utgave nr 9 2004
Prøvekjørt: Yamarin 5920
Prøvekjørt: Yamarin 5920
Kjøreglad daycruiser
Kalesjen forsvinner elegant ned i sitt separate rom. Motoren våkner til liv og fortøyningene kastes. I Yamarin 5920 er sjansen stor for at det blir en glad dag på havet.
TEKST: JAN HARRY SVENDSEN
Yamarin 5920 er en liten daycruiser. Enkelt, upretensiøst og greit. Den har et lite fordekk, vindskjerm, to separate stoler, en aktersofa, badeplattform og utenbordsmotor. Ingen revolusjonerende løsninger, selv om 5920 er en ny modell fra Yamarin.
Kjent skrog
Skjønt, det kan hende at du har kjørt den før. I alle fall skroget. Det er nemlig identisk med skroget i 5820 BR, uten at det er noe negativt i det. Det dype V-bunnsskroget går fint i vannet, er morsomt når du står på litt, samtidig som det beholder tryggheten. Grepet i sjøen er godt og skroget er svært forutsigbart.
Med en Yamaha F115 er båten også godt motorisert, og du har et godt kraftoverskudd. Yamarin anbefaler motorer mellom 80 og 115 hestekrefter. Vi målte båten til ganske nøyaktig 40 knop med 115 hester på akterspeilet.
Fine stigtrinn
Yamarin 5920 er en praktisk like mye som kjøreglad båt. Den er selvdrenerende og har en rekke løsninger som er langt fra revolusjonerende med sabla praktiske likevel. At Yamarin, på en så liten båt som 5920 tross alt er, har sett seg bryet verd med å lage et eget stuerom for kalesjen er i høyeste grad rosverdig. Ikke bare gir det båten et renere preg, men det beskytter også kalesjen når den er lagt ned. Sammenliknet med kalesjetrekk er løsningen dessuten svært mye enklere.
En annen fin detalj er stigtrinnene integrert i skottet på siden av førerplassen. En stor luke i vindskjermen gjør det også enkelt å komme frem på fordekket. Her er det selvsagt åpen pulpit, en stor dreggluke og to kraftige kryssholt. Akter finnes en fin badeplattform, med en god badestige. Også her er det en dreggluke og to kraftige kyssholt.
God førerplass
Yamarins førerplasser skuffer sjelden, og 5920 er på ingen måte noe unntak. Kjørestillingen er svært god, og instrumentene er fornuftig plassert. Båten mangler et skikkelig kartbord, men har god plass til å ettermontere elektronikk. Det er ikke bra at Yamarin baserer seg på at de fleste kun bruker kartplotter.
Setene er av stå- og sittetypen hvor man enkelt vipper opp sitteputen om man ønsker å stå og kjøre. Dessverre er det for mye refleks i vindskjermen når du sitter og kjører, men det er den eneste negative merknaden vi har til førerplassen.
Komfortabel
Plassen om bord er etter forholdene god. Det er begrenset hvor rommelig en daycruiser blir, ikke minst fordi mye plass går bort til fordekket. Likevel er plassutnyttelsen god, og det er forholdsvis greit å bevege seg i båten. De to sitte- og ståstolene gir god komfort, på samme måte som aktersofaen. Under dekk hevder Yamarin at det er soveplass til to voksne, men noen rømningsluke i dekk eller lufteluke er det ikke. Løsningen blir å ligge med døren åpen, eller å bruke båten slik den er ment brukt - til kortere dagsturer. Da tjener rommet under dekk som et gedigent stuerom. Stuerom finnes også under akterbenken, og det er et lite rom integrert i skrogsiden ved føreren.
Konklusjon
Yamarin 5920 er et hyggelig alternativ. Båten har god finish og er utvilsomt et gjennomtenkt produkt. Den har gode sjøegenskaper, og med en firetakter på akterspeilet blir heller ikke lydnivået ubehagelig. Med en 115 hester har du dessuten et hyggelig kraftoverskudd som står godt til båtens kjøreglade skrog.
Et for lite kartbord, og sterke reflekser i vindskjermen sjenerer, men burde være enkle å luke bort.
Tekniske data:
Lengde:573 cm
Bredde:220 cm
Vekt: 740 kg
Anbefalt motorstyrke: Fra 80 til 115 hk
Motor på testbåt: Yamaha F115
Toppfart: 40 knop
Drivstofftank: Fast 90 liter
CE-kategori:C
Pris:Ikke klar, lanseres for sesongen 2005
Importør: Marine Trading, Moss. Telefon: 69 20 61 20