utgave nr 11 1991

Rana 20 Fisk

Publisert Sist oppdatert


    Test: Rana 20 Fisk:

    ENKEL OG NYTTIG!

    Av Hans Due

    Rana 20 Fisk er en enkel, hurtiggående og solid bygget arbeids-/fiskebåt som kan leveres med både påhengsmotor og diesel innenbordsmotor. Vi har testet påhengsmotor-utgaven.

    Rana Industriplast på Hemnesberget utenfor Mo i Rana har holdt seg i det små. Ikke hva antall produserte båter angår, men nårdet gjelder størrelsen på båtene. Rana 20 Fisk er derfor nesten som et "skip" å regne i Ranas flåte av småbåter.
    Selv karakteriserer produsenten denne båten som en "selvlensende foringsbåt/arbeidsbåt med stor lasteevne og stor stabilitet. Båten er dimensjonert for yrkesbruk." Dette er hverken svulstig eller upassende ordbruk, men nøktern forbrukerinformasjon.

    Flere varianter

    Båten leveres i forskjellige utgaver på samme skrog. Du kan få den med motorbrønn for påhengsmotor, med 43 hk. aktermontert Volvo Penta diesel innenbordsmotor, eller med en 62 hk. midtmontert dieselmotor. Styrekonsoll følger med på kjøpet, men vindskjerm er ekstrautstyr.
    Styrekonsollen finnes i flere varianter. En sidestilt med en sitteplass, eller en midstilt med to sitteplasser. I tillegg lanserer man nå også en hytte over styreposisjonen akterut, noe som sikkert vil bli populært blant dem som bruker båten hele året.

    STABILT SKROG

    Et meget bredt skrog gir god stabilitet, hvilket er meget viktig for den som skal stå langs rekka og hale redskap opp av sjøen. Skroget er bygget med solid laminattykkelse, slik at båten skal kunne stå for en støyt.
    Dørken er i sandwich og støpt fast i skroget. Dørken har antisklimønster over det hele, og er rundet av mot skrogsiden slik at det danner en dreneringsrenne hele veien rundt. Båten er selvlensende med to store dreneringsluker i akterspeilet. Lukene kan lukkes slik at lasteevnen på båten øker med ca. 1000 kg.
    En luke i dørken midtskips skjuler et lite lasterom, og en luke på en opphøyd karm akterut gir plass til bensintank. Her var også batteriet plassert. En ikke helt heldig kombinasjon med tanke på gassutvikling og brannfare. Under det lille fordekket er det også noe stueplass. Til sammen ikke de store stuemulighetene, og en svakhet med luka midtskips er at den ikke holder helt tett. Produsenten opplyser at luka vil få en annen og bedre utforming.
    Forøvrig er båten spartansk innredet. Bade-/redningsleider på hekken og en solid messing lensepumpe for lensing av lasterom følger med som standard. Forøvrig teleflex-styring, et kryssholt på fordekket, en slepekrok i baugen og to fortøyningskroker på akterspeilet, med andre ord kun det mest nødvendige.
    På hver side av motorbrønnen er det sitteplasser i form av fastskrudde kryssfinérplater. Normalt er styrekonsollen montert i borde akterut, men på vår testbåt hadde eieren plassert den midtskips for å ha bedre bevegelsesmuligheter langs rekka.

    KJØREEGENSKAPER

    Båten veier 650 kg og har en lastekapasitet på 2800 kg. Med så mye last ombord kreves en sterk motor. Produsenten anbefaler motorer fra 30-100 hk. Vår testbåt var utstyrt med en 45 hk. Honda firetakts påhengsmotor. Den vil få alvorlige problemer med å få båten opp i plan med mye last ombord, men du verden for en deilig motor! Stillegående, vibrasjonsfri, bensinsnill og den kan gå på tomgang time etter time uten å sote ned.
    Med tomlastet båt og en person ombord, gjorde vi nesten 21 knop med denne motoren. Båtens eier hevder at problemene først melder seg med to mann ombord og temmelig fullastet med garn. Båten kommer opp i plan, men trenger lang tid på seg.
    Vi kunne ikke registrere noen markert planingsterskel. Båten reagerte heller ikke nevneverdig på powertrimmen, hvilket tilskrives det brede forskipet. Tørr og fin var også båten i sjøen, og utrolig stabil i sidesjø. Man må bare passe på at motoren er trimmet helt inn mot akterspeilet når hurtige svingmanøvre skal foretas. I motsatt fall kaviterer propellen umiddelbart.

    KONKLUSJON

    Rana 20 Fisk holder hva reklamen lover. Den har stor lasteevne og stabilitet, er selvlensende og egner seg ypperlig som arbeids-/fiskebåt.

    FART/STØY

    Farten er målt med radar, én mann ombord og noen få kilo utstyr. Motoren er en 45 hk. tresylindret, firetakts Honda. Motoren gir forøvrig en ladespenning på 14,2 Volt, hvilket må sies å være bra.
    TurtallFart i knopstøy i dba
    550020,788,9
    500018,885,7
    450015,680,9
    400012,978,2
    350010,078,4
    30007,473,3
    25005,971,3
    20005,167,5
    15004,365,6
    10002,961,1

    DATA:
    Lengde:6,10 m.
    Bredde:2,50 m.
    Vekt:ca. 650 kg.
    Motor:30-100 hk.
    Maks last:2800 kg.
    Last selvlensende:1800 kg.
    Pris u/motor:Kr.56.880,-
    Pris vindskjerm:Kr. 1.728,-
    Pris styrhus:Kr. 24.600,-
    Pris m/43 hk. diesel innenbordsmotor:Kr. 151.200,-
    Pris m/62 hk. midtmontert diesel innenbordsmotor: Kr. 166.704,-
    Produsent:Rana Industriplast A/S, 8640 Hemnesberget. Tlf: 087-93 300.