utgave nr 5 2008

Test: 40 hk påhengere

Publisert Sist oppdatert

Test: 40 hk påhengere


Den stille motoren vinner


Det er veldig små forskjeller i fart, forbruk og akselerasjon på dagens 40-hestere. Det støynivået som blir utslagsgivende i vår sammenligningstest. Her utmerker firetakterne seg positivt.


TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN
Skjærgårdsjeeper og landstedbåter i 15-16 fots-størrelsen passer godt sammen med en 40-hesters påhengsmotor. Motoren er i grenseland mellom liten og stor. Vi har samlet alle åtte motorene på markedet til test. Noen av motorene har samme grunnkonstruksjon som 30-hesterne, og noen er nedtrimmede 50-hestere. Felles for dem alle er at de er for sterke til å kunne kjøres med rorkult. Motorene passer bra for V-bunnede landstedbåter med styrekonsoll opp til 4,5 meters lengde, eller ca. 15 fot, eller mer rundbunnede båter opp til ca. 5 meter eller drøyt 16 fot, men det kreves litt bredde akterut for å ha god nok bæring til de forholdsvis tunge motorene. Vi har testet motorene på en Linder 460 Arkip, en forholdsvis lett aluminiumsbåt.
Motorene utstyres normalt med kabelstyring. Det er totaktere med innsprøytingssystem eller firetaktere som gjelder. Disse veier mellom 90 kg og 113 kg for en langstammet motor med elstart. Det er interessant å merke seg at tre firetaktere – som normalt har vært tyngre enn totaktere – nå har den laveste vekten på 90 kg.
40 hesters klassen består nå av tre totaktere og fem firetaktere. Samtlige totaktere har elektronisk bensininnsprøyting, noe som gjør at totaktere fremdeles klarer utslippskravene. Konvensjonelle totaktere ble forbudt å importere fra 1. januar 2007, og vi skulle tro at lagrene hos importører er tomme for disse motorene nå. I firetaktsgruppen finnes både forgassermotorer og et par nyheter med elektronisk innsprøyting. Totakterne har fortsatt separat oljesmøring, men innblandingen styres elektronisk og ligger på høyst 0,5% med en varm motor.
Forskjell i volum
40-hesterne er enten to- eller tresylindrede, og har sylindervolum som spenner fra 684 ccm til 863 ccm. Selvas nye totakter Bull Shark er den minste og Evinrude E-Tec er den største. Når det gjelder finesser, er Suzuki den eneste som har doble, overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Også den nye Selva Bull Shark 40 har en spesiell motorkonstruksjon som man har utviklet i samarbeide med bilfabrikanten Fiat. Totakteren har nemlig kamaksel og ventiler.
Andre funksjoner som er verdt å nevne er muligheten for ferskvannsspyling av kjølekanalene før vinteropplag. Noen påhengere har nå en tilkobling til haveslange på utsiden av motoren i stedet for den tradisjonelle løsning med enten å måtte kjøre motoren i et kar med ferskvann eller sette på muffer tilknyttet hageslange og som dekker kjølevannsinntaket.
Generatorene varierer mellom å gi fra 10 ampére til 25 ampére ladestrøm. Normalt er det tilstrekkelig med 10 ampére for å holde lanterner og kanskje en kartplotter i gang, men har man for eksempel også en kjøleboks igang, bør man ha mer strøm. Garantitiden varierer stort med fra to til fem år, men uansett har du som forbruker fem års garanti i henhold til Forbrukerkjøpsloven.
Linder er testbenk
Vår testbenk for motorene var aluminiumsbåten Linder 460 Arkip som er 4,60 meter lang og 1,82 meter bred. Den veier 286 kg. uten motor. Anbefalt motorstyrke for denne båten er fra 30 hk til 50 hk, hvilket betyr at 40-hesteren passer meget bra. Testbåten ble belastet med 200 kg, så sammen med motor ble totalvekten ca. 600 kg.
Vi har målt fart, bensinforbruk og støyverdier ved fem forskjellige turtall. Fra toppturtallet og ned til båten faller igjennom fra planingsfart til deplasementsfart. Det skjedde ved ca. 15 knop med denne båten.
Samtlige motorer ble montert av motorimportørene som også fikk velge propell og monteringshøyde (heisning) på akterspeilet. Det har ikke vært benyttet spesialpropeller, kun trebladede aluminiumspropeller som finnes i hver enkelt motorfabrikants standardutvalg.
Forskjellen mellom en to- og firetakter i denne effektklassen er i dag ganske liten. Tidligere vant totakterne i fart og akselerasjon og firetakterne i bensinforbruk og støy, men i dag er de fleste forskjeller utvisket, og nå var det faktisk to firtaktsmotorer som var raskest med en toppfart på 29 knop. Akselerasjonen er omtrent sammenlignbar mellom to- og firetakterne. Her er det snarere propellens størrelse og form som styrer prestasjonene.
Samme forbruk
Også bensinforbruket er omtrent det samme i og med at de nye totakterne har bensininnsprøytning. Her er det heller turtallet som styrer forbruket, så om man havner på et meget høyt turtall med en propell, kan det være verdt å gå opp en tomme i stigningen på propellen. For denne båttypen vil det si fra 13 til 14 tommer. Normalt endrer man turtall med ca. 300 omdreininger pr. tomme stigning, og med noe lavere turtall, sparer man bensin. Ulempen er at man får en noe tregere akselerasjon, men kjører man mye med lite last i båten er det ingen fare, men er det omvendt, er nok 13-tommers propell et bedre valg.
Hva gjelder støy og vibrasjoner, er det derimot store forskjeller, noe man også kan lese ut fra vår testtabell. Her ligger totakterne fortsatt alt for høyt med støyverdier opp i 90 decibel og over det ved de høye turtallene. Vi målte hele 94 decibel på Selva Bull Shark, og det var en plage for øret. I dette området dobles støyen for hver 3. decibel. Også totakterne Tohatsu og Evinrude ligger høyt i støyverdier. Først når vi drar av gassen med mellom 1.000 og 1.500 omdreininger har totakterne kommet ned på samme nivå som de mest støysnille firetakterne. Også vibrasjonene er større med totakterne enn firetakterne, og da først og fremst Selva Bull Shark og Tohatsu. Båtens innredningsdetaljer vibrerer, og det er slitsomt å holde i rattet. Våre favoritter er uten tvil firetakterne som fremfor alt gir betydelig bedre komfort, det vil si mykere gange, ingen røyk, mindre vibrasjoner og ikke minst – mindre støy.
Evinrude E-Tec 40 – ingen service på 3 år
Med Evinrudes E-Tec serie fikk påhengermarkedet for snart fem år siden en helt ny totaktsteknologi. Hver sylinder er utstyrt med en ”fuel injector”. Her sprøytes bensinen inn med et trykk på hele 20 bar. Ingen luft blir tilført under innsprøytingen og det trengs ingen kompressor som i visse andre systemer. Evinrude E-Tec 40 er den minste påhengeren hva ytre mål gjelder i serien, og den har samme grunnkonstruksjon som 50- og 60-hesterne med et sylindervolum på hele 863 ccm. Den har en utveksling på hele 2,67 : 1 som gir mulighet for å benytte propeller med stor diameter. Det er en fordel på litt tyngre båter. Andre interessante detaljer er at man ikke behøver noen service eller oljeskift i løpet av garantitiden på 3 år. En annen finesse er at det i motorens elektronikk ligger et program for vinterkonservering gjennom en spesiell prosedyre med tenningslåsen og gassen. Vi gir også pluss for en stor generator på hele 25 ampére.
Evinrude E-Tec 40 er en motor som man helst skal kjøre på det midtre turtallsregisteret, det vil si tilnærmet marsjfart. Her går den riktig behagelig, og akselerasjonen er veldig bra. Ved toppturtall støyer motoren for mye, og ved lave turtall er vibrasjoner irriterende. Vi gir også pluss for en bra gir/gasskontrollboks som er behagelig til girskifte og som har en bra plassering av trimknappen.
Honda BF 40 – nydelig gange i mellomfartsområdet
Honda var først ute med firetakter i denne effektklassen, og den kom allerede midt på 1990-tallet. Man startet med en 45-hester som senere ble strupet til en 40-hester i miljøets tegn, men som også ble spritet opp til en 50-hester. 40-hesteren er en tresylindret forgassermotor med overliggende kamaksel og sylindervolum på 808 ccm. Motoren er utstyrt med automatchoke som betyr samme enkle start som med en innsprøytingsmotor. Som standard finnes indikatorlampe for oljetrykk og varsellampe for overoppheting og rusing over maks turtall. Vekten ligger på 91 kg for en langstammet motor, og det er nesten det laveste i klassen. Toppfarten stoppet på 28,1 knop med en 13-tommers propell. Det er midt på treet i testen, men derimot holder motoren en meget bra fart ved lavere turtall. Støynivået er høyt på det høyeste turtallsområdet, men synker ganske raskt til akseptabelt nivå. Bensinforbruket er derimot lavt, under 0,5 liter pr nautisk mil ved toppfart og under 0,4 liter pr nautisk mil ved 22 knops fart. Trekker man av ca 500 omdreininger under toppturtall, får denne motoren en meget snill og behagelig gange.
Mercury F40 – stille og gjerrig
Det er snart fem år siden denne motoren kom på markedet første gang, men den er nylig blitt oppgradert med blant annet en ny og mer smidig gearfunksjon. Det samme systemet som benyttes på de større V6-erne. 40-hesteren har også fått ny design på motorkåpen, og hele serien av 40, 50 og 60-hesterne ligner nå mer på de større Verado-modellene. Motoren er en tresylindret firetakter med sylindervolum på 747 ccm, og den har elektronisk bensininnsprøyting. Vekten for en langstammet motor lander på hele 113 kg, hvilket gjør den til den tyngste motoren i klassen. Som standard har 40-hesteren et lite, men smart kombi-instrument. Her kan man taste seg fram til en rekke informasjoner om motoren som for eksempel turtall, motortemperatur, batterispenning osv.Mercury F40 lander på nesten 38 knop i toppfart, og er en knop tregere i hele fartsregisteret sammenlignet med de raskeste i klassen. Men når det gjelder forbruk og støy er den en av vinnerne. Den bruker bare 10 liter pr time ved 25 knops fart, hvilket betyr 0,4 liter pr nautisk mil. Vi gir også pluss for lave støyverdier fra toppturtall og ned til lav fart. Ved 6 knops fart målte vi bare 73 decibel.
Selva Manta – stille lettvekter
Manta er en firetakter som er identisk med Yamaha F40 via et samarbeide mellom italienske Selva og japanske Yamaha. Motorkonstruksjonen er ikke ny, den har eksistert i flere år og er i dag en vel utprøvd tresylindret motor med sylindervolum på 747 ccm. Manta er en forgassermotor, men utstyrt med automatchoke, hvilket betyr samme enkle start som en innsprøytingsmotor. Selva Manta og Yamaha F40 er de letteste motorene i klassen med sine 90 kg. for en langstammet motor. Samtlige totaktere i klassen veier mer enn disse firetakterne, hvilket er en interessant observasjon. Det er ikke lenge siden det var helt motsatt.
En finesse på Selva Manta er en meget enkel tilkobling for haveslange for ferskvannsspyling av kjølekanalsystemet. I vår test ble motoren utstyrt med en 13 tommers propell som gir noe høyt toppturtall, men meget bra akselerasjon. Man taper noe i toppfart og bensinforbruket øker marginalt. Med en 14 tommers propell ville vi sannsynligvis fått samme testverdier som for f.eks Yamahaen. Vi gir stort pluss for lave støyverdier i hele turtallsområdet, også på høye turtall. Ved så lav fart som 6 knop målte vi bare 72 decibel.
Selva Bull Shark 40 – høyt støynivå
Totakteren Selva Bull Shark 40 har en spesiell motorkonstruksjon som man har utviklet i samarbeide med bilfabrikanten Fiat. Totakteren har nemlig kamaksel og ventiler, en avgassventil og en innsugingsventil pr sylinder. Dette i kombinasjon med lavtrykks bensininnsprøyting har resultert i at man har klart å tilfredsstille de nye utslippskravene. Selva Bull Shark 40 er en tosylindret rekkemotor med et sylindervolum på bare 684 ccm, og er dermed den minste motoren i testgruppen. Det merket vi imidlertid ingenting til når motoren havnet på akterspeilet på testbåten. Akselerasjonen opp til planingsfart var meget bra, og toppfarten havnet på nesten 29 knop. Farten holder seg dessuten bra i hele turtallsregisteret. Bensinforbruket ligger noe over gjennomsnittet, men ganske likt med de andre totaktsmotorene. Motorstøy og vibrajsoner trekker imidlertid kraftig ned og ved noen turtall er vibrasjonene og støynivået direkte plagsomme. På toppturtall målte vi hele 94 decibel. For å komme ned på et akseptabelt lydnivå på ca 86 decibel (høyeste måling for firetakterne), måtte vi trekke av hele 2000 omdreininger fra toppturtallet.
Suzuki DF 40 – mange tekniske finesser
Suzuki har lagt totaktsserien død og erstattet den med moderne firetaktere. En av disse er 40-hesteren som kom for et par år siden og som har samme grunnkonstruksjon som 50-hesteren. Det er en tresylindret motor på 814 ccm med en mengde finesser som for eksempel doble overliggende kamaksler, elektronisk bensininnsprøyting og et spesielt instrument som blant annet gir en motordiagnostikk for hver 50. kjørte time. En annen finesser er DEFA startsperre som følger med som standard. Dette er en stor og tung motor som veier hele 110 kg, men det kommer av blant annet et stort girhus med en utveksling på 2,27 : 1 som greier litt større propell og dermed litt tyngre båter.
Suzuki DF 40 er en av våre favoritter i denne testen. Rask, bensingjerrig og støysvak. Toppfarten ble 29 knop og akselerasjonen føles som for en ”gammel” totakter. Bensinforbruket ligger under 0,5 pr nautisk mil ved alle turtall der båten planer, og støynivået er helt akseptabelt. Sist – men ikke minst – Suzuki gir fem års garanti.
Tohatsu 40 TLDI
Dette er i utgangspunktet en eldre totakter som er blitt utstyrt med kompressor og bensininnsprøyting for at den skal klare de nye utslippskravene. Innsprøytingen skjer direkte inn i sylinderne for å få en optimal forbrenning. 40-hesteren har samme grunnkonstruksjon som 50-hesteren. Det er en treylindret totakter på 697 ccm med separat oljesmøring. Som standard har disse motorene et multifunksjonsinstrument som foruten å vise turtall også gir informasjon om motorens tilstand. Med et trykk på tenningsnøkkelen kan man forandre tomgangsturtallet i tre forskjellige trinn, hvilket er en fordel ved for eksempel dorgefiske. Vi gir også pluss for en kraftig generator på 23 ampére.
Toppfarten målte vi til 27,8 knop, men marsjfarten ligger omtrent på nivå med de raskeste motorene i testen. Akselerasjonen opp til planingsfart er meget god. Her fikk vi samme følelsen som med en ”gammel” totakter. Bensinforbruket er høyt på høye turtall, men normal på lavere turtall. Støynivået er etter vår oppfatning alt for høyt, rundt 5 decibel høyere enn de mest støysvake firetakterne. Også vibrasjonene er plagsomme ved lavere turtall, og spesielt når motoren er trimmet helt inn til akterspeilet. Trimmer man ut et par grader, blir det noe bedre. Minus også for skarpe kanter på gir/gassenheten.
Yamaha F40 – rask og stille
Yamahas 40-hester har i likhet med Honda BF40 vært på markedet i mange år nå, men begge har gjennomgått oppgraderinger og forbedringer. Yamaha F40 er en tresylindret forgassermotor som er utstyrt med automatchoke (=Prime Start), som betyr samme enkle start som med en innsprøytingsmotor. Sylindervolumet er 747 ccm og motoren har samme grunnkonstruksjon som Yamaha F30. Som 40-hester har den derfor en lavere vekt enn de fleste andre. Motoren veier 90 kg i langstammet versjon. Dermed er denne firetakteren lettere enn samtlige totaktere i testen.
En finesse med denne motoren er en meget enkel tilkobling for ferskvannsslange slik at man kan spyle kjølevannssystemet rent for saltvann før vinteropplag.
Yamaha F40 er sammen med Suzuki DF 40 testens raskeste motor med en toppfart på 29 knop. Bensinforbruket er godkjent og lander på like over 0,4 liter pr nautisk mil ved 25 knops fart. Vi gir stort pluss for lave støyverdier gjennom hele turtallsområdet. Ved lav fart (6 knop), målte vi bare 72 decibel.

Data

Fabrikat EvinrudeHondaMercurySelvaSelvaSuzukiTohatsuYamaha
ModellE40DPLBF40F40 EFIBull Shark 40MantaDF 4040 TLDIF40
Motortype2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt
Antall sylindre23323333
Sylindervolum i cc863808747684747814697747
Ventilsystem--OHC - 6OHC - 6OHC-4OHC-6DOHC - 12--OHC-6
BensinsystemEFIForgasserEFIDFIForgasserEFIEFIForgasser
Maks. turtall i omdr/min60006000600055006000580058506000
Utveksling2,67: 12,09: 12,00: 12,08: 12,00: 12,27: 11,85:12,00: 1
Generator i Ampere2510 18251518 2315
Vekt i kg (lang stamme)10991 1139890 110 9690
Power Trim & TiltJaJaJaJaJaJaJaJa
TriminstrumentJaJaJaJaJaJaJaJa
TurtellerJaJaJaJaJaJaJaJa
Logg-giver i stammeNeiJaJaNeiJaNeiNeiJa
FerskvannsspylingJaJaNeiJaJaNeiNeiJa
Bensintank i liter2325252323252525
Garanti i år32233523 x)
Ca-pris 61.200 kr61.560 kr59.308 kr50.615 kr57.475 kr55.990 kr58.306 kr57.481 kr

Merknader:
OHC= Overliggende kamaksel, DOHC = doble overliggende kamaksler.
Ca-prisene kommer fra importørene og er bare veiledende. Hos forhandlere kan andre priser gjelde, og spesielt i en pakkepris med båt.
x) Noen forhandlere gir opp til 5 års garanti, men uansett gjelder Forbrukerkjøpsloven.

Importører
Evinrude: www.fischemarine.no
Honda: www.kellox.no
Mercury: www.brunswickmarinenorway.no
Selva: www.frydenbo.no
Suzuki: www.erling-sande.no
Tohatsu: www.loxkel.no
Yamaha: www.yamaha-motor.no

Testresultater

Fabrikat EvinrudeHondaMercurySelvaSelvaSuzukiTohatsuYamaha
ModellE-Tec 40BF40F40 EFIBull Shark 40MantaDF 4040 TLDIF40
Motortype2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt
Propell i tommer1513141313161214
Heisning i mm180183618181818
Toppturtall i test58006000560055005900570058005600
Fart i knop:
Ved toppturtall27,528,127,828,828,529,027,829,0
- 500 omdr/min25,325,525,026,026,025,825,226,2
- 1000 omdr/min22,122,421,522,423,022,623,023,1
- 1500 omdr/min19,620,018,020,020,519,220,420,0
- 2000 omdr/min16,016,214,415,016,515,116,216,3
Bensin, liter/time:
Ved toppturtall15,213,813,015,615,014,216,414,6
- 500 omdr/min13,211,210,213,411,811,612,211,4
- 1000 omdr/min10,88,68,610,59,48,89,89,2
- 1500 omdr/min8,07,26,88,27,67,07,47,0
- 2000 omdr/min6,45,65,36,45,85,45,85,6
Bensin, liter/nautisk mil:
Ved toppturtall0,550,490,470,540,530,490,590,50
- 500 omdr/min0,520,440,410,520,450,450,480,44
- 1000 omdr/min0,490,380,390,470,410,390,430,40
- 1500 omdr/min0,410,360,380,410,370,360,360,35
- 2000 omdr/min0,400,350,370,430,350,360,360,34
Støy i decibel (A):
Ved toppturtall9189869486869186
- 500 omdr/min8786849185848884
- 1000 omdr/min8685838984838783
- 1500 omdr/min8584818882828681
- 2000 omdr/min8481808780818580

Merknad: Samtlige tester ble gjennomført med en belastning på 200 kg i båten. Målinger er utført ved 6 forskjellige turtall, ved toppturtallet og deretter har vi senket turtallet med 500, 1000, 1500 och 2000 omdr/minutt. Heisning: 0 mm = 1. hullet, 18 mm = 2. hullet og 36 mm = 3. hullet. Motorstøy er målt ved førerens øre. Testbåten Linder 460 Arkip har målene 4,60 (15 fot) x 1,82 meter og veier 286 kg uten motor. Tester er utført hos Huges Marina i Västervik i september 2007. Lufttemperatur + 15ºC, vannntemperatur +13ºC.

Data


Merknader:
OHC= Overliggende kamaksel, DOHC = doble overliggende kamaksler.
Ca-prisene kommer fra importørene og er bare veiledende. Hos forhandlere kan andre priser gjelde, og spesielt i en pakkepris med båt.
x) Noen forhandlere gir opp til 5 års garanti, men uansett gjelder Forbrukerkjøpsloven.

Fabrikat EvinrudeHondaMercurySelvaSelvaSuzukiTohatsuYamaha
ModellE40DPLBF40F40 EFIBull Shark 40MantaDF 4040 TLDIF40
Motortype2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt
Antall sylindre23323333
Sylindervolum i cc863808747684747814697747
Ventilsystem--OHC - 6OHC - 6OHC-4OHC-6DOHC - 12--OHC-6
BensinsystemEFIForgasserEFIDFIForgasserEFIEFIForgasser
Maks. turtall i omdr/min60006000600055006000580058506000
Utveksling2,67: 12,09: 12,00: 12,08: 12,00: 12,27: 11,85:12,00: 1
Generator i Ampere2510 18251518 2315
Vekt i kg (lang stamme)10991 1139890 110 9690
Power Trim & TiltJaJaJaJaJaJaJaJa
TriminstrumentJaJaJaJaJaJaJaJa
TurtellerJaJaJaJaJaJaJaJa
Logg-giver i stammeNeiJaJaNeiJaNeiNeiJa
FerskvannsspylingJaJaNeiJaJaNeiNeiJa
Bensintank i liter2325252323252525
Garanti i år32233523 x)
Ca-pris 61.200 kr61.560 kr59.308 kr50.615 kr57.475 kr55.990 kr58.306 kr57.481 kr

Importører
Evinrude: www.fischemarine.no
Honda: www.kellox.no
Mercury: www.brunswickmarinenorway.no
Selva: www.frydenbo.no
Suzuki: www.erling-sande.no
Tohatsu: www.loxkel.no
Yamaha: www.yamaha-motor.no

Testresultater


Merknad: Samtlige tester ble gjennomført med en belastning på 200 kg i båten. Målinger er utført ved 6 forskjellige turtall, ved toppturtallet og deretter har vi senket turtallet med 500, 1000, 1500 och 2000 omdr/min. Heisning: 0 mm = 1. hullet, 18 mm = 2. hullet og 36 mm = 3. hullet. Motorstøy er målt ved førerens øre. Testbåten Linder 460 Arkip har målene 4,60 (15 fot) x 1,82 meter og veier 286 kg uten motor. Tester er utført hos Huges Marina i Västervik i september 2007. Lufttemperatur + 15ºC, vannntemperatur +13ºC.

Fabrikat EvinrudeHondaMercurySelvaSelvaSuzukiTohatsuYamaha
ModellE-Tec 40BF40F40 EFIBull Shark 40MantaDF 4040 TLDIF40
Motortype2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt4-takt2-takt4-takt
Propell i tommer1513141313161214
Heisning i mm180183618181818
Toppturtall i test58006000560055005900570058005600
Fart i knop:
Ved toppturtall27,528,127,828,828,529,027,829,0
- 500 omdr/min25,325,525,026,026,025,825,226,2
- 1000 omdr/min22,122,421,522,423,022,623,023,1
- 1500 omdr/min19,620,018,020,020,519,220,420,0
- 2000 omdr/min16,016,214,415,016,515,116,216,3
Bensin, liter/time:
Ved toppturtall15,213,813,015,615,014,216,414,6
- 500 omdr/min13,211,210,213,411,811,612,211,4
- 1000 omdr/min10,88,68,610,59,48,89,89,2
- 1500 omdr/min8,07,26,88,27,67,07,47,0
- 2000 omdr/min6,45,65,36,45,85,45,85,6
Bensin, liter/nautisk mil:
Ved toppturtall0,550,490,470,540,530,490,590,50
- 500 omdr/min0,520,440,410,520,450,450,480,44
- 1000 omdr/min0,490,380,390,470,410,390,430,40
- 1500 omdr/min0,410,360,380,410,370,360,360,35
- 2000 omdr/min0,400,350,370,430,350,360,360,34
Støy i decibel (A):
Ved toppturtall9189869486869186
- 500 omdr/min8786849185848884
- 1000 omdr/min8685838984838783
- 1500 omdr/min8584818882828681
- 2000 omdr/min8481808780818580

(testgjennomføring)

SLIK FOREGIKK TESTEN:


Testen med de åtte 40-hesterne ble gjennomført i Västervik i Sverige. Samtlige motorer ble montert av de svenske importørene som også valgte propell og heisning på akterspeilet. Her sjekkes monteringshøyden hos Selva Bull Shark.