utgave nr 9 1993
Trebåtutstilling i Greenwich
HVERDAGSBÅTER I GULLRAMME
AV ANNE MARIT KLOKK
Vakre trebåter på fløyelsgrønt gress mot dronningens majestetiske bygninger. Med klipperen Cutty Sark, marinemuseet og Greenwich Observatorium i kulissene. Engelskmennene kan iscenesette. At også værgudene smilte, gjorde rammen rundt den engelske trebåtutstillingen i Greenwich 3.-6. juni ganske så perfekt.
Åpningssalutten var øredøvende. Etter typisk britisk tradisjonsrikt mønster ble marinemuseets gamle Trafalgar-kanoner avfyrt kl. 12.00. Musikkorpset ble overdøvet, publikum innhyllet i et tjukt røykteppe og gressmatten skalv. Det klirret muntrert i alle vindusrutene av det nyrestaurerte Queen's House, folk klappet begeistret, og så var det heldigvis over. Trebåtutstillingen var høytidelig åpnet.
International Wooden Boat Show kalles denne messa, som i år ble holdt for syvende gang. Det er ikke voluminøse greier. En del av gressplenen foran dronningens hus i Greenwich gjerdes inn med tråd, og i løpet av tre dager besøker to, tre tusen mennesker utstillingen. Det er ikke en salgsutstilling for folk med store penger. Her er det overvekt av små rojoller, seiljoller for barn, detaljer og utstyr for mindre trebåter som fendre, årer, rigger, seil, beslag, vinsjer, tauverk. Alt i stil med engelsk trebåttradisjon, selvfølgelig.
Det som gjør utstillingen så unik, er eksklusiviteten. Du oppdager fort at alle firmaene som er representert, har noe der å gjøre. De passet inn i rammen. Forsikringsselskapet som var representert, hadde spesialisert seg på nye og restaurerte trebåter.Verktøyet som ble solgt, var kun til trebåter, det samme gjaldt alle vedlikeholdsproduktene. Ikke en eneste motorprodusent, seilbrettforhandler eller grønnsak-hakker var tilstede. Derfor ble ustillingen sjelden intim Publikum var genuint interessert. De som betalte for å gå inn, hadde et eller flere ærend. De som bare ville beundre båtene på litt avstand, kunne gjøre det fra den andre siden av gjerdet.
Omgivelsene er som skreddersydd. Greenwich ligger ved Thamsen i Londons sørøstre del. Man kommer dit enten med en liten ferge fra Londons sentrum eller med tog/undergrunn. I havnen ligger den legendariske seilskuta Cutty Sark, og her kryr det av små kneiper, puber, maritime småbutikker som selger gammelt og nytt. Et herlig miljø som oser av salt historie. På toppen av den store parken rundt dronningens hus ligger det berømte observatoriet som har markert nullmeridianen fra 1675. Observatoriet er nå innredet som et morsomt museum, mye morsommere faktisk enn den virkelige hovedattraksjonen i Greenwich, som er Englands største maritime museum. Det er interessant nok, men kan være litt tungt å jobbe seg gjennom.
For norske trebåtentusiaster som driver med restaurering eller selvbygging, er denne utstillingen verdt å ta med seg. Og hvorfor ikke bo i Greenwich under oppholdet? Da har man alt i gå-avstand, og hotellprisene ligger langt under vanlig London-standard. Ekstra hyggelig er det dessuten i Greenwich denne helgen, fordi det samtidig arrangeres en sommerfestival i bydelen med "plenty" aktiviteter innen marked, loppemarked, konserter, fyrverkeri, gateparader og mye moro for barna.
De to engelske båtbladene "Practical Boat Owner" og "Classic Boat" var naturligvis tilstede. Vinnerne av Classic Boat's konkurranse om beste nybygde båt og beste restaurerte båt, ble kåret. Den vakre 12 fots ro-og seiljollen "Sula", bygget i engelsk vestkyststil, vant klassen for nybygg. Sula er faktisk det geliske ordet for havsule. Dette lille smykke av en båt var kreert på høyloftet hjemme hos en amatør som hadde hugget og tørket sin egen eik og lerketre og brukt et galvanisert rør og en gassring til stimingen.
Vinneren av restaureringsklassen hadde totalrenovert en liten motorbåt med dampmaskin fra århundreskiftet. At alle premievinnerne mottok sin rasjon med Cutty Sark Whisky, var selvfølgelig meget populært!
Koksovnen tilbake
-Er det en ordentlig ovn? Kan den brukes, spurte damen på bildet forundret. Koksovnen "The Faversham" er Colin Frake's nyeste patent, en liten smijernsovn for båter under 40 fot. Ovnen ser nostalgisk og miniatyrmessig ut, men den er i høyeste grad virkelig. Selv om den er liten, skal den holde godt på varmen. Man legger i på toppen med småved eller papir, og fyller opp med koks. Trekk og askeskuff finnes i fronten, slik som på de vanlige gammeldagse koksovnene. Colin Frake leverer ovner med skorstein som passer til.
En ubehandelt ovn koster 235 pund. Vil man ha en emaljert i sort, brun, blå eller jadegrønn, koster det 85 pund mer. Skorstein kommer i tillegg. Prisene er ekskl. avgift. -Ovnene har vært på det engelske markedet i snart to år. Nå går en ovn til Sverige, så får vi se, sier Colin Frake som er ekspert på båtutstyr som andre har sluttet å lage. Blokker og bånd, beslag og detaljer til eldre typer fartøyer. Det han ikke har, lager han på verkstedet etter kundens spesifikasjoner. "The Faversham" begynte han å produsere på grunn av etterspørselen etter små koksovner til mindre båter.
Opplysninger: Colin Frake,Unit 19, Brents Boatyard, Faversham, Kent ME13 7DR. TLF og fax: 0795 531493.
Artig trillebåt
Merryman Boats har utviklet to bittesmå klinkbygde joller, en 6-foter og en 8-foter som begge er basert på selvbygging. Boat In A Box kalles systemet, og det med rette. Den minste er altså seks fot lang og tre for bred og veier 20 kg. Filosofien er at jolla skal være morsom å lage, en fornøyelse å eie og praktisk å bruke, både som ro-og seiljolle. Under baugen har jolla feste for et hjul, slik at den kan brukes som bagasjetralle. Vil man bruke den i hagen til å fjerne løv om høsten, fungerer den som trillebår!
Man kjøper hele båten i en flat pakke. Den lille koster i England 290 pund (inkl. V.A.T. avgift). Pakken inneholder ferdig skårne materialer, årer, ror, seil og rigg, tauverk, lim, verktøy, arbeidshansker og en fargerik bruksanvisning i tekst og bilder. Det kanskje aller mest attraktive med opplegget er at båten kan bygges så fort. Skroget kan faktisk formes på en time, og hele jobben har vært utført på en dag. Likevel ser det ferdige resultatet ut som om jollen har vært bygget av en profesjonell trebåtbygger.
Opplysninger: Merryman Boats, Ivers, Hains Lane, Marnhull, Sturminster Newton, Dorset, DT10 1JU. Tlf.:(0258) 820164
Dampbåt på henger
Tenk deg å komme kjørende landeveien med en slik doning på hengeren, finne en rampe og bakke ut den deilige damen. Vel flytende fyrer man opp maskinen, og etter hvert glir båten puffende rundt på en stille sjø. Nostalgi - å ja. Engelskmennene er helt tullete etter slike båter.
Denne 24 fots dampbåten fra Harwich Boatcraft er konstruert av Peter Frost for trailing til innsjøer og elver. Skrog og dekk er i epoxybelagt mahogni, ror, rekke og andre detaljer er i lys og dekorativ ask. Maskinen er også konstruert og bygget av Peter Frost og fyres på kull.
Opplysninger: Harwich Boatcraft, 4 Albert Street, Harwich, Essex CO12 3HU. Tlf.:(0255) 551396
Enkomponent trebåtlim
Balcotan 100 er et sveitsisk polyuretanlim for trebåter som finnes i to varianter, en hurtigtørkende og en normaltype. Balcotan har ifølge den engesle importøren, Melco Bonding Supplies, vært på det svenske og danske markedet i 17 år, men altså ikke det norske. Når et slikt ikke-engelsk produkt har overlevd i England, er det etter vår mening en ganske vanntett kvalitetsgaranti.
At limet er så populært er bl.a. at det gir topp resultater selv i meget fuktig vær og på materialer med høyt fuktinnhold. Det kan brukes utendørs i temperaturer helt ned i + 5 grader C. En annen fordel er at bare den ene flaten behøver påsmøres lim før man presser flatene sammen, og man tar limet rett fra flasken uten å blande. Dette gjør limet økonomisk og lettvint å arbeide med.
Opplysninger: Ian Wilson, Fiddlers Green, Shop Lane Canal Road, Congleton; Cheshire CW12 3AW. Telefon/fax: 0260 276997.
Voksimpregnerte frakker
De gammeldagse side regnfrakkene er tilbake. Modellen er beholdt, men stoffet er modernisert. De gamle klissete illeluktende regnplaggene er heldigvis borte for godt. Aspen Weatherwear i England produserer tradisjonelt regntøy i voksimpregnert bomull som er vanntett, vindtett, vaskbart, som puster og har impregneringsgaranti.
De lange regnfrakkene har kordfløyel på kragen, stikklommer og utenpålommer og de er lette og behagelige å ha på. De fås i alle størrelser og produseres i fire forskjellige farger. Folk som mener at en regnfrakk ikke er praktisk ombord og foretrekker bukse og jakke, har vel funnet sin stil, og for seilbåtfolk er utvilsomt en todelt eller helskåren regndress det ideelle. Men for en som skal slenge på seg noe for været for å sitte til rors i en motorbåt eller ta en tur på land i dårlig vær, er regnfrakken lett å kneppe på seg. I England koster frakken litt over og jakken litt under kr. 1000.
Opplysninger: Aspen Weatherwear, box 7, Alcester, Warwickshire B49 6NJ. Tlf.: (0836) 614103.
Stilige sjømannsarbeider
Liz og Des Pawson i Ipswich driver firmaet Footrope Knots, som produserer alt innenfor det vil kaller sjømannsarbeider. Fendere og matter i alle størrelser og fasonger er hovedproduktene deres, men de lager også gaveartikler som nøkkelringer, serviettringer, klokkestrenger og alt innen spleisearbeid. Seilmakerverktøy produseres også og litteratur om de gamle sjømannshåndverk finnes i en ganske omfattende bokliste.
Er du interessert i sjømannsarbeider, kan man nå bli medlem av "The International Guild of Knot Tyres", en ganske ung verdensomspennende forening med over 600 medlemmer.
Opplysninger: Footrope Knots, 501 Wherstead Road, Ipswich, Suffolk, IP2 8LL. Tlf.: (0473) 690090.
Nytt og gammelt spesialverktøy
Håndverktøy til trebåtbygging blir ikke lettere å få tak i med årene. Selv England med sine tradisjoner innen trebåtbygging, har ikke utsalg av materialer og verktøy alle steder. Mange ivrige selvbyggere og trebåteiere møtte opp i Greenwich for å kjøpe nytt og gammelt håndverktøy i "The Tool Shop", hvor man solgte gamle spesialhøvler, bor og vinkeljern m.m. De som kanskje ikke fant akkurat det de var ute etter, kunne bestille og få det laget slik de ønsket.
Bildet viser et lite utvalg av alt shopen hadde utstilt. Handelen gikk livlig i denne kroken av utstillingen, det samme gjaldt diskusjoner og mange pussige historier.
Opplysninger: The Tool Shop, 78 High Street, Needham Market, Ipswich, Suffolk. IP6 8AW. Tlf.: (0449) 722992 fax 722683.
Danske kister og skilt
Det danske firmaet Sea Chest i Ollerup stilte ut sine vakre håndlagede skipskister i mange forskjellige størrelser og tresorter. Fra den minste lille spesiallagede for en flaske snaps og fire drammeglass til de store kistene som i seilskutetiden ble brukt som seilerens kuffert og bord eller benk der han fikk køyeplass. Kistene lages i eik, teak, mahogni eller hva man måtte ønske av annet trevirke. De males, oljes, lakkes eller beholdes ubehandlet.
-Vi kommer til Greenwich hvert år, fortalte dansken Morten Hansen. -Selv om vi faktisk selger bedre i Norge, Tyskland og hjemme, synes vi denne utstillingen er så spesialisert på trebåt, at vi hører med i dette miljøet.
At Morten Hansens nydelige kister og skilt ikke selger så godt i England, skyldes nok ikke at engelskmennene ikke har sans for produktene, men at de rett og slett ikke vil kjøpe nytt. Skal de ha en skipskiste hjemme eller et skilt til båten sin, skaffer de seg noe gammelt og originalt, ikke en ny kopi, fikk vi høre fra annet hold.
Opplysninger: Sea Chest, Nordgade 21, Ollerup, 5762 V. Skerninge. Tlf.:+45 62243775, fax 62242575.
Verdens vakreste..
Tenk å ha verdens vakreste båter på veggen i ditt eget hjem! Et salgsargument som går rett hjem selv hos alle som fra før ikke er interessert i halvmodeller. Engelske Peter Wards produkter er virkelig i en klasse for seg. I tillegg til at han bygger på bestilling etter fotos eller tegninger, har han et utsøkt utvalg av gamle klassiske "beauties", moderne maxiratere og berømte skip. De fantastiske J-båtene, som ble bygget i 30-årene som "Endeavour" og "Shamrock", er selvfølgelig meget populære. I assortimentet sitt har han også en flott Colin Archer - skøyte.
Opplysninger: Peter Ward, 31 St. Mary's Road, Poole, Dorset. U.K. BH15 2LH. Tlf. og fax: 0202 672823.