utgave nr 5 1993

Nidelv 24

Publisert Sist oppdatert
Test: Nidelv 24

Kvalitetsbåten

Det er godt å kunne konstatere at det fortsatt finnes norske båtbyggere som lager kvalitetsbåter helt i verdenstoppen. Nidelv Boats i Arendal er en slik båtbygger, og den gamle hederskronede 24-fots snekka, som nå er modernisert, er en kvalitetsbåt.

Av Hans Due

Nidelv 24 ble i sin tid betegnet som verdens største 24-foter, konstruert og innredet av båtbyggere som også tilbragte mesteparten av sin egen fritid i båt. De testet grundig alle innredningsløsninger i praksis og var dessuten meget dyktige håndverkere. Derfor er praktiske innredningsløsninger blitt varmerket til båtbyggeriet med samme navn som elven det ligger ved i Arendal.
24-foteren har gjennomgått en modernisering i vinter. Springet i baugen er flatet ut og overbygget hevet 10 cm ved dollbordet. På den måten er takhøyden blitt tilnærmet ståhøyde under dekk. Toalettrommet er utvidet noe. Dørken ute er gjort selvlensende, og innredningen er flyttet på. Byssa som tidligere var under det doble førersetet, er flyttet over på babord side, og det er blitt enkelt førersete og passasjersete. Nå kan man bevege seg midtskips mellom båtens forskjellige områder.

Sjøegenskaper

Deplasementsskroget i denne båten har stor bredde. Det gjør at båten girer litt mer enn vanlig i medsjø, men ikke så mye at det blir plagsomt mye ratting. I motsjø og sidesjø oppfører båten seg bra. Sjøsprut over båten er umulig å unngå med et deplasementsskrog. Men hardtop'en (ekstrautstyr) skjermer bra ved førerplassen. Båten er enkel å manøvrere forover, men som alle andre kjølbåter, reagerer den tregt på roret akterover.
Toppfart med en 43 hk. dieselmotor målte vi til 10,8 knop. Tidligere tester utført av motorprodusenten har gitt rundt 12 knop. På vår testbåt satt en propell som ga ca. 250 omdreininger over maks anbefalt, så noe av forklaringen til forskjellen i fart kan ligge her.

Under dekk

Salongen nede er lys og vennlig. Stor U-sofa med bord som kan senkes og bli en del av en stor dobbeltkøye. Mye dagslys kommer inn gjennom sidevinduene og forntvinduene i overbygget, samt takluken, som er hengslet i forkant. Bra! Skai-polstrede skrogsider er lyse og lette å holde rene. Teppene på dørken er ikke kantsydde. Treinnredningen forøvrig er av ypperste kvalitet. Selv lokkene til stuerommene under sofaen er forseggjort, lakkert og med hengsler og skikkelige gripehull.
Skapseksjonen på babord side vis á vis toalettrommet, inneholder hengeskap og barskap samtidig som det er plass til å sette fra seg både reise-TV m.m. på toppen. Alle skap og skuffer ombord er utstyrt med døråpnere som samtidig låser dem og som i låst tilstand ikke stikker ut slik at noe kan hekte seg fast i dem. Forøvrig er alle hjørner avrundet.
To lamper i taket og en på skottveggen mot uteplassen gir tilstrekkelig lys.

Toalett

Toalettrommet er helstøpt, har tilnærmet full ståhøyde, vask med kaldt trykkvann, speil og dorullholder. Lyset i taket er ganske bra plassert, men speilet kunne kanskje vært en tanke større. Elektrisk avtrekksvifte og 12 volt uttak er standard. Bra! Vi savnet et lite skap til toalettsaker eller i det minste et par tannglassholdere. Det er plass til begge deler. Doen er av typen ITT Jabsco av bra marinekvalitet.
Toalettrommet i en 24-foter kan ikke bli noen ballsal, og selv om det er trangt, går det greit å gjøre sitt fornødne. Dørken er ikke drenert for eventuell installering av dusj. Men til gjengjeld er hånddusj innfelt i akterspeilet for bruk på badeplattformen.

Uteplass/bysse/førerplass

En omorganisering av uteplassen har gjort den om mulig enda mer hensiktsmessig enn på den forrige modellen. Nå kan man bevege seg midtskips i hele båtens lengde. Foldedøren fra salongen under dekk og til uteplassen, er byttet ut med en solid skyvedør. Byssa er montert på babord side slik at passasjerstolen dekker vasken når den ikke er vippet opp. Kjøleskap (standard) og et stort skap under bysseseksjonen, skuffer for skaffetøy under førerstolen. Kokeapparatet i testbåten var en Wallas Safeflame, men kokeapparat er ikke standard. Vippes førerstolen opp, får man bra avsettingsplass til matlagingen.
Dørken er selvdrenerende. En U-sofa akterut gir sitteplass for 4-6 personer. Under sofaen er det rikelig med stueplass. Dessuten mulighet for nødstyring dersom Teleflex'en skulle svikte. Dørkplatene er i teaklaminat. To av platene dekker stuerom med adkomst til propellaksling, tanker og manuell lensepumpe.
Ombord- og ilandstigning skjer via leidere på hver side bak fører- og passasjersete. Leideren bak førersetet er dessuten til å vippe ut, og bak den skjuler det seg et lite stuerom. Rundt uteplassen håndrekke i treverk. Elegant og solid.
Førerstolen er ikke regulerbar, men den er romslig for en velvoksen person. Sikten er god horisonten rundt. Velger man hardtop-løsning, får man to takluker, hvorav den ene er over førerplass. Det går fint å stå og kjøre. Du har full kontroll over både ratt og gass-/gearspak. Mellom dashbordet og frontruten er det plass til båtsportkart.
Instrumenteringen er bra. I tillegg til turtallsmåler er det tankmåler, oljetrykksmåler, måler for kjølevannstemperatur og ampéremeter. Bryterpanelet er montert på skottet foran gass-/gearspaken. Litt vanskelig å lese, og kunne med fordel vært flyttet opp på dashbordet. Kompass følger ikke med som standard. Ei heller defroster til frontrutene, noe vi savnet. To vinduspussere av bra standard holder rutene rene.
Under fotbrettet til fører- og passasjerplass er det stuerom. Hovedstrømsbryteren sitter på skottet i stuerommet under fotbrettet på passasjerplass.

Skrog/overbygg

Det klinkbyggede skroget er forholdsvis "drektig", hvilket gjør litt utslag på sjøegenskapene. Men bredden gir økt plassutnyttelse ombord. Deplasementsskroget er flatet ut akterut og avsluttes med et fast trimplan som gir en del løft, slik at ikke hekken graver seg alt for mye ned. Badeplattformen er blitt meget solid med støtte under, både til akterspeilet, til det faste trimplanet og via bade-/redningsleideren til det lille akterdekket. Innfelt i hekken hånddusj og akterlanterne.
Kryssholt både akterut, midt på dollbordet (innfelt) og i baugen, gir effektive fortøyningsmuligheter. Dollbordet er tilstrekkelig bredt, og det er griperekker på hardtopen og overbygget forut, samt en passe høy pulpit. Ferdesl framover på dekk er derfor uproblematisk. Det er skikkelig antisklimønster på alle tråfelter. En drenert ankerboks i baugen rommer både et lite anker og fortøyningsutstyr. På hardtoputgaven er topp- og ankerlanterne montert på en mast aktenfor førerplassen. Det sikrer mot generende reflekser og hindrer ikke sikten i mørket. Bra!

Motor/tekniske installasjoner

Adkomst- og servicemuligheter til motoren er førsteklasses. Det er rom rundt hele motoren. Kabler er lagt opp i skjermede kabelgater og ryddig oppklamret. Batteriene (et start og et servicebatteri, hver på 75 Ah., er standard) står i batterikasser og er enkle å komme til. Ladespenningen var litt i laveste laget, ca. 14 volt ved 2000 omdr. og belastning på strømnettet.
Av en eller annen merkelig grunn opererer motorleverandørene med sjøvannsfilter som ekstrautstyr. Derfor er heller ikke dette standard på Nidelv 24. Sjøvannsfilteret koster 630 kroner ferdig montert. Elektrisk lensepumpe er ekstrautstyr, men burde vært standard i tillegg til den manuelle.
At Nidelv opererer med septiktanken som den største tanken ombord, har sammenheng med at disse båtene stort sett går til Tyskland og Sveits, og miljøkravene der, spesielt i Sveits er store. Båtlivet foregår utelukkende på innlandssjøer, og i tillegg til kloakkavfall, får man ikke slippe ut hverken lensepumpevann eller vaske-/oppvaskvann. Alt skal på septiktank for tømming på landbasert tømmestasjon. Etter hvert som utbyggingen av slike anlegg skyter fart i Norge, vil forhåpentlig båtbrukerne her hjemme bruke anleggene flittig, og da er det praktisk med en romslig septiktank.

Konklusjon

En samvittighetsfullt og velbygget snekke med meget god plass ombord. For de som ikke prioriterer fart, men kan tenke seg en ferietur i 9-10 knop og ikke har aversjoner mot kalesjer, er dette en ideell ferieturbåt. Håndverksmessig er båten av meget høy klasse. Vil antagelig holde seg høyt i pris i bruktbåtmarkedet etter noen år.

FART/STØY

Farten er radarmålt med standard båt, en mann ombord og ca. 40 lt. diesel. Turtallet lå ca. 250 omdreininger over det maksimalt anbefalte. Støynivået er noenlunde akseptabelt, selv om det i enkelte fartsområder var tydelig rakling, antagelig fra akslingen.

Omdr. FartStøy
pr. minutti knop i dBa.

3500 10,884,0
3200 9,083,6
2900 7,582,1
2600 6,778,4
2300 6,174,9
2000 5,572,8
1700 4,671,1
1400 3,667,0
1100 3,165,7
800 2,664,8

DATA
Lengde:7,55 m.
Bredde:2,85 m.
Vekt:1.850 kg.
Drivstoff:85 lt.
Vann:60 lt.
Septik:100 lt.
Motor:Valgfritt Volvo Penta eller Yanmar fra 27 hk - 45 hk.
Pris: Fra kr. 296.200,- til kr. 316.400,- avhengig av motorvalg.
Pris testbåt
m/hardtop og
Volvo Penta 2003T
dieselmotor på 43 hk.: Kr. 321.680,-
Produsent: Nidelv Båtbyggeri A/S, Postboks 10, 4883 Bjorbekk. Tlf: 041-94122.