utgave nr 4 1997

Båtene mine: Gamle kjendiser

Publisert Sist oppdatert


    Båtene mine:


    Gamle kjendiser


    AV Sverre Koxvold

    Tilsammen er båtene "Abdulla" og "Lessing" 170 år. Legger du til alderen til Reidar Birkeland som eier dem, har du nesten 1/4 tusen år med erfaring fra sjøen.

    En utlending skal ikke titte lenge på kartet over vårt land før han skjønner at Norge er bygget opp rundt rundt sjø og hav. 90prosent av befolkningen bor innen 10 km fra havet, og alle viktige byer og ladesteder ligger ved naturlige havner og møtesteder mellom hav og elv.
    At sjøen var en viktig del av det daglige liv, gjaldte særlig for Vestlandet hvor fjorder og fjell gjorde det vanskelig å ta seg frem over land. Mest effektivt var sjøveien og båten ble brukt til alt. Dette var før vi investerte milliarder i lange og dype tuneller.. Fremkomstmiddel for folk og frakt, fiske og fangst, leger og lensman, brudeferder og bibiliotek.
    Reidar Birkeland har holdt dette i hevd. Til daglig driver han et lite verft på Karmøy hvor han kan reparere båter opp til 75 fot. Det er et aktivt liv med mye kultur og kunnskap. Men han er også en mann som kan stolt vise frem sin private båter.

    Opprinnelig agentbåt

    59 foteren "Abdulla" ble bygget i 1935 av Lunde Båtbyggeri ved Lundegren, Tysnes for Anders Vangsnes ved Aurdal i Sogn. Han fraktet agenter rundt på Vestlandet. Inklusivt agenten for Abdulla sigaretten. Det var ikke mange kunder som den gangen lå mer enn 50 meters gange fra nærmeste kai. Røyken fra "Abdulla" skyldtes ikke 50 ivrige nikotinslaver, men en 2 sylindret 40 hk Wickman. Kutteren gled majestetisk fra handelsplass til handelsplass. Ikke slik vi ser Rothmans biler uler seg frem over asfalten på en eller annen racerbane. Selvom prinsippet kanskje er det samme?
    De gamle maskinene hadde sine luner. Fra dagboken leser vi den 24.april 1958: "Da vi skulle gå fra Bodø fikk man ikkje reverseringen på akterover og gjekk på en båt som låg ved kaien." (Reversering var et hyppig problem på to-taktere. Undertegnede har med skrekk vært oppe i flere lignende episoder med min egen båt Fridjofen's Union.)
    "Abdulla" ble flittig brukt inntil tidlig i -50 årene da den ble utleid til Fiskerioppsynet. Med sitt slanke skrog kunne den raskt dukke opp.og det var mang en fisker fra Lofoten i nord til Stavanger i syd som "ble tatt på fersken". Dette varte til 1959 da noen vise menn i Hordaland innså at biblioteket måtte flyttes nærmere folket. Og hva var ere naturlig enn via båt?

    Bokbåten kommer!

    Det ble lagt opp en rute og annonsert i aviser og ved oppslag. På den første turen i 1959 møtte det opp folk på bryggene med ordførerne i spissen og noen steder hornorkester. De vise menn skønte dette var bra og på halvannen måned besøkte 'Abdulla' 150 bygder i Hordaland og lånte ut 7.000 bøker. I tillegg brakte "Abdulla" også barnetimer for de minste, foredrag, skuespill og filmer. Det ble en stor suksess og de så seg snart om etter en større båt. "Abdulla" ble rutebåt hos Konrad Nymark på Bjoa. Han fraktet de mange arbeidere fra Bjoa til Stord Verft. Det var opptil 40 mann hver vei og det ble mange turer de neste 15 år. Men det ble mye slit på maskinen og 'Rubben' ble skiftet ut med en 120 HK Volvo. Etter nok 10 år var Volvoen trett og en ny 180 HK Ford ble satt inn. Den virket perfekt og står der ennå.
    Etter 30 år døde Nymark og hans enke solgte "Abdulla" til Reidar Birkeland. Båten ble pusset opp og glir fremdeles stolt fra det ene båtfestivalen til den andre. Du kan se den på de fleste stevner mellom Stavanger og Bergen.

    109 årig bukseringsbåt

    "Lessing" ble innkjøpt da Birkeland trengte en bukseringsbåt ved Karmsund Verft i 1983. "Lessing" ble bygget i Stiffen, Tyskland i 1889 for Hamburger Hafen Dampfschiffarts Ges. En 2 sylindret dampmaskin ga mye krefter til 40 foteren. Allerede i 1899 ble den solgt til Bergen og har siden vært på Vestlandet. Dampmaskinen ble byttet ut med en 300 HK 4DCT Rub. "Lessing" var søsterbåt til "Klaudius" som lenge ble brukt som bukseringsbåt for Haugesund Mekaniske Verksted til den ble skrapet i begynnelsen av 60-årene. Den hadde da arbeidet kontinuerlig med den originale dampmaskinen. Hvor mange andre motorer kan overleve 70 arbeidsår?
    Birkeland har brukt "Lessing" til slep og buksering. Han var autorisert "søkker" av kondemnerte båter. 56 båter har Birkeland og "Lessing" dratt ut på dypet. Men det har også vært buksering i havner. De største var noen 65 meter lange flytedokker til Karmsund Verft som ble solgt til Malta. Blant mange andre har også "Statsråd Lehmkuhl" fått et vennlig dytt på havnedagen i Haugesund og Skudeneshavn.

    Havets mann

    Sjøen er en stor del av Reidar Birkeland's liv.
    -Det er fordi jeg har ikke noe annet. Som så mange her omkring kommer jeg fra en familie som alltid har drevet med sjøen. Min kone Solveig stammer også fra et fiskemiljø og dette er den verden vi lever i. Solveig følger med i storm og stille. Hun blir aldri sjøsjuk, men selv mater jeg ofte krabbene. Jeg slepte mine første båter fra Oslo til Marstrand da jeg var 17 år. I dag synes jeg det er tryggere å ferdes langs kysten om sommeren enn å kjøre bil.
    Den tryggheten kommer fra hans erfaring. Selvom han stammer fra et maritime miljø, er erfaringene bygget på hendelser. I alt slags vær og i forskjellige farkoster har han kjempet og lurt seg fremover. Han har møtt bråttsjø som nesten har senket båten der og da. Han har vært med på overlasting og har motbevist Archimedes Lov. Det viktigst for Birkeland er at du vet hva du har under bena og og bruker vett med farten.
    Fra sin slipp i Karmøysundet er det med gru han skuer de mange raske ferger og hurtigbåter som jager forbi holmer og skjær. Det faller også noen krasse ord om de mange mindre privatbåter som vimser omkring i en uhorvelig fart. -De kommer som torpedoer fra alle kanter. Noe mange kapteiner på større skip kan bekrefte der de siger inn i fjordene.

    Siste fristed

    Og med denne uvettige fremferd kommer uvettige lover.
    -Sjøen var det siste frie stedet på kloden og folk søkte seg ut på vannet for å komme seg vekk fra forskrifter og påbud for istedet å oppleve naturen. Men nå ligger tvangen i kjølevannet. Vi ender alle opp som lovbrytere. Det blir for lite selvansvar, sier Birkeland.
    "Lessing" og "Abdulla" representerer en viktig del av Norges sjøhistorie. Med Birkelands kunnskap og interesse blir de holdt i hevd. Stolt viser han dem frem på båttreff. Ser du dem, er du alltid velkommen ombord for en kikk og en prat. En samtale med Reidar og Solveig Birkeland er en maritim erfaring rikere.