A)6025
Vekt (lang)170 kg175 kg
Veil. priskr 118.413kr 123.617

Testresultat

FabrikatMercury
Modell115 OptimaxF 115 EFI
Propell (tommer)19 (alu)19 (alu)
Heving2 hull2 hull
Toppturtall5.6005.400
Fart (knop)
Toppturtall40,539,5
- 500 rpm36,236,0
- 1.000 rpm31,631,5
- 1.500 rpm27,627,4
- 2.000 rpm22,521,7
Forbruk (liter pr nautisk mil)
Toppturtall0,970,91
- 500 rpm0,940,86
- 1.000 rpm0,850,74
- 1.500 rpm0,700,64
- 2.000 rpm0,670,57
Lyd i desibel
Toppturtall8585
- 500 rpm8282
- 1.000 rpm8180
- 1.500 rpm8078
- 2.000 rpm7775
Akselerasjon, 0-25 knop (sekunder)
8,411,0