Nr 4

FØRSTEINNTRYKK: XO 240 RS Cabin - Skapt for styggvær

Finske XO 240 RS Cabin er som skapt for det lunefulle norske været. Den er robust, trygg i sjøen og ellers en skikkelig tøffing.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN OG LARS KRISTIAN LARSEN

 

De følger ikke etter den store hopen, XO-byggerne i Finland. De lager båter som de selv vil ha. Derfor blir det meste annerledes, både materialvalg, design og til dels sjøegenskaper. Vi har dannet oss et solid førsteinntrykk av den nest største båten i XO-serien, som er en lukket dagsturbåt med betegnelsen 240 RS Cabin. Selv om 24-foteren har hytte, er den ikke beregnet for annet enn dagsturer. Den er hverken utstyrt med køyer, toalett eller bysse. I en slik båt trenger du imidlertid ikke å ta værforbehold. Den er skapt for styggværet.
 

Båt for den viderekomne

Når du legger utpå med en XO 240 RS kler du på deg et image, for med sitt utradisjonelle kantete utseende blir den lagt merke til. Det beste med båten er at den absolutt lever opp til forventningene. Tøff å se på, morsom å kjøre og en råtass i sjøen. Du merker fort at det er folk med erfaring som har skapt doningen, i dette tilfelle to av opphavsmennene til kjente finske produkter som Aquador og Paragon. I sitt nye liv med XO har de bestemt seg for å satse 100 % på aluminium som byggemateriale. Det skal ikke legges skjul på at akkurat det forsterker den barske profilen, men samtidig innbyr materialvalg til røff behandling.
 

Sjøegenskapene

Etter at Fische Marine tok over XO-agenturet i Norge er det boltet Evinrude E-Tec på hekken. Vårt testeksemplar var utstyrt med en 250 hester, og det virket nokså optimalt for ekvipasjen med 42 knop på toppfart. Den er svært leken, skjærer sjøen lett med sitt smale skrog og en kraftig v-bunn på 24 grader. De krappeste svingene er de morsomste, ganske enkelt fordi skipperen uansett har kontroll over et skrog som ikke slipper taket hvor mye du enn provoserer. Kanskje oppleves den litt vár for sidevind, men det oppveies lett med trimplan. Båten er utstyrt med elektronisk gass- og gir.
 

Lunt innomhus

Båtføreren vil lett finne seg til rette bak rattet. En velorganisert førerplass med en god og solid gassdempet førerstol gir komfort og oversikt. Store vindusflater uten spesielt sjenerende stolper gir maksimal oversikt horisonten rundt. XO 240 RS Cabin er en «sittebåt», akkurat det er litt irriterende for den som av og til ønsker å kjøre båt i stående stilling. Prøver du å reise deg, havner knærne rett i rattet. En vippepute på stolen hadde løst det problemet. I tillegg til to gode stoler i fartsretningen, har båten en enkel sofaløsning på babord side akter, og en klappstol på styrbord side. Passasjerkomforten er ikke den beste, og det ti centimeter brede "bordet" passer best som koppholder, og lite annet.

Glassfiber innerliner

Båten er utstyrt med et lite akterdekk med en grei liten syrefast port ut mot badeplattformen på hekken. I styrhuset er det dør mellom stolene frem til den fremre uteplassen. Her er det benker på babord side med massevis av stuveplass, og samtidig mye ren dørkplass som gjør det praktisk å entre båten med baugen mot land.

Selv om båten har aluminiumsskrog, er den utstyrt med glassfiber innerliner. Mye lyd i boksen absorberes med en slik løsning, samtidig som interiørmiljøet blir lunere og penere.  Båten bærer preg av godt håndverk, og sammenskruingen er vellykket. Den er laget for røff behandling, uten at konsekvensen av det er irriterende skrammel og ulyder.

Båten koster mer enn gjennomsnittet, men kvalitet har sin pris. Her er det kvalitet fra innerst til ytterst.

 

Fakta om XO 240 RS Cabin

Produksjonsland: Finland

CE-klasse: C

Største lengde i meter: 7,52

Største bredde i meter: 2,28

Dyptgående i meter: 0,90

Vekt i kg (uten motor): 1350

Drivstoff i liter: 230

Antall passasjerer: 8

V-bunn: 24 grader

Motor i hk: Evinrude E-Tec (225-300 hk)

Motor i hk testbåt: Evinrude E-Tec 250

Pris fra i kroner: 750.000

www.fischemarine.no