utgave nr 8 2001
Test: Smart Tabs - selvjusterende trimplan
Test: Smart Tabs - selvjusterende trimplan
Effektive for småbåter
Smart Tabs heter markedets første trimplan som er spesielt konstruert for små båter. De er selvjusterende uten bruk av strøm eller hydraulikk, og virker faktisk meget bra.Tekst og foto: Lars H. Lindén
Nyheten kommer ikke overraskende fra USA, og pr. i dag finnes det seks forskjellige størrelser som passer til alt fra den lille gummijollen og opp til sports- og weekendcruisere på ca. 6 meter (ca. 20 fot).
Det mest interessante ved disse trimplanene er at det hverken er behov for elektrisitet eller hydraulikk for å få dem til å virke. Justeringene skjer automatisk ved hjelp av vanntrykk som genereres under trimplanene ved forskjellige hastigheter. Smart Tabs er rett og slett selvjusterende!.
Mellom de rustfrie trimplanplatene og akterspeilet monteres en såkalt aktuator. Denne fungerer som en støtdemper, og har et visst grunntrykk som varierer i størrelsene for å passe til forskjellige båttyper og hastigheter. Ved stilleligge står begge trimplanene nedvinklet i ca. 20 grader og hjelper båten å komme raskt i plan. Når man nærmer seg planingsterskelen, øker vanntrykket på trimplanene og "støtdemperne" begynner å presses sammen. Ved full planing skal planene ligge jevnt med skrogbunnen.
For at dette skal passe til de forskjellige båttypene og ikke minst hastighetene de beveger seg i, har man laget seks forskjellige modeller med varierende størrelse på trimplansoverflatene og trykket i "støtdemperne". De seks modellene passer på båter fra ca. 10 fot og motorstørrelse fra ca. 8 hk. og opp til ca. 20 fot og ca. 175 hk.
Monteringen er meget enkel og tar i underkant av 30 minutter. Hvert plan festes med 4-5 karosseriskruer samt tetningsmiddel ved akterspeilets underkant. Litt høyere opp plasseres det øvre festet for "støtdemperen". Sistnevnte hukes så fast i spesielle hurtigfester og låses med splittpinner. Festet på trimplanet kan justeres opp og ned slik at man selv kan finne fram til den beste angrepsvinkelen for trimplanene.
Test på fire båter
Vi har testet trimplanene på fire forskjellige båter, gummibåten Zodiac 285, landstedbåten Ockelbo B16, sportsfiskebåten Ryds 535 og overnattingsbåten FinnMaster 6100 MC. Det er båter fra 2,85 meter og opp til 6,10 meter.
Zodiac 285 var utstyrt med en 6-hesters Tohatsu. En motorstørrelse som passer bra for barn og unge under 16 år i denne båten, men for en noe eldre "gubbe" på 85 kg. er det normalt ingen ideell motor. Da er en 8 hk eller 9,9 hk. et bedre valg. Men med trimplanene funksjonerte det faktisk helt greit med 6-hesteren. Båten la seg i plan på noen få sekunder og nådde en toppfart på 16,2 knop. Uten trimplan fikk vi den først i plan etter en tids vektforskyving forover, men det tok lang tid, og toppfarten stoppet på 15,2 knop.
Ockelbo B16 får representere alle gamle landstedbåter der man sitter helt akterut på en tverrstilt sofa og styrer fra en sidemontert konsoll. Denne båten var utstyrt med en 55 hk. Suzuki. Med to personer à 85 kg. på akterbenken pluss vekten av motoren, blir båten ganske baktung. I medvind var det ingen som helst problemer å komme opp i plan. Det tok i underkant av 5 sekunder. Vi testet også i motvind (ca. 5-6 m/sek) og etter knapt 10 sekunder var vi oppe i full fart. Sistnevnte øvelse var imidlertid helt umulig å gjennomføre uten trimplan. Båten satte stevnen rett i været i en nesten ubehagelig vinkel. Hadde det skjedd med en lettere og mer vindømfindtlig gummibåt i samme størrelse, ville vi antagelig slått rundt og landet med "bånn i været".
Bedre marsjfart
Ryds 535 Big Fish er en noe rundbunnet båt, bygd for et mer sedat fartsområde. Den har midtmontert styrekonsoll med vindskjerm og plass for 2 personer bak skjermen. Vekten er således fordelt ganske langt forut. På akterspeilet satt en 4-takts Yamaha på 50 hk. Denne båten lastet vi ned med 4 personer, og toppfarten endte på 23,4 knop uten trimplan, som økte til 23,8 knop med trimplan. Akselerasjonen opp til 20 knop var ca. 1 sekund raskere med trimplan enn uten. Her noterte vi altså ikke de helt store forskjeller.
Men når man trekker av gassen ca. 1000 omdreininger for å kunne legge seg på en behagelig marsjfart, begynte det virkelig å bli interessant. Uten trimplan nådde vi aldri mer enn 7,3 knop med stevnen i været og dårlig sikt forover. Etter at vi monterte trimplanene, fordoblet vi hastigheten til 15,7 knop og registrerte en hyggelig gange til tross for at all vekt var plassert aktenfor styrekonsollen.
Finnmaster 6100 MC er en V-bunnet overnattingsbåt på like over 20 fot, og den var utstyrt med en 90-hesters Honda firetakter. Også denne båten lastet vi ned med 4 personer, og målte toppfarten til nøyaktig 28 knop - både med og uten trimplan. Akselerasjonen opp til 20 knop var ca. 1,5 sekunder raskere med plan enn uten. På de høye turtallene merket vi ikke store forskjellen, men når vi kom ca. 2000 omdreininger under toppturtallet, merket vi effekten av trimplanene. Her holdt vi ca. 2 knop raskere fart enn uten.
Denne båtstørrelsen med en vekt på ca. 1.000 kg. med motor blir nok noe for tung for de selvjusterende trimplanene, i hvert fall for den modellen som er på markedet i dag. Har båten i tillegg en ganske dyp V-bunn, lener båten seg enda kraftigere mot sidevinden, og dette klarer man bare å justere med justerbare trimplan av elektrisk eller hydraulisk type.
Justerbare trimplan
Også disse produseres i forskjellige størrelser for å kunne passe til de fleste båttyper. Her er det viktig at man ikke velger et for lite trimplan. Resultatet kan bli at man må vinkle ned planene for dypt for å få den ønskede bærekraft. Velger man et litt større plan, klarer man seg med mindre justeringer under gange, og man får en mindre bremseeffekt i vannet.
Trimplanets bredde avhenger av båtens lengde. Jo lenger båt - dess bredere trimplan bør monteres. Trimplanets lengde bestemmes derimot av båttypen. På en planende båt holder det som regel med en lengde på 8-9 tommer, mens en halvplanende og skikkelig baktung båt bør ha trimplan på 11-12 tommers lengde. Lettplanende båter klarer seg som regel med de minste trimplanene, for her benytter man planene stort sett til sidejusteringer.
En komplett installasjon består som regel av et betjeningspanel med to vippestrømsbrytere som monteres ved førerplassen. Dessuten et par rustfrie trimplan og et par sylindre som monteres på akterspeilet. Sylinderne er enten elektromekaniske eller hydrauliske.
De elektromekaniske har en hermetisk lukket elmotor i hver sylinder, og denne motoren er koblet til et reduksjonsgear for å redusere turtallet. De elektromekaniske trimplanene er meget enkle å montere og trenger heller ikke noe plass på innsiden av akterspeilet.
De hydrauliske trimplanene har en elektrisk olljepumpe og oljebeholdere som normalt monteres på innsiden av akterspeilet. Når man betjener knappene på dashbordet, starter oljepumpen som presser ut den akterspeilmonterte sylinderstangen som igjen skyver på trimplanet. Når trimplanet skal nullstilles igjen, slippes oljen tilbake i beholderen og en mekanisk fjær presser sylinderstangen tilbake igjen.
Smart Tabs har ingen norsk importør før til høsten. I dag forhandles de av Torgersen Marin i Sverige. Tlf: 0046 300 25945. Prisen er kr. 1.670 til båter under 4 meter, kr. 2.050,- til båter mellom 4 og 5 meter og kr. 2.560 til båter opp til 6 meter. Produsent er Nauticus Incorporated I USA. Tlf: 001 714 846 3896.