utgave nr 10 1998
Test: Fire motorer på en gummibåt
Test: Fire motorer på en gummibåt
Størst mest utørst
I 30 knops fart er en 115-hesters påhenger mindre tørst enn en 70-hester. Det er ett av mange interessante resultater etter vår test med en Zodiac 550 RIB med fire forskjellige Yamaha-motorer.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk bearbeidelse: Hans Due
Vår testbåt var en Zodiac Pro 550 Open med dyp V-bunn i glassfiber, den første modellen i en helt ny serie fra den franske storprodusenten av gummibåter. Båten egner seg for motorer fra 50 hk. til 120 hk. og belastninger opp til 1.500 kg., sier produsenten. Men hvordan oppfører båten seg med de forskjellige motorene? Vi har testet "riben" med fire ulike Yamaha-motorer, en 50 hk. firetakter, en 70-hester, en 90-hester og en 115-hester.
ca. 30.000 i prisforskjell
Zodiac'en koster ca. 111.000 kroner i veiledende utsalg. Med Yamahas 50-hester på hekken, er ekvipasjen oppi ca. 172.000 kroner, og med en 115-hester tett oppunder 200.000 kroner. 115-hesteren er imidlertid utstyrt med stålpropell og mer standardutstyr i form av turteller, fartslogg og tankmåler. Dessuten er 115-hesteren en 90 graders V-motor med et sylindervolum på hele 1730 cc.
Samtlige motorer ble testet med både 2 og 4 personers belastning, og ved flere forskjellige turtall. Vi målte fart og drivstofforbruk. Propeller ble valgt for å gi optimale resultater med to personers belastning. Alle monteringene og propellvalgene er gjort av servicefolk fra Yamaha Motor Sweden AB.
50 hk - utørst, men litt liten
Fra den minste motoren på 50 hester til den største på 115, varierte toppfarten med hele 15 knop. Det gjaldt med både to og fire personers belastning. 50-hesteren klarte en toppfart på 28 knop med to personer, og ca. 25 knop når man trekker av 500 omdreininger. Dette er fullt ut godkjent for en planende båt. Men går man ytterligere ned i turtall, eller belaster båten enda mer, så havner farten på ca. 20 knop, hvilket er noe slapt for en båt med et V-bunnskrog som skal skikkelig opp av vannet for å gå behagelig.
Det eneste gode argument for en 50-hesters firetakter på en såpass stor båt, er det lave bensinforbruket. Rundt halvliteren pr. nautisk mil ved marsjfart. Denne motorstørrelsen kan således være et alternativ for sportsfiskere, dykkere eller andre som behøver en stødig plattform i lavere hastigheter.
70 hk – bra med liten belastning
70-hesteren er ca. 4 knop raskere enn 50-hesteren. Toppfarten ligger på ca. 32 knop med to personer og 30 knop med fire personer. Selv om vi trekker av ca. 500 omdreininger, er farten godkjent for denne båten. Men med fire personer ombord eller mer last, blir 70-hesteren litt sped for at båten skal løpe bra. 70-hesteren er også noe mer tørst enn de andre motorene i denne testen. Forbruket i liter pr. nautisk mil er omtrent det samme som for 90-hesteren, og ved lavere turtall drikker den faktisk mer enn 115-hesteren.
90 hk – vår favoritt
90-hesteren er vår favoritt som partner til Zodiac'en. Her kan man trekke av 1000 omdreininger, og fremdeles opprettholde en fart på ca. 30 knop, hvilket etter vår oppfatning er ideelt for denne båten. På dette turtallet får man også et behagelig støynivå. Toppfarten radarmålte vi til 36 knop med to personer og 34 knop med fire personer. Med seks personer ombord ville toppfarten ganske sikkert ligget like over 30 knop.
Drivstofforbruket øker med ca. 3-5 liter pr. time sammenlignet med 70-hesteren, men med fartsøkningen på 90-hesteren, blir forbruket pr. nautisk mil omtrent akkurat det samme som for 70-hesteren.
115 hk – krever rutine
Med 115-hesteren får man et skikkelig dytt i "rumpetten". Her øker toppfarten med hele 7 knop i forhold til 90-hesteren, altså 43 knop med to personer ombord. Allerede før man nærmer seg 40 knop, kan man merke at det ikke er stort av skroget som har kontakt med vannet. Heldigvis virker pongtongene som gode stabilisatorer i disse hastighetene. Vil man oppleve morsom kjøring med gummibåt, er 115-hesteren et alternativ, men styrken og de høye hastighetene krever en del rutine av føreren.
Med denne motoren kan man trekke av hele 1500 omdreininger før man kommer ned i 30 knop, hvilket vi altså anser som idealfart for denne båten. Ved denne hastigheten er 115-hesteren mer bensinsnill enn både 70 og 90-hesteren. Like under 0,8 liter pr. nautisk mil, hvilket er fullt ut godkjent for en 115-hester. Samtidig er det en bekreftelse på at den nye Zodiac Pro 550 Open har en meget lettdrevet og effektiv skrogform så snart båten kommer opp i planingsfart.
Konklusjon
50 hk kan fungere dersom båten skal benyttes til sportsfiske osv., altså mer kjøring i lave hastigheter enn i høye.
70 hk dersom båten stort sett skal kjøres med liten belastning på maks 2 personer
90 hk er det beste alternativet med både liten og stor belastning, og fungerer også utmerket ved vannskikjøring
115 hk for den som er vant til å kjøre denne type av gummibåt, og som ønsker seg noe ekstra.
Zodiac Pro 550 Open har et dypt V-bunnskrog i glassfiber som klarer motorer opp til 120 hk. Gummipongtongene er avtakbare, hvilket gjør det enklere å hanskes med ved transport og lagring.
Båten er forholdsvis ny på markedet, har en komfortabel innredning med bred styrekonsoll, vindskjerm og fire seter. Under dekk finnes en fast bensintank på 83 liter.
Fakta - Zodiac Pro 550 Open
Lengde | 5,50 m |
Bredde | 2,49 m |
Vekt | 397 kg |
Maks last | 1490 kg |
Anbef. motor | 60-120 hk |
Tank | 83 liter |
Ca-pris | 111.400,- Importør: Aqua-Teknikk A/S, tlf. 66 80 91 81 |
Fakta om de testede motorene
Anmerkning: Yamaha 70B er nå blitt erstattet av Yamaha 75C.
Yamaha type | F 50 | 70 B | 90 A | 115 C |
Motortype | 4-takt | 2-takt | 2-takt | 2-takt |
Effekt i hk | 50 | 70 | 90 | 115 |
Volum i cc | 935 | 849 | 1140 | 1730 |
Antall sylindrer | 4 | 3 | 3 | 4 (V 90°) |
Maks. turtall | 6000 | 6000 | 5500 | 5500 |
Utveksling | 13:24 | 12:28 | 13:26 | 13:26 |
Vekt i kg | 108 | 105 | 120 | 167 |
Generator i A | 10 | 6 | 10 | 20 |
Power Trim | ja | ja | ja | ja |
Turteller | ja | ja | ja | ja |
Fartslog | ekstra | ekstra | ekstra | ja |
Propell | aluminium | aluminium | aluminium | stål |
Ca-pris | 60.400 | 66.312 | 76.938 | 87.528 |
Testresultat med Zodiac 550
Anmerkninger:
Drivstoffmålinger er bare utført med to personer ombord
Hevingen på akterspeilet av samtlige motorer: 54 mm
Yamaha type | F 50 | 70 B | 90 A | 115 C |
Propell i tommer | 12 (alu) | 17 (alu) | 19 (alu) | 21 (stål) |
Fart i knop - 2 pers: | ||||
- Maks turtall | 28,0 (5800) | 32,4 (5800) | 36,2 (5600) | 43,2 (5500) |
- 500 omdr/min | 24,8 | 29,2 | 33,5 | 38,4 |
- 1000 omdr/min | 21,6 | 25,2 | 29,2 | 34,6 |
- 1500 omdr/min | 19,0 | 21,6 | 25,4 | 30,0 |
Fart i knop - 4 pers: | ||||
- Maks turtall | 25,0 (5600) | 30,0 (5600) | 34,0 (5300) | 40,5 (5200) |
- 500 omdr/min | 22,0 | 26,5 | 29,2 | 36,2 |
- 1000 omdr/min | 19,2 | 24,0 | 24,8 | 30,8 |
Drivstoff, liter/time: | ||||
- Maks turtall | 18,8 | 29,1 | 34,2 | 46,4 |
- 500 omdr/min | 14,8 | 23,6 | 27,0 | 34,8 |
- 1000 omdr/min | 10,6 | 18,8 | 21,6 | 27,0 |
- 1500 omdr/min | 8,4 | 16,8 | 18,8 | 23,0 |
Drivstoff, liter/nautisk mil: | ||||
- Maks turtall | 0,67 | 0,90 | 0,94 | 1,07 |
- 500 omdr/min | 0,60 | 0,81 | 0,81 | 0,91 |
- 1000 omdr/min | 0,49 | 0,74 | 0,74 | 0,78 |
- 1500 omdr/min | 0,44 | 0,78 | 0,74 | 0,77 |