utgave nr 8 2005

Norsk politimann i svenske Kustbevakningen

Publisert Sist oppdatert

Kustbevakningen til nordmenn i svenske farvann:

- Vær edru og bruk sjøkart

Kustbevakningen ber norske båtfolk vise hensyn, unngå promille og bruke sjøkart. Norske Geir Larsen er i sommer med KBV 307 på patrulje i svenske farvann fulle av norske fritidsbåter.

TEKST: GUNNAR STEEN IVERSEN

Kustbevakningen er en trygghetsfaktor for alle båtfolk som bruker svenske farvann, men også viktig i det forebyggende arbeidet. Kampen mot den grenseoverskridende kriminalitet holdes gående hele tiden. Det vet blant annet den erfarne politimannen i Fredrikstad, Geir Larsen. I fjor mønstret han på KBV 307 for å gi den svenske besetningen en håndsrekning. Det samme gjør han i år. Larsen opplyser at forebyggende arbeid er helt avgjørende.
- I Østfold startet tyverisesongen allerede i mars. Da forsvant 14 splitter nye båtmotorer fra en forhandler i Halden. Det er ingen tvil om at de åpne grensene innbyr kriminelle til økt aktivitet, ikke minst når det gjelder båttyverier. Overvåkning av grensefarvannene er nødvendig, mener Larsen.
Skippere på norske fritidsbåter skal også merke seg at regler til sjøs, ikke minst fartsgrensene i svenske farvann, skal overholdes.

Fartsgrenser

- Enkelte farleder i svenske farvann har fartsgrenser. Der det er fem knops fartsgrense, skal den holdes. Ledene blir jevnlig overvåket. Ikke minst Långerenna, den hardt trafikkerte leia inn til Strömstad. Det er tilfelle også for Kostersundet.
- Vi bruker lasermåling og fartøy med blålys. Overtrederne slipper ikke unna oss, sier skips- og stasjonssjef Stig-Lennart Hansson. Dersom det er nødvendig, tar Kustbevakningen i bruk en 37 fots Cobra god for 37 knop.
Hansson legger til at det er godt sjømannskap å senke farten, selv om det ikke står et fem knops skilt på nærmeste odde.
Betenkelig mange norske båtfolk seiler i svenske farvann uten sjøkart.
- Ja, vi gjorde en undersøkelse. Bare to av femti båtførere brukte sjøkartet. Det er alarmerende, sier Hansson.
Sommeren 2004 patruljerte ikke Østfoldpolitiets fartøy i skjærgården. Denne sommeren er Østfoldpolitiets patruljebåt, en Targa 31 tilbake. Det letter selvfølgelig det kriminalitetsforebyggende arbeid. På svensk side er Kustbevakningens nærvær meget synlig. Svenske myndigheter prioriterer oppsynsoppgavene langs kysten.
- Tyverier av store påhengsmotorer var og er et voksende problem. I 2003 ble det stjålet 2.400 store motorer på den svenske østkysten, og i Oslofjordområdet forsvant det 800 motorer, forteller Larsen. Hans rolle er å være brobygger mellom norske og svenske myndigheter.
- Ved å utveksle informasjon, kan kriminelle handlinger raskere oppklares. Kustbevakningen har et totalansvar i kystfarvannet, og det gjør etaten til en meget fin samarbeidspartner, sier Larsen.
- Hva vet dere om bevegelsene til tyveribandene?
- Vi har indikasjoner på at de har oppsøkt marinaer, muligens for sonderinger. Jeg skal hilse å si at det er mange øyne som følger med. Vi varsles umiddelbart, sier Larsen.

Mange vaktsomme øyne

Om bord i KBV 307 gjøres patruljetokt på tre dager av gangen langs den svenske vestkysten. Mannskapene har inngående kunnskap om kyststrekningen, ikke minst Kosterskjærgården. Derfor er det ikke uvanlig at man ser fartøyet fortøyd langs fjellveggen på en holme i et område der andre fritidsbåter befinner seg.
- Ingen unnslipper oss. Vår raske patruljebåt finner snarveiene, sier skipssjef Hansson.
Men Kustbevakningen har flere oppgaver enn bare politioppgaver: Regler for fiske og jakt skal overholdes, og man tenner ikke bål eller grill på svenske svaberg. Patruljering langs EU-grensen er viktig. Derfor kan man se KBV 307 i farvannet helt inn til Halden og langt inn i Iddefjorden.
- Vi kommer også til å ha et våkent øye på båtpromille. Derfor vil våre fartøy være å se i skjærgården til langt på natt, sier skipssjef Hansson.
På vannet handler det også om å se og å bli sett. Kustbevakningen opplever mye slurv med lanterneføring. Hansson advarer mot å utsette seg selv og andre for livsfare ved å seile en sen augustkveld uten lanterner.