utgave nr 5 1999
Test: Hydrolift F 26 x 2
Test: Hydrolift F 26 x 2
Kultiverte råtasser!
Av: Ingvar Johnsen
De aller fleste båter er fulle av kompromisser. Kompromisser finner du også ombord i Hydrolift F 26, men de er ytterst få. Båten er akkurat det den gir seg ut for: En rå kjøremaskin med de fasiliteter man kan og skal forlange av en "turbåt" med
muligheter
for overnatting.
For uvanlighetens skyld fikk vi denne gangen to versjoner av samme skrog til testing. En "vanlig" modell med "bare" 300 hk og en "High Performance" modell med en 8,2 liters V - åtter som yter 470 hestekrefter på propellakselen. Før en test i så store hastigheter går tankene fort 30 år tilbake da den magiske grensene for en fullblods racer for inshore/offshoreløp lå på fra 50 - 55 knop, og hvor mye jobb det lå bak for å få båtene til å oppnå så høye hastigheter. I tillegg var det en hel vitenskap for å få dem til å "gå på skinner". Nå kan du altså kjøpe flere av disse egenskapene i en standard båt. Da er det lov til å stille spørsmål om dette er noe for "Hvermansen". For å være sikre i vår sak, utvidet vi testteamet med en av våre mest erfarne racerbåtførere, Leif Olaf Eriksen.
Hva slags båt?
Før vi kaster loss, skal vi ta en nærmere titt på hva slags båt dette egentlig er. En mellomting mellom daycruiser og skjærgårdsjeep, mener produsenten. Hvis det absolutt skal være nødvendig å karakterisere båttypen, så gjerne for oss. Båten er en sporty kjøremaskin med overnattingsmuligheter, men bobåt er det ikke. To voksne og to barn over en helg går greit, men for ferieturen, skal du begynne å lete etter noe helt annet.
Skal du derimot ha en båt med stor aksjonsradius som frakter deg raskt, sikkert og rimelig fra A til B under alle værforhold samt en båt som kan brukes til fisketurer, skjærgårdsturer eller vannsport, er denne båten et funn. Motforestillingen mot det vi i dag kaller skjærgårdsjeepen, er at styrekonsollen kun gir beskyttelse for de som får plass rett bak vindskjermen. I denne båten er det utformet et areale bak den negative vindskjermen som gir bra beskyttelse for fire pluss to. Fartsvindene i de hastighetene vi her har med å gjøre er voldsomme. 50 knop er 92 km/t. Du skjønner hva vi mener hvis du stikker armen ut av bilvinduet i 90 km/t. Derfor er det imponerende hvordan skjermen i Hydroliften beskytter.
En konklusjon når det gjelder å karakterisere båten er at den er egnet til det meste - bortsett fra overnattingsturer over lengre tid.
Planløsningen
Hydrolift F - 26 har to minilugarer - en forut og en med nedgang fra styrekonsollen. Greie nok for "nødovernatting", men altså ikke over lengre tid. I lugaren under styrekonsollen kan det settes inn en do under køya. Dette pluss kjøleboks og vanntank med dusj (kaldtvann) er ekstrautstyret som gjør båten litt mer beboelig. Kokemuligheten mangler helt, så her må man stole på godvær, og grill på land, hvis den varme maten er et must.
Det mest brukte oppholdsområdet er plassert ut til styrbord, slik at du kun kan bevege deg på babord side fra for til akter. En løsning som fungerer svært bra, og som er med på å gi hovedarealet bak vindskjermen og konsollen nok plass.
To kombinerte sitte/ståseter, gjør det mulig å justere akkurat den kjørestillingen som passer både til personens størrelse og forholdene. De andre passasjersetene er fordelt på to separate seter rett aktenfor førerplassen, pluss at det er plass til to i den kombinerte solsengen/sofaen helt akterut oppå motorkassen. Med et enkelt håndgrep gjøres denne fikse konstruksjonen om fra sofa til solseng sammen med de separate passasjersetene.
Motorkassen er utformet slik at det er plass igjen på hver side, noe som er glimrende både ved fiske og hvis man skal entre bade/redningsplattformen.
Kjøringen
Skrogene til Hydrolift er effektive og ikke minst fleksible. Det er greit å konstruere et skrog som er ideelt enten i 25 knop eller 60 knop. Det er noe helt annet å lage et som skal fungere både i 25 - og 60 knop. Det er vanskelig å følge med i svingene når konstruktøren Egil Ranvig forklarer hvordan og hvorfor skrogkonstruksjonen skal fungere i hele dette fartsregistret. Hemmeligheten ligger i et samspill mellom skrogvinkler, steglister og en flat "ski" under deler av skroget. Skien gir nødvendig løft i startfasen og overgangen mellom sakte fart og plan er nesten umerkelig. Klarer føreren i denne fasen å justere riktig trim på drevet og balansen i båten blir sekundene fra sakte fart til full fart en eneste sugende opplevelse.
Fra hånden som holder gassen på tospaks - kontrollen (ekstrautstyr), har du full kontroll med balanseplanet som kontrolleres logisk med en liggende vippebryter. Hvis du trykker på knappen til den siden du vil legge båten, legger den seg pent til den siden. Rett ved siden av er bryteren for drevtrim. Med disse to bryterne kontrollerer du båtens gangleie og trim i forhold til fart, last og forhold.
Den første båten vi kjørte, var den snille versjonen. "Small block" V - åtteren på 300 hestekrefter med elektronisk bensininnsprøytning summet disiplinert og hyggelig under motorkassen, og var ikke mer støyende enn at det var mulig å føre en samtale med normal stemme bak vindruten. I alle fartsområder føles båten "snill" å ha med og gjøre. Den lystrer dine minste vink uten at du trenger å overreagere. Til å være en potensiell 50 knoper, ga kjøringen nesten den samme følelsen som å kjøre limousin. Ser du imidlertid på knopmeteret får du en helt annen melding - her går det unna. I de høyeste fartsområdene, går båten så høyt og effektivt i vannet at det er målt temmelig oppsiktsvekkende verdier for drivstofforbruk pr. nautisk mil.
"Råskinnet"
Etter dette absolutt hyggelige møtet, var det ikke tvil om at testlagets hjerter begynte å banke for søsterskipet som nå sto for tur. Med en 8,2 - liters "High Performance" V - åtter med 470 sprelske hestekrefter på propellakselen, aner du en ekvipasje med helt andre egenskaper. Det er to motortyper som har lyd det virkelig svinger av: En feit semidiesel, eller en finstemt V - åtter. Big block - ens dype rumling ga klar beskjed om at her er det krefter. En hissig V - åtter vil gjerne gå på fri eksos for å slippe alle kreftene løs. Dette er ikke særlig hyggelig for andre sjøfarende eller for folk som bor langs strandkanten. Derfor dempes eksosen under sakte fart mens man med en knapp kan åpne for fri eksos og "full rulle" innstilling. Husk at det er desibelbegrensning også på sjøen, så vis hensyn!
Etter å ha gitt motoren tid til å bygge opp arbeidstemperatur, var det bare å trå til. Litt høyere "nese" i starten enn den "sivile" versjonen, men etter å ha strukket seg ut i plan og Leif Olaf ga fullt jern, var det bare å nyte fartsopplevelsen.
På turen opp fra 30 - 60 knop var det enkelt og greit å trimme båten til maksimal ytelse, og det hele virket eiendommelig stødig. Utrolig nok, for 60 knop er fort på vannet. De neste knopene satt litt lengre inne, men de kom pent helt til vi nådde båtens "tålegrense". Ved 63 - 64 knop får du den deilige "fly" - følelsen, men nå begynner båten å bli litt "kilen". En erfaren sjåfør korrigerer dette elegant. Likevel: For å leke med disse hastigheten skal man vite hva man gjør og lytte til skroget når det sier: Hit, men ikke lenger! Den lette vaggingen som kan komme når båten "flyr", krever at man enten trekker av gasse eller gir kontraror akkurat i tide. Gir man kontraror for sent, oppnår man nemlig ikke noe annet enn å forsterke båtens bevegelser. Vi er imidlertid meget raske med å legge til at effekten kun oppstår når man trekker farten helt til yttergrensen. Når vi trakk av litt, var det som om båten satte seg pent i vannet - hvis man kan si dette om en 26 - foter i over 60 knop.
En helt enestående og uventet fartsopplevelse, var konklusjonen til Leif Olaf Eriksen. Noe vi i høyeste grad kan skrive under på. Det skulle ikke mange minuttene til før vi følte at vi hadde full kontroll med båtene. De kunne provoseres innenfor de fleste områder og responderte disiplinert.
Konklusjon
Begge versjonene av Hydrolift F - 26 er på hver sin måte en av de beste planende båtene vi har kjørt. Grunnen er at man har klart å kombinere ekstremt gode kjøreegenskaper med en sjøvennlig innredning og planløsning, og fordi båtene har bra egenskaper over hele fartsregistret. Vi klarte å holde den "snille" versjonen i plan til under 15 knop med tre personer ombord. Dessuten er båtene gjennomarbeidet til minste detalj. Sist, men ikke minst: Selv ved slag mot sjøen, er det ingen av detaljene ombord som rister eller skrangler. Hvis du føler at dette er en båt som dekker ditt behov, her vi ingen motforestillinger mot å anbefale den.
Data
Med 350 MAG MPI small block V-åtter med 5,7 liters sylindervolum og 300 hestekrefter på propellen og tre personer ombord. Motoren skal gjøre 5000 omdr. min på topp, så 50 knop ligger innenfor rekkevidden når den "løsner".
omdr. min | knop | støy db(A) |
500 (tomgang) | 3 | minimal |
2200 | 15 | 75 |
2800 | 26 | 80 |
3600 | 36 | 84,5 |
4000 | 41,5 | 88,4 |
4700 (toppfart) | 48 | 89 |
Med big block V - åtter med 8,2 liters sylindervolum og 470 hestekrefter på propellen og tre personer ombord.
omdr. min | knop |
3650 | 40 |
4000 | 48 |
4900 | 58 |
5000 | 65 (med to personer ombord) |
Pris med small block motoren uten ekstrautstyr:kr. 536.384,-
Pris med big block uten ekstrautstyr:kr. 697.146.-
Opplysninger: Hydrolift Marine, tlf.: 66 91 95 72. På internett www.hydrolift.no