utgave nr 6 1991
Saga 20
Saga 20:
KOSESNEKKA!
Av Hans Due
En putretur i solfylt skjærgård med nistekurv, kald saft, eller kanskje "to bayere i en snor"etter snekka. Unger med redningsvest og lekebåten hengende over ripa, mor og svigermor med skaut som blafrer i vinden, bikinikledt storesøster på 17 yppige somre på fordekket og han far sjøl med skipperlua kjekt på snei og med "Solvik"-kursen rett i baugen.
Dette forbinder vi med snekka. Båttypen har fått sin "indian summer". Saga 20 er med få unntak skapt til den slags båtliv.
Snekketur er anti-stress. Tidsnød eksisterer ikke. 20 fot gir ikke store tumleplassen, men det er sitteplass til 10 personer, hvilket betyr at du godt kan innvitere nabofamilien med på søndagsturen.
KJØREEGENSKAPER
Saga 20 har et deplasementsskrog som går ganske godt i sjøen. Båten er myk, men noe våt i motsjø og sidesjø. Svingradiusen er liten forover, men båten er som mange andre deplasementsbåter omtrent håpløs å bakke. På putrefart har du behagelig oversikt over omgivelsene, men tyner du den 18-hesters motoren opp mot maks turtall, må du reise deg får å se over baugen.
To finner på roret er ment som trimplan, og hjelper kanskje litt, men ikke mye. Sidestabiliteten er ikke så verst for en 20-foter, men ca. 100 kg. ballast i hvert av stuerommene under benkene akterut, hjelper betraktelig.
FØRERPLASS
Med kalesjen nedslått har du ypperlig sikt alle veier, men så snart kalesjen er oppe, blir det dødsoner fra førerplass og akterover på begge sider, bortsett fra gjennom plastvinduet rett akterut.
Spartansk, men tilstrekkelig. Slik er instrumentering og betjening. Knastratt med teleflex-styring som nok kan virke noe tung, enspakskontroll for gear og gass, turteller, brytere til lanterner og vindusviskere på dashbordet i miniatyr. Vindusviskeren får plusspoeng for selvparkering.
Det er ikke plass til kart på dashbordet, men det trenger man da heller ikke. Motorkasse-lokket fungerer utmerket til dette formålet. Det viktigste som mangler er kompasset. Det er ekstrautstyr til drøyt 1500 kroner, men burde selvsagt vært standard.
DEKK/OVERBYGG
Det er et forholdsvis bredt dollbord rundt hele båten. Både dollbord og dekk har antisklimønster, og man beveger seg trygt fra for til akter, blant annet ved hjelp av en griperekke på hardtopen og gripereimer på kalesjen.
Strengt tatt behøver man ikke bruke dollbordet til å komme fra for til akter. Det ene frontvinduet kan nemlig vippes opp for adkomst til og fra fordekket. På fordekket er en pulpitbøyle, et kryssholt og to halegatt. En liten drenert dreggboks finnes også. De samme fortøyningsbeslagene finner man på akterdekket i tillegg til flaggstangholder og ankerlanterne. Bade-/redningsleider følger med som standard.
Sidelanternene er festet på siden av hardtopen og topplanternen på en mast på hardtop-taket foran den ekstra vindskjermen som er montert av hensyn til at båten er noe våt i motsjø. Den todelte kalesjen er utstyrt med knepping og glidelås, og er så høy atden gir full ståhøyde.
INNREDNING
Det er som sagt sitteplass til 10 personer ombord. Ganske utrolig til bare å være en 20-foter. Fire personer kan sitte forut i U-sofaen, fire på benkene aktenfor førersetet og passasjersetet. Køyeplass er det til to voksne, kanskje tre, om man ligger trangt i forpiggen. Det betinger da at man kjøper med seg midtputen til U-sofaen. Tar man vekk ryggstøet på fører- og passasjerplass, kan benkene akterut romme to små barn.
Det er stuerom under alle benker og flere steder under dørken. Under benken foran førerplassen er batterikassen. Mellom denne benken og dashbordet er det en liten, støpt håndvask med drenering ut gjennom skrogsiden. Ferskvann er ikke innlagt.
Over vasken er den eneste lampen i båten montert. På motsatt side av vasken er det satt av plass til kokeapparat med en utfellbar lem over. Det kan bli i trangeste laget for kokekar fordi plassen til kokeapparatet går inn under dollbordet. Men for kaffekjelen eller tevann-kasserollen går det greit. Kokeapparat følger ikke med standard båt. Under vask og plass for kokeapparat er vippeskap som er låsbare.
Midten av U-sofaen kan vippes opp. Her kan man plassere et bærbart toalett av porta potti-typen. Toalettet må i så fall plasseres på skinner slik at det kan trekkes litt akterover. Ellers får man ikke plass til å sitte på grunn av det lave fordekket. Ekstra gardinskinne kan også monteres i hardtop-taket slik at man kan få en fortrekksgardin for de som må gjøre sitt fornødne.
Mellom benkene akterut er det et vippebord som i nedslått tilstand fungerer som dør inn til drivstofftank og styresystem under akterdekket. Over dette bordet er det en spalte i skottet som gir plass for nødstyring. Om man aksepterer å sitte litt trangt, er det spiseplass til fire mennesker rundt bordet.
På dørken er det løse, kantsydde tepper. Putene er skaitrukket og lett å holde rene. Taket i hardtopen er polstret med skai. Gardiner henges opp i gardinspiraler.
MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER
Motoren er enten en 18 hk. diesel Volvo Penta eller tilsvarende Yanmar (valgfritt). Motoren er montert midtskips med en godt polstret og støpt motorkasse over. Hele kassen kan vippes opp, eller man kan nøye seg med topplokket som er i tre. Det hele er meget servicevennlig. Akselgjennomføring har dobbelt sett med slangeklemmer. Kjølevannsinntaket er solid med egen stoppekran. På undersiden av den aktre luken i dørken er montert en manuell lensepumpe. Luken må du imidlertid holde åpen med den ene hånden hvis du skal lense båten. En eller annen mekanisme for å holde luken i åpen tilstand er påkrevet.
Det elektriske anlegget er skjult og meget enkelt. Kun kabler til lys i hardtopen, lanterner og vindusvisker. Et pulver brannslukkingsapparat er festet på skrogsiden ved passasjerplassen og er lett tilgjengelig.
FINISH
Støpingen er skikkelig gjort og finishen bra. Båten har hel innerliner, og over stuerommene er det lemmer av kryssfinér med et gripehull. Disse hullene kunne man med fordel ha spandert en omgang med sandpapir på. Det ble sittende tre-fire fliser i mine fingre etter testen. Irriterende. En del av skruene som er brukt til å feste hardtopen med stikker ut under dekket og dollbordet. Nå er ikke dette steder man vanligvis har noe å gjøre, men i sjøgang hender det ofte at man mister balansen og griper etter noe å holde seg fast i. Disse spisse skruene er ikke særlig behagelig å få i fingrene. Slip dem av!
KONKLUSJON
Den 24 år gamle modellen Saga 20 som ble skapt av Arne Fredrik Haug har ikke gjennomgått store forandringer gjennom tidene. Det er solgt minst 4000 eksemplarer, og det ikke uten grunn. I år er snekka påny meget aktuell, og Saga produserer på harde livet. Og det ikke uten grunn. For her får man en ypperlig familiebåt eller hyttebåt for en etter forholdene billig penge. Dessuten er den meget rimelig i drift.
FART/STØY
Farten er målt med radar. En mann og ca. 40 kg. utstyr, samt full drivstofftank.
Omdr.Fart i knopStøy i dba
31008,386,5
28007,184,0
25006,881,7
22006,180,6
19005,677,9
16005,176,2
13004,273,5
10003,371,0
750 (tomg)2,168,1
DATA:
Lengde:6,10 m.
Bredde:2,20 m.
Total høyde:2,00 m.
Dypg.:0,70 m.
Vekt inkl. motor:ca. 1000 kg.
Drivstofftank:40 lt.
Standard motor:18 hk. diesel, Volvo Penta eller Yanmar.
Pris:Kr. 141.500,-
Produsent:Saga Boat A/S, 6740 Selje. Tlf: 057-56303.