utgave nr 12 1992
Skutvik 15
RIMELIG RUSSER
AV ANNE MARIT KLOKK
Skutvik l5 er en klinket robåt i malmfuru, bygget i Arkangelsk etter norske tradisjoner. Prisen er ca det halve av hva du må betale for en tilsvarende båt her hjemme. Båtmagasinets trebåtekspert Mangor Rasmussen garanterer kvaliteten.
Skutvik Trebåter A/S dukket opp på Risør Trebåtfestival, og lanserte de oppsiktsvekkende billige båtene Skutvik l4 og l5. To forseggjorte og vakre klinkbygde robåter med norsk navn, men laget i Arkangelsk og til "russiske" priser, d.v.s. ca halv pris av de norske.
Båtmagasinet har i samarbeid med vår trebåtekspert Mangor Rasmussen sett på kvaliteten av treverk og utført arbeid, og samtidig "prøvekjørt" Skutvik l5, som er den største av dem, og som passer best for det salte element. l4-foteren er lettere, slankere og er mere myntet på innsjøer og elver.
Sjøegenskaper
Vi burde heller kalt denne prøvekjøringen en "prøveroing". Skutvik l5 er en allbruksbåt, som er stødig og lett å ro, men kan selvfølgelig godt utstyres med en påhenger. Anbefalt motorstørrelse er 4 hk.
Båten oppfører seg akkurat slik en robåt av denne typen skal. Den lange kjølen gir fin retningsstabilitet, og det er en god følelse å sitte ved årene i en slik båt, sammenlignet med en flatbunnet plastjolle.
Fribordet er høyt, og båten virker stø og trygg. Skipshunden kunne bevege seg fritt ombord, og var på nippet til å bade, uten at båten krenget overhode. Båten bør være et utmerket alternativ til en landstedbåt, som også kan brukes til brukes til fiske og transport.
Skutvik-båtene produseres i Arkangelsk på det russiske verftet Solombala Skipyard, som sysselsetter l50 personer og som bygger båter etter norske tradisjoner og metoder. I pomortiden bragte russiske kjøpmenn med seg kunnskaper om disse båtene hjem. Pomorene var russiske handelsmenn fra Kvitsjø-området, som drev stor handel i Troms og Finnmark på l700-tallet.
Trearbeid og finish
Båtene er kobberklinket i kraftig malmfuru på eikespant av meget bra kvalitet. Klinkingen er helt utmerket og gjort tett nok, i følge Mangor Rasmussen. Han godkjenner dimensjonene, både når det gjelder tykkelse på bordene og utførelsen av tofter, tiljer, stevn og kjøl.
Arbeidet er gjort solid og ordentlig. Det følger med to sett årer, tiljer, tauverk, fendere, øsekar og bunnpropp, alt i utmerket kvalitet.
Finishen på båtene er blitt slik importøren vil ha den etter at man har sørget for at verftet har fått en skipslast med Owatrol. Russerne har fått instruksjon i hvordan dette skal brukes og hvor mange lag lakk som er nødvendig og hvordan arbeidet skal gjøres. Impregneringsprodukter var det dårlig med før nordmennene kom inn på verftet for ett år siden. Avtalen med russerne omfatter i stor grad utveksling av kunnskaper om produksjons-og vedlikeholdsteknikker, samt bistand til å skaffe mer moderne maskiner. En videreføring av pomorhandelen, som var en byttehandel Norge - Russland. Skutvik l4 og l5 er bare starten på en lang rekke
spennende modeller som er på beddingen.
DATA:
Lengde: 4,5 meter
Bredde: l,58 meter
Vekt: ca l50 kg
Anbefalt motor: 4 hk
Pris: Kr.15.000,-
Skutvik Trebåter A/S (02) 60 l9 41(09) 25 55 75