utgave nr 12 1992
Rana 20
Rana 20
TRAUSTING
Av Hans Due
Det er ikke mye spennende ved Rana 20. En traust båt med tradisjonell innredning. To typer skrog leveres, planende eller med kjøl. Vi har testet den planende versjonen, og det mest spennende med den var faktisk motorvalget, en Mercruiser diesel på 140 hk. med hekkaggregat.
Hekkaggregat er nytt på denne båten. Tidligere ble den kun levert med påhengsmotor i planende versjon eller med S-drev i kjølversjonen. Nå holder Rana på med enda en utgave der skroget er bygget noe om, slik at man kan montere dieselmotor og strak aksel.
Rana 20 er en av de mindre "bakveggbåtene". I en slik båt forsøker man i tillegg til et åpent, selvlensende akterdekk også å få plass til en boavdeling. Rana har nesten klart å få plass til alt under tak, så nær som toalettet.
INNREDNING
I forpiggen er det en U-benk med nedsenkbart bord som kan omgjøres til en dobbeltkøye. Det er stuerom under benkene, og vinduer i dekksoverbygget, slik at man har utsikt når man sitter i salongen. Ventilasjon ivaretas gjennom en dekksluke/rømningsvei, en luke over førerplass og gjennom en ventil i styrhustaket. Dørken er teppebelagt, men teppene er ikke kantsydde. Under dørken er ferskvannstanken og et lite stuerom.
Byssa er på babord side vis á vis førerplassen. Kokeapparatet (sprit) er standard. Vask med manuell vannpumpe det samme. Det er en skuff og et skap under. Byssa har eget lys, i tillegg til de tre andre lyspunktene i styrhussalongen.
Leider opp til akterdekket skjuler batteriet. Fører-plassen er spartansk. Ratt, instrumenter og brytere er montert på en loddrett laminatplate under dollbordet. Opplegget fungerer som det skal, bortsett fra at instrumentene er montert for lavt, slik at de ikke faller deg naturlig i øynene uten videre. Det er god plass til kart på platen mot frontvinduet. For at rattpumpe og koblinger skal få plass, er det laget et lite skap bak som også rommer karter og koblingsbrett for det elektriske.
Førerstolen er av den enkle typen uten regulering. Under fotbrettet ved førerplassen er varmeapparatet plassert. Det er av typen som varmer opp luft ved hjelp av kjølevannet fra motoren. Varme med defroster er standard på denne båten. Det samme er to vindusviskere. Bra! Forøvrig er det god sikt horisonten rundt.
UTEPLASS
Båten har selvlensende akterdekk med antisklimønster. Motorinstallasjonen i testbåten tar uforholdsmessig stor del av utearealet. Dessuten er de to langsgående vippebenkene akterut ikke mulig å bruke, fordi det rett og slett er for trangt. Produsenten er nå igang med å lage en ny motorkasse som skreddersys slik at den skal øke det frie arealet.
Rundt hele akterdekket er det solide håndrekker, og under dollbordet langsgående stuerom. På hver side av motorkassen akterut er det et lite stuerom.
Ekstra styreposisjon ute er standard, men på testbåten satt rattet for lavt på skansekledningen. Styre-posisjonen ute skal flyttes til skottet mot førerplassen. Det var ikke gass-/gearkontroll til styringen på uteplass, så styringen ute er kun ment for å korrigere kurs under dorgefart.
HÅPLØST TOALETT
Den nærmest desperate løsningen for toalettplass ombord finnes ute. I et skap på skottet mot førerplassen er det en Porta-Potti, som kan trekkes ut. Som et forsøk på å skjerme den naturlige aktivitet på toalettet fra omverdenen, har man rigget til med en uttrekkbar bøyle oppunder styrhustaket, og på denne bøylen er hengt en fortrekksgardin som, hvis det minste vindpust oppstår, flagrer av gårde som et Marilyn Monroe-skjørt. Lekkert!!
Kalesje over uteplassen er standard. Det samme er bade-/redningsleider på hekken. På styrhustaket og fordekket er det solide griperekker. Båten har tre kryssholt, to akterut og ett på fordekket. I tilknytning til kryssholtet på fordekket er det også to halegatt, samt en drenert ankerboks.
SJØEGENSKAPER
Båten planer lett. Både powertrim og trimplan er standard på denne versjonen, men dette er en av de få planende båtene vi har kjørt som kan klare seg uten trimplan, fordi skroget har en liten kjøl som gjør den meget stabil i sidevind, samtidig som sidestabiliteten generelt er meget bra.
Båten er lett å manøvrere, både forover og akterover, og den er forholdsvis tørr i motsjø. I rundt 20 knop reagerer båten som de fleste andre planende båter, men når farten øker til nærmere 30 knop, merker man virkningen av den lille kjølen. Da går båten som en go-cart, uten å krenge hverken innover eller utover i svingene. Sidestabiliteten erpå topp. Vi ville trodd at en 140 hk. dieselmotor var i største laget for denne båten, men det er ikke tilfellet, for den virker meget trygg å kjøre.
KONKLUSJON
En traust 20-fots bakveggbåt som rommer mye og som har den fordel at den kan fåes i mange forskjellige varianter, både som planende og halvplanende og med flere forskjellige motorvalg. Toalettløsningen er helt umulig. Finishen er grov. Prismessig er det ikke mye å spare på en halvplaner med S-drev i forhold til Mercruisers 140-hesters diesel og hekkaggregat. De tekniske installasjoner er samvittighetsfullt utført.
FART/STØY
Omdr.Fart i knopstøy i dbA
350029,886,7
320027,984,5
290025,687,6
260023,083,0
230019,783,5
200015,180,0
170010,476,4
1400 7,073,9
1100 6,077,6
800 4,665,8
600 (tomg) 4,167,5
DATA
Lengde:6,10 m.
Bredde:2,50 m.
Dypg.:0,57 m.
Vekt:ca. 1.500 kg.
Drivstoff:100 lt.
Ferskvann:50 lt.
Pris m/Mercruiser 183D:Kr. 266.000,-
Pris m/ 59 hk. Volvo Penta:Kr. 254.000,-
Produsent:Rana Industriplast A/S, 8640 Hemnesberget. Tlf. 087-93 300.