utgave nr 1 1993
MS Alpen - veteranskøyte fra Rognan
Historisk motorskøyte fra Rognan
Pensjonert skipstømmermann og båtbygger Arne N. Pedersen i Harstad bygger om en av landsdelens sjeldne motorskøyter. Ikke for å lage en moderne versjon av en historisk båt, men for å gjøre et av de aller siste eksemplarene av denne båttypen levekraftig for mange år fremover.
Av Svein Helge Falstad
I dag finnes det muligens bare ett eneste eksemplar igjen av den 36 fot lange spiss-stevningen fra Rognan i Nordland. M/S Alpen - befinner seg nå på land, ribbet for utstyr og vel forankret under en presenning hos Mathiassens Mekaniske Verksted i Harstad. Der, godt i ly for nordvesten, driver dagens eier av båten, Arne N. Pedersen, med sitt private restaureringsprosjekt, en svær jobb, men han håper å få båten sjøsatt til sommeren.
Bygget i Rognan
Den Colin Archer-lignende skøyta er bygget i Rognan i 1914. I følge opplysninger Arne har klart å spore opp, er det sannsynligvis båtbyggeren Pedersen Brenne som har stått for byggingen. Båten er i saltdalsfuru og hadde to master. Opprinnelig var den motorisert med en 12 hesters Rapp. Senere har en Grei av ukjent størrelse vært innom, før dagens 48 Hk Marna tok over i 1968.
Båten ble bestilt til en eier i Sør-Folla og han brukte den til kystfiske, alt fra sildefiske på Vestlandet til reketråling og torskefiske ved russergrensen i nord. Arne kjøpte båten i 1978 på Selseth i Hamnvik, og siden har han brukt den til hobbyfiske fra Harstad.
Det eneste som er gjort med skøyta siden 1914 er en ombygging av sleperoret til innbygd ror. Dette var noe av det Arne så for seg måtte føres tilbake til opprinnelig utførelse da han tok skøyta på land i 1989, og startet på sitt etter hvert så omfattende prosjekt. Tanken var i utgangspunktet å skifte noen hudplanker og ellers utføre en del nødvendig vedlikeholdsarbeid, men etter hvert som den pensjonerte skipsbyggeren rev av plank på båten, kom han til at her måtte det gjøres noe mer. Derfor er det blitt et meget omfattende arbeid pensjonisten har tatt på seg - helt alene.
Et stort arbeid
- Det er blitt noe mer omfattende enn jeg tenkte, humrer den lune nordlendingen mens han sitter på rekka til M/S Alpen, midt i Harstad by. - I tillegg til hudplankene jeg i utgangspunktet skulle skifte, har jeg revet av så godt som all hud over vannlinja. Jeg har også skiftet mange av spantene og bakkeplanken. Rekkebord, ny bakke, ny innerstevn, ny stålkjøl er det blitt, i tillegg til bolting av gammel hud, fôring av gamle løsmorkne spant, og pålegging av fyllingsplank. Alle dekksplanker og dekksbjelker er også skiftet. Det er ikke så mange som vet hvor mye arbeid det ligger i dette i dag, men som et eksempel kan jeg nevne at jeg brukte åtte timer på å vri en hudplank til riktig form.
Men mye arbeid til tross, pågangsmotet er på topp. Arne er godt i gang med å lage et nytt rorhus. Ny rigg ligger også sirlig lagret i et av skurene til Mathiassen. Alt selvfølgelig utført i sin opprinnelige form, slik at M/S Alpen fortsatt blir en original Rognan-skøyte.
- Når får du henne på sjøen igjen?
- Jeg har et håp om å få henne i sitt rette element til sommeren. Da skal jeg fullføre innredningsarbeidet og gjøre ferdig riggingen. Jeg sysler med tanken om å få på henne full seilføring som hun en gang hadde, med kliver, fokk og mesan.
Pensjonist med ressurser
- Hvorfor begynner en pensjonist på et så omfattende arbeid som dette?
- Egentlig skulle jeg bare skifte det som var synlig slitt, men jeg så fort at en slik løsning ikke var bra nok. Jeg bestemte meg like godt for å rive ned så langt det var påkrevd og heller bygge opp båten på nytt. Helsa og motet er på topp, og jeg ser ingen grunn til å slutte å arbeide, sier Arne N. Pedersen, en av landsdelens siste båtbyggere av den "gamle" skolen.
Arne tok sitt første steg ut i båtbyggerfaget som guttunge hos onkelen Nils Rasmussen i Ofoten på Forra Slip og Båtbyggeri. Nils Rasmussen er faren til Mangor Rasmussen, godt kjent blant Båtmagasinets lesere, så Arne og Mangor er fettere.
Etter krigen begynte Arne ved Narvik Mekaniske Industri. Senere gikk han på båtbyggerlinjen på Røkland i Saltdalen. I l951 kom han til Harstad som båtbygger/tømmermann. Han sitter inne med store kunnskaper om båtbygging, spesielt trebåter. Selv om han nå er pensjonert, brukes han stadig av Nathiasenverkstedet, sin tidligere arbeidsgiver, når de har trebåter til reparasjon og vedlikehold.