utgave nr 12 1994

Uttern 6200 CC

Publisert Sist oppdatert
Test: Uttern 6200 CC

Turbåt for to

De nord-svenske Uttern-båtene har ikke fått det store gjennomslaget i Norge - ennå. For det er en type båt som det er blitt produsert mange lignende av i Norge. De senere årene har Utternbåtene virket "gubbete" og sakket akterut i designkrigen. Men nå har verftet tatt skjeen i en annen hånd og snudd om.

Av Hans Due

Mange av Uttern-modellene har gjennomgått en ansiktsløftning, så også vår testbåt, 6200CC, en "ny" båt i den forstand at man har brukt et gammelt, godt skrog og laget ny innredning og overbygg. Ingen revolusjon på dette området fra Utterns side, men et tradisjonelt og gjennomprøvet konsept. Båten leveres normalt med påhengere fra 90 hk. til 130 hk., men kan også fåes med innenbordsmotor. Vår testbåt hadde en 115-hester på hekken. Uttern-båtene var tidlig ute med å tilby ferdig, bruksklar båt med alt tilbehør som fendere, anker og fortøyningsgreier som standard, noe man fremdeles gjør.

Salong

Under fordekket er det køyeplass til 2-3 personer, helst en dobbeltkøye dersom bordet i U-sofaen senkes. Under sofaen er det stuerom. Som salong har plassen sin begrensning, for det er lavt under taket (ca. 1,25 m) og for å oppnå sittehøyde har man måttet installere en lav sofa som gjør at man ikke sitter så godt over noe tid.
Det er tre lyspunkter, en taklampe og to leselamper. I taket er en utluftningsventil, og den midterste delen av fronten i dekksoverbygget samt en del av taket kan slås opp for inn- og utstigning av båten samt rømningsvei. En hylle virker som stigtrinn. Enkelt og greit å komme seg inn og ut. Luken holdes på plass av aluminiumsrør i et skyvearrangement som på vår testbåt var litt slurvete montert slik at det man måtte bruke kraft for å slå for sperrene. Dagslys kommer inn gjennom to sidevinduer.
Tak og skrogsider er polstret med skai. Polstringen skjemmes litt av noen bukler her og der. Mot førerplassen er det en luke med speil. Luken gir grei adkomst til koblinger bak dashbordet, og koblingsskjemaet var slått opp på baksiden av luken. Bra! To dører med lufteventiler fører ut til uteplassen. Førerplass og passasjersetet vis á vis er dekket av en hardtop med en stor skyveluke. Låseanordningen i luken er også ganske spesiell, men funksjonerte bedre enn den i salongen.
Akterut er det en U-sofa med plass til samme bord som benyttes i salongen under dekk. Her kan man også rigge til et par køyer. Under sofaen er det godt om stuerom, og det finnes også et lite stuerom inn under dollbordet helt akterut. Under tverrbenken i U-sofaen finner man batteriet og den manuelle lensepumpen.
Under passasjersetet er kokeapparat og vask med trykkvann. Armaturet er av den gebrekkelige plasttypen. Ferskvannsforrådet er på 2 x 10 liter i dunker som er plassert under U-sofaen nærmest byssa. Under kokeapparatet er det tre skuffer. Det finnes også et skap under førerplassen. Om man ønsker, kan det leveres gass-installasjon for både kokeapparat og kjøleskap, men dette er ekstrautstyr.
Under fotbrettet på passasjerplassen er det montert en Porta-Potti do. Etter vår mening en lite heldig plassering, for skal man først benytte det, må man enten tåle å sitte på utstilling for alle de andre ombord, eller jage dem i land eller inn i salongen under fordekket.

Førerplass/ sjøegenskaper

En spartansk innredet førerplass funksjonerer faktisk ganske bra. Man sitter ok, kan stå og kjøre med hodet opp gjennom skyveluken i taket, og man har god sikt horisonten rundt. Brytere og instrumenter er montert lett synlig og tilgjengelig. Det samme med ratt og gear/gass. Kartbordet er flyttet til foran passasjerplass, og en kartlampe på fleksibel stang er montert i midtstolpen. Kanskje litt tungvint når man er alene ombord og skal navigere etter kartet. Kompasset er montert omtrent midtskips og er godt synlig selv om det ikke står i siktelinjen fra førerplass.
To vindusviskere er standard, På vår testbåt var de av typen med parallellarm som normalt skal gi en større pusseflate enn vanlige pusserarmer. Men elendig kvalitet på pusserne gjorde at de flagret på utsiden av frontvinduene og døde hen etter kun kort tid.
Båten er forholdsvis enkel å manøvrere, selv om savnet av trimplan var stort. For det er ganske stort vindfang i overbygget som gjør at båten heller mot vinden. Vi testet båten på den svenske vestkysten dagen etter Estonia-katastrofen, og med vindstyrke opp mot 25 sekundmeter, var det ingen fornøyelse å bevege seg utpå havet. Men båten klarte sjøene godt, og det forholdsvis dype V-skroget tok ingen skade av de kraftige slagene. Båten går greit i plan, men det spørs om ikke en 90-hester er i minste laget dersom man laster opp båten med folk og utstyr. På grunn av værforholdene klarte vi ikke å gjennomføre nøyaktige farts- og støymålinger, men Yamahas kjørefakta forteller at toppfart med to personer ombord og 115 hk. på hekken er 32,8 knop.

Dekk/overbygg

Båten har et lite fordekk og forholdsvis smale dollbord. Det finnes integrerte badeplattformer på hver side av motorbrønnen. På babord side er det også en bade-/redningsleider, og det finnes stuerom for fortøyningsgreier og anker i hver badeplattform. Men å komme seg ombord fra badeplattformene er ikke enkelt, for det er ganske høyt over akterspeilet. Et innstøpt stigtrinn eller en liten påmontert stige ville vært en fordel. For det er fra badeplattformen man går ombord dersom båtens kalesje er oppslått.
Det finnes en pushpitbøyle på hver side av badeplattformene, og tilsvarende pulpit på fordekket. Dessuten er det godt om griperekker både langs styrhuset og på dekksoverbygget. I fordekket er det dessuten en liten, drenert ankerboks. Båten har fire kryssholt, to på fordekket og en på hver side akterut. Lanterner er korrekt montert med en topplanterne med skjermbrett på mast, sidelanterner på styrhusoverbygget og akterlanterne på akterspeilet over motoren.

Fart

Som tidligere nevnt klarte vi ikke å gjøre nøyaktige fartsmålinger på grunn av værforholdene. Men Yamaha har kjørefakta på vår testbåt med en 115-hester og to mann ombord.

Omdr.Fart i knopForbruk i lt. pr. nautisk mil
560032,81,43
510029,51,22
460025,81,10
410021,51,15

Data
Lengde:6,20 m.
Bredde:2,40 m.
Vekt u/motor:ca. 1100 kg.
Drivstoff:130 lt.
Ferskvann:20 lt.
Motor:90-130 hk.
Pris:Kr. 179.000,-
Produsent:Uttern Båtar AB, Norrlångtrask, S-934 95 Kåge, Sverige. tlf: 095-46-910-94027.
Salgsagent:Lars Ericsson, box 119, S-432 23 Varberg, Sverige. Tlf: 095-46-340-75610.

Konklusjon

En traust og stort sett velbygd båt med noen få billige og mindre bra løsninger. Har ganske gode sjøegenskaper. Designen får neppe noen til å sperre opp øynene i hysterisk entusiasme.