utgave nr 2 2005

Testkavalkade: Mørejet 1167

Publisert Sist oppdatert

Mørejet 1167

Lystbåt i proffklassen

Mørejet 30 banet veien for 1167. Begge ble til som lystbåter, men har blitt like populære som skyss- og yrkesbåter.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Uteplassen lyser av profesjonalitet. Den er enkel, men du finner alt du forventer å finne. Gjennomgangen til den lille badeplattformen skjer gjennom av en gedigen luke i akterspeilet. Her finnes flere skap med tilgang til gass, landstrøm, fortøyninger og ett med en fire meter lang spyleslange med varmt og kaldt vann. I tillegg er det arbeidslys på det store og rene akterdekket.
Adkomsten forover skjer på vel smale dollbord, men det er rikelig med håndrekker. Båten har ni ulike fortøyningspunkter. En bratt leider leder opp til flybridgen. Denne har lave rekker rundt og er mer en utvendig styreposisjon. Fire rotasjonsstøpte stoler gir grei komfort.
Den innvendige førerplassen er storslagen. Stolene er luftdempet (også på passasjersiden). Førermiljøet tilpasses i stor grad til kjøperens spesifikasjon. Store vindusflater gir en suveren utsikt. Salongen består av en L-sofa, et bord og bysse. I tillegg er det to hjørneskap akter. Byssa har god arbeidshøyde, rikelig med stuveplass og stor avsetningsplass. Den er utstyrt med trykkvann, brenner med to bluss, kjøleskap og gasskomfyr.
En romslig mellomgang gir adkomst til hovedlugar, toalettrom og stikkøye. Adkomsten til stikkøya er trang, men den byr på en god dobbeltkøye og godt med stuveplass. Hovedlugaren er svært romslig og har forbilledlig stuveplass. Toalettet har separat dusjnisje med sittebenk, elektrisk toalett og ventilator i tillegg til koøye som kan åpnes. Spylervæsketanken til vinduene sitter montert her.
Båten er helplanende med et skarpt V-bunnet skrog. Det virker meget stabilt og harmonisk. Gangen er myk. I svinger luter det seg kraftig innover, men viser ingen unoter eller tegn til å kavitere. Båten inviterer til tøff kjøring. Det tekniske er kompromissløst. Det elektriske anlegget er solid dimensjonert og lett tilgjengelig. Båten har brannsluknings- og lensealarmsystemer vi ikke har sett tilsvarende til i en fritidsbåt. To Volvo Penta KAD 43 med separate tanker, motorrom og alarmsystemer. Tankkapasiteten er på totalt 1.000 liter. I tankrommet finnes varmtvannsbereder, varmer og en benk med vask som er utstyrt med varmt og kaldt vann. Batteriene er også montert her og består av ett startbatteri på 230 Ah og ett forbruksbatteri på 180 Ah.

Tekniske data

Lengde:11,67 m
Bredde:3,50 m
Drivstoff:2x500 l
Ferskvann:250 l
Varmtvann:40 l
Septik:125 l
Vekt tørr båt:Ca. 6.800 kg
CE-kategori:B
Motor i testbåt:2xVolvo Penta KAD 43, 216 hk hver
Pris testbåt:2.380.000,-
Mer informasjon:Skorpa Fiberglas, Leinøy, telefon 70 08 65 92