utgave nr 9 1993

Volvo-OMC-Perkins

Publisert Sist oppdatert

Volvo-OMC-Perkins samarbeider

Volvo Penta har inngått samarbeide med Perkins om små dieselmotorer og med OMC om bensin-innenbordsmotorer. Det har resultert i en "ny" motorserie, ny i den forstand at man har basert seg på eksisterende, noe modifiserte Volvo, Perkins og OMC-motorer med Volvos lakkfarger.

Av Hans Due

Volvos dieselmotorer er fortsatt grønnlakkerte, men bensinmotorene er blitt sorte. Gjennom samarbeidet med OMC og Perkins, har Volvo Penta i dag en meget omfattende motorserie som dekker alle områder innen lystbåtbransjen. På dieselsiden finnes alt fra den minste to-sylindrede MD 2010 på 10 hk. og opp til kompressor/turbo-utgaven for drev, KAD 42 med 216 hk. på propellakselen. Båter med strak aksel har fortsatt Volvos serie med store, tunge dieselmotorer å velge mellom.
På bensinsiden finner man akterdrevmotorene i området fra 120 hk (3,0GL, firesylindret rekkemotor) på propellakselen og opp til 390-hesteren (8,2GL, V8) med det nye DPX-drevet. Motorene får nå nye dynamoer på 60 ampere, 10 ampere mer enn tidligere. Hvorfor Volvo fortsatt opererer med mindre dynamoer på båtmotorer enn det som sitter i middels personbiler med et langt lavere strømforbruk, har vi ennå ikke fått noe svar på.
Den gamle 31-motoren er forbedret med direkte-innsprøyting og ladeluftkjøling på turboen, slik at den yter 140 hk. på propellakselen, mot 120 tidligere. Også Volvo Penta har miljømotorer i 31-42 serien som tilfredsstiller Bodensjø-kravene.

Sorte motorer

Volvos bensinmotorer har som kjent vært røde, men som et resultat av samarbeidet med OMC, er nå motorene sortlakkerte. En rekke av motorene leveres med det splitter nye SX-drevet som også er et resultat av samarbeidet med OMC. Drevene blir produsert i Lexington, Tennessee i USA. Drevet har nytt undervannshus, nye akslinger, gir og kon clutch, og kun en propell. Drevplaten på hekken er bygget om slik at hullet man må skjære ut, er mindre enn tidligere.
Den nye 4,3 liters V6'eren leveres i to utgaver, en på 160 hk (propellaksel) og en på 185 hk. Motorene har tre labber i stedet for fire for bedre å fange opp vibrasjoner
Volvo har også utviklet en trimvinkel-indikator som etter vår mening, er adskillig bedre og mer oversiktlig enn det gamle flipperspillet med lysdioder og digitale tall. Nå overføres trimvinkelen via wire til en søyle, slik at man unngår elektronikk og feilkilder forbundet med dette.