utgave nr 11 2003
Styr hydraulisk på 1-2-3
Hydraulisk styring forbinder vi med store båter. Men de siste årene er det utviklet stadig nye hydrauliske styringer også for påhengsmotorer - nå også alle under 75 hk.. Vi har testmontert en slik styring for å se om dette virkelig er noe man gjør selv på en liten kveldsstund.
Tekst og foto: Hans Due
Lecomble & Schmitt er en kjent fransk produsent av styringer. Tidligere var det Sleipner som importerte styringene til Norge før de begynte å produsere sine egne. Nå har marineelektronikk-importøren Belamarin nylig tatt over importen for å kunne tilby en komplett pakke med styring, kartplotter og autopilot. Styringen LS 2024 er laget for alle påhengere opp til 75 hk. Vi har en 75-hesters Honda der teleflex-styringen var gått i stykker, og vel egentlig også var på grensen til å være for puslete for denne motoren. Det passet derfor godt å skifte til hydraulisk, og vi ville gjøre det selv.
Få deler
Det var en eske med få deler vi hentet hos importøren. Inni esken lå en bunt med 10 meter hydraulisk slange, en rattpumpe, en styresylinder, to bøyde stålstenger og en pose med skruer og nipler samt en monteringsanvisning på både fransk og engelsk (den kommer på norsk også), men ingen hydraulikkolje.
Det hele så ganske tilforlatelig ut, men det gjensto å se om monteringen virkelig var så grei som det ble hevdet fra importøren.
Første steg var å få av den gamle teleflex-styringen. Rattklokken var enkel å demontere. En bolt mitt i rattet måtte skrus ut etter at vi hadde vippet av senterlokket. Dernest var det å ta av rattet, som man i enkelte tilfeller må bruke litt makt for å få løsnet. Når rattet var av, var det bare å ta av lokket over styreklokken for å komme til de fire skruene som holdt styreklokken. Verre var det å få av styresylinderen på motorsiden. Den er trædd gjennom en sylinder foran på motoren og festet med en mutter. Mutteren var imidlertid tæret i stykker, og styresylinderen er så lang at motorbrønnen på vår båt var for kort til at vi fikkut sylinderen uten å løsne og heise av motoren. Nå skulle vi allikevel ikke bruke det gamle systemet som jo også var tæret i stykker, så vi skar av styresylinderen med en baugfil for å få den ut av sylinderen på motoren.
Små tilpasninger
- Du må nok lage en overgang, hevdet en mekaniker vi var i kontakt med som var vant til å montere hydrauliske styringer på Honda-motorene. Men her tok han helt feil med denne styringen. Selve leppen som skulle festes i motoren var hengslet, og passet perfekt til topphullet på styredelen av påhengeren. Dog var bolten som fester styreleppen til motoren for lang, slik at den måtte vi kappe et stykke av. Pass bare på at mutteren er skrudd på bolten før den kappes. Da slites gradene som blir på gjengene etter kappingen av når mutteren skrus av igjen. Har man ikke mutteren på, kan den bli omtrent umulig å entre på bolten etter kapping.
De to bøyde stålstengene skal inn i styresylinderen på hver side av motoren. På den ene siden er det en mutter som skal skrus fast, mens på den andre siden træs bare stålstangen inn i sylinderen. Stangen i styresylinderen træs så inn i hullet i hver av de bøyde stålstengene og festes med låsemuttere. Dette må gjøres samtidig med to fastnøkler fordi ellers vil styrestangen bare rotere. Man må for all del ikke holde igjen stangen med en vannpumpetang eller lignende, fordi da kan man lage spor i styrestangen som gjør at den blir ødelagt når den skal gli i den hydrauliske sylinderen. Hele operasjonen tok oss noen få minutter, og ville gått atskillig raskere hvis vi ikke hadde vært avhengig av å kappe festebolten.
Styrepumpe og slanger
Så var det styrepumpen som skulle monteres. Først skrudde vi på niplene til de hydrauliske slangene bak på pumpa. Den er for øvrig en god del større i diameter enn teleflexklokka slik at vi måtte skjære ut et større hull i dashbordet. På vår båt var styrekonsollen av polyetylen-plast og enkel å skjære i.
Først merket vi av omrisset på åpningen ved hjelp av en mal som fulgte med monteringsanvisningen. Vi brukte en spiss kniv til å markere sirkelen med små stikk rundt hele. Dessverre hadde vi ikke en lestosag (nikkesag) tilgjengelig slik at vi bare kunne nøyd oss med å bore ett hull og stikke sagbladet inn i dette for deretter å sage ut det nye hullet. Vi boret imidlertid en serie med hull som dannet sirkelen, og skar ut resten med kniven. I dette materialet gikk det uten problemer. Så var det bare å træ styrepumpen inn i hullet og bore opp de fire hullene til boltene som fester styringen. Det gamle rattet passet glimrende på den nye styringen også, så det bruker vi fortsatt.
De hydrauliske slangene må kappes til i riktig lengde. Vi tok litt godt mål slik at ikke slangene skulle ligge i skarpe vinkler noen steder underveis fra styrepumpa til motoren. Slangen som følger med er en kveil på 10 meter som skulle være nok i massevis til de fleste båter. I den medfølgende posen med skruer og andre deler, var det bare to slangeklemmer, og vi valgte å bruke disse på koblingene på styresylinderen på motoren. Det betyr altså at det ikke er noen slangeklemmer på koblingene bak på styrepumpen i styrekonsollen. Dessuten var slangeklemmene som fulgte med av det slaget som er avhengig av spesialtang for å strammes. Her burde produsenten stille opp med helt andre slangeklemmer, helst i ikke -korrosivt materiale og minst 4 stykker.
Før vi monterte de hydrauliske slangene på styresylinderen på motoren, fylte vi opp styresylinderen ved førerplassen med hydraulisk olje. Oljen hadde vi klart å skaffe til veie gjennom en forhandler av andre styringer, og vi er ikke sikre på om det er riktig viskositet på oljen vi benyttet. I monteringsanvisninger er det oppgitt en helt spesifikk viskositet på SAE 22. Den finnes verken i bilrekvisitaforretninger eller på de bensinstasjonene vi besøkte. Importøren har derfor lovet at fra nå av skal riktig hydraulikkolje følge med styringene når de selges fra forhandler. Vi håper de legger ved en passende trakt til oljen også, for det måtte vi på bygda og lete etter før vi kunne starte oljefylling og lufting.
Enkel lufting
Mens vi hele tiden etterfylte med hydraulikkolje, snurret vi på rattet, først den ene veien til det kom olje uten luftbobler ut av den ene slangen og så den andre veien til det kom olje ut av den andre slangen. Vi la slangestussene i en boks eller bøtte så vi unngikk å søle på dørken. Den slangen det kommer olje ut av når man dreier rattet mot babord skal monteres på babord nippel på styringen på motoren og omvendt for den andre slangen. Når babord slange monteres, skal motoren være svingt slik at styresylinderen er klemt helt sammen mot babord nippel. Når slangen er montert på den nippelen som har en rød hatt påmontert (hatten fjernes selvsagt før montering), åpnes luftenippelen en kvart omdreining og man vrir på rattet til det kommer ren hydraulikkolje ut uten bobler. Så skrur man til lufteskruen og dreier på rattet til styringen er presset over på motsatt side. Husk hele tiden å etterfylle hydraulikkolje på styrepumpen ved førerplass. Deretter lufter man tilsvarende på motsatt side, og man er ferdig med monteringen. Ta en liten prøvetur for å forsikre deg om at alle koplinger er tette, og at det ikke er luft i systemet. Det kan du høre som en knitring i styrepumpen når du vrir på rattet. I så fall må du lufte ytterligere.
Det var en helt ny opplevelse å kjøre med den hydrauliske styringen. Ikke behøvde vi å ta spenntak i skrogsiden ved krappe svinger, og rattingen gled lett og uanstrengt. Enkelt var det også å montere styringen ved hjelp av svært lite verktøy. Prisen for styringen er kr 3.658,-. Den leveres også for større påhengere. Importør: Belamarin AS. Tlf. 69 26 46 00 eller internett: www.belamarin.no
+-
Enkel monteringManglet hydraulikkolje
Få delerSlangeklemmer
Passer alle påhengereManglet trakt