utgave nr 10 1993

Stingfisher 26

Publisert Sist oppdatert
Vi prøvekjører: Stingfisher 26

Norsk rasedyr

I det stille har Tønsberg-mannen Erik Lund-Baltzersen i samarbeide med båtkonstruktør Eivind Amble utviklet en høyteknologisk skjærgårdsjeep på 26 fot. Tre år er gått med til utprøving og tilpassing av alle materialer og komponenter i Stingfisher 26.

Av Hans Due

Kun det beste er godt nok, har vært ledetråden for Lund-Baltzersen. Oppbyggingen av skroget er gjort med utgangspunkt i de seneste forskningsresultater med bruk av avanserte materialer som NGA gelcoat, pulverbundne matter, isopolyester, kevlar og sydde kombimatter med ensrettede fiber. Sannsynligvis begreper som ikke sier den menige båtbruker så mye, men som forteller om perfeksjonisme fra båtbygger og konstruktør.
En slik bruk av topp materialer og uhyre nøyaktig bygging medfører store kostnader, og derfor er Stingfisher 26 blitt en dyr båt. 50-lappen skiller den fra å nå 200.000 kroners merket uten motor. Men så regner ikke Lund-Baltzersen med å selge det store volumet her hjemme, selv om et par bestillinger allerede er notert. Båten er bygget for hastigheter rundt 50-60 knop, gjerne med dobbeltinstallasjon av store påhengere for et marked som heller sogner til Middelhavet enn til Tvedestrandsfjorden.
Skjønt markedet for selvlensende styrekonsollbåter har vært stort her hjemme de siste par årene, og til tross for at de fleste båtprodusenter har satset på akkurat denne type båt, er det langt mellom båtene av Stingfishers kvalitet.

Sjøegenskaper

Vi har prøvekjørt båten med en 225 hk. Evinrude på hekken, ifølge Lund-Baltzersen den minste anbefalte motorinstallasjon (hvilket gir en pakkepris på kr. 349.950,- inkl. alle avgifter). Vi rundet akkurat 40-knops merket uten at vi merket farten i vesentlig grad.
Gjennom hekksjøen fra store lastebåter inn Oslofjorden, seilte vi pent og pyntelig og landet mykt og behagelig. Skroget er nemlig konstruert tilnærmet bananfasong - kurvet både i lengde og bredderetningen - noe som krever enormt i forarbeide med plugg og form. Steglistene er fylte, en tanke negativt vinklet og sylskarpe. Grepet i vannet er helt topp, og baugspruten kastes effektivt ut til sidene, slik at båten er tørr og fin. Hekken er ganske spesiell, med motoren montert på en brakett mellom to bokser som stikker ut på hver side, noe tilnærmet det samme prinsipp som på cabincruiseren SUN 33.

Finish og innredning

Finishen er perfekt. Selv innvendig er det lagt på gelcoat over alt. Alle skott og langsgående stringers er støpt fast både i skrog og dekk og foret opp, slik at presse fra skroget mot skott og stringers er like stort over det hele.
Innredningen er bygget i moduler som kan flyttes. Vår båt hadde styrekonsollen omtrent midtskips, men ønsker man mindre akterdekk og mer fart, kan den flyttes akterover. Alle innredningsmoduler står forøvrig på lyd og vibrasjonsdempende neoprenlister, og er festet til dørken med gjennomgående bolter.
I påhengerutgaven er det to enorme stuerom under dørken. Det aktre stuerommet blir adskillig mindre med innenbords-installasjon. Inn under dollbordet på hver side er det stuerom for fiskestenger og vannski. Både forenom og aktenfor styrekonsollen er det en benk med stuerom, og fortøyningsutstyr kan man oppbevare i drenert luke i forpiggen. Det er seks kryssholt (to forut, tok akterut og to på sidene), to halegatt og pulpitbøyle forut, åtte fenderfester og to bade-/redningsleidere akterut som også tjener som porter til badeplattform/motorbrønn.
Styrekonsollen er ganske tradisjonelt oppbygget, bortsett fra detaljer som fotbrett i to høyder (et lavt for stående kjøring og et høyere dersom man velger å sitte på ståstolen) og et hanskerom som inneholder bryter- og sikringspanel og som også kan romme radarskjerm. Vindskjermen er i plexiglass med rustfri stålbøyle rundt. Her er topplanternen plassert. Sidelanternene er montert på pulpitbøylen, mens akterlanternen står på toppen av karmen akterut. Den eneste innvendingen vi har mot lanternemonteringen er topplanternen som med fordel kunne vært bedre skjermet mot dørken for å unngå generende reflekser.

Teknisk

300 liters drivstofftank med mannlokk er standard. Tanken er montert på labber for ikke å bli utsatt for stressbelastninger fra skroget. I tanken er det også fastmontert bunnrør for utpumping av kondensvann. Som standard leveres også båten med stor manuell lensepumpe med tre sugesteder i tillegg til elektrisk pumpe med nivåbryter.
Stingfisher 26 vil nok treffe en egen nisje i hjemmemarkedet, pengesterke "liebhabere" som kan tenke seg et "rasedyr" som er rask, forseggjort og som kan brukes til fiske og dykking. Modulsystemet gjør at båten kan skreddersys ut fra ønsker og behov.

Data
Lengde:8,00 m.
Bredde:2,44 m.
Vekt u /motor:1400 kg.
Drivstoff:300 lt.
Pris u/motor:Kr. 199.950,-
Produsent:Stingfisher Powerboats A/S, Kirkeveien 390, 3143 Kjøpmannskjær. Tlf. 33 38 75 88.