utgave nr 1 1994

Strømmåling Multimeteret

Publisert Sist oppdatert
Strømmåling, del 1

MULTIMETERET

Et multimeter er et elektrisk måleinstrument. Elektrisk utstyr er det mye av i en moderne fritidsbåt. Miljøet båtene ferdes i er det verst tenkelige for elektriske installasjoner. Salt sjøvannsdamp tærer på kontakter, kabler og instrumenter. Vi skal i denne artikkelserien lære deg hvordan du med multimeteret kan måle deg fram til svakheter og feil ved det elektriske ombord. Vi starter med å presentere instrumentet.
Av Hans Due

Det finnes hundrevis av forskjellige varianter av multimeteret. Alt fra billige og enkle instrumenter som egner seg best for hobbyrommet i kjelleren og måling på gamle radioapparater, til de mest avanserte som brukes i mikroelektronikk-industrien. Prisnivået ligger fra ca. 250 kroner og opp til flere tusen kroner. For båtfolk vil et mulitmeter som er ganske robust og som man kan måle spenninger, motstander og strømstyrker, være tilstrekkelig. For medlemmer av Båtklubben (abonnentene i Båtmagasinet), koster dette multimeteret 349 kroner.
Vårt multimeter er av den noe enklere robuste typen, med en støtpute i mykplast rundt. Det drives av et firkantet 9 volts batteri. Panelet foran er i tre hoveddeler. Lesevinduet hvor måleresultatene vises digitalt, den vribare innstillingsknappen med skalaen rundt og tilkoblingspunktene for målekablene.

Funksjonene

Skalaen rundt innstillingsknappen er delt inn i flere felter, DCV som betyr likestrømsspenning, ACV som betyr vekselstrømspenning, ACA som betyr vekselstrøm, DCA som betyr likestrøm, BAT som betyr batteritest og OHM som er måleenheten for motstand.
Med alle disse funksjonene, som vi skal lære å bruk etter hvert, kan vi måle oss fram til om batteriet får nok "mat" til å bli mett i løpet av kort tid eller om det blir sulteforet, om strømmen kommer fram dit den skal, om sikringer er hele, om det forsvinner mye strøm underveis, og hvis det er en feil noe sted - hvor feilen ligger. I båt er det som regel et likestrømsanlegg som går på 12 volts eller 24 volts spenning. For bruk av multimeteret trenger vi da kun å konsentrere oss om skalaene DCV, DCA og OHM. Men har vi tilkoblet landstrøm, og har et slikt anlegg ombord i tillegg, snakker vi om vekselstrøm med 220 volt spenning i tillegg. Da får vi bruk for skalaene for ACV og ACA i tillegg.

Målekablene

Tilkoblingspunktene for målekablene er nederst på instrumentet. Det følger med en rød og en sort kabel. Kabler som det skal gå elektrisk strøm gjennom, har som regel forskjellig farget plastisolasjon rundt seg. Likestrømsanlegg i båt og bil kan ha mange forskjellige farger for at man skal kunne kjenne igjen kablene på forskjellige steder. Men hovedkabler skal bestandig være merket røde for pluss og sorte for minus. Derfor også de samme farger på kablene på måleinstrumentet. Men om du måler spenninger, spiller det ingen rolle om du bytter om poler, men i lesevinduet vil du se at det står et minustegn foran tallverdien av det du måler dersom du har byttet om. Det er greit å bruke rød for pluss og sort for minus som en vane.
Den sorte målekabelen skal bestandig plugges inn i hullet som er merket COM. Skal du måle spenninger (DCV og ACV) eller motstander (OHM), skal den røde kabelen plugges til hullet merket med V/. Skal vi måle strømstyrker eller teste "lommelyktbatterier", bruker vi den røde kabelen tilplugget A eller 10A alt etter som vi skal måle strømstyrker på fra 0-2 ampére eller fra 2-10 ampére. Husk at dersom du ikke vet hvilket nivå spenning eller strøm ligger på, begynn alltid å måle ved den høyeste verdien.
Øverst til høyre på instillingspanelet er det mange små hull med bokstaver ved siden av seg. Disse hullene brukes til å måle transistorer, hvilket vi ikke har så mye behov for i fritidsbåten.