utgave nr 12 2001

Redningsselskapet

Publisert Sist oppdatert

Reddet etter 19 timer på skjær

To personer ble reddet fra et skjær utenfor Tromøy ved Arendal av RS "Odd Godager" 22. oktober.
En kvinne og en mann kom seg opp på et skjær etter å ha fått motorstopp utenfor Tromøy om ettermiddagen søndag 21. oktober. En fisker oppdaget paret tidlig mandag morgen. Redningsskøyta "Odd Godager" ble kontaktet og de fikk hentet paret i land. Paret hadde da tilbrakt 19 timer på skjæret som bare var fire ganger fire meter stort. Det var en hummerfisker som oppdaget dem, men han kunne ikke komme inntil med båten sin, forteller skipsfører Ingvar Guttormsen på RS "Odd Godager". Han og maskinist Petter Kristoffersen måtte bruke lettbåten for å hente de to i den litt urolige sjøen.

Tråler unnslapp steinene

Redningsskøyta "Emma Dyvi" rykket ut og assistere en tråler med seks mann ombord som hadde fått motorhavari utenfor Flø i Ulstein om kvelden 4. november.
-Vi fryktet at tråleren med rundt seks mann om bord skulle drive på land. Men vi rakk frem i tide, forteller skipper på redningsskøyta, Ivar Karoliussen. Det var dårlig vær i området. RS "Emma Dyvi" fikk slept tråleren "Polar Star" trygt i havn i Ålesund bare to og en halv time etter at de først mottok meldingen om havariet.

Sjark i storm

Denne sjarken ble eskortert inn til Årviksand torsdag 1. november. Det var full storm i området, og skipperen var nok glad for å komme til land etter en strabasiøs seilas. Det så svart ut et par ganger.

Frakteskip i fare

Hans Kristian Hansen, Namdalsavisa
Lastebåten "Værnes" fra Stjørdal med seks mann om bord måtte en lørdag i november ha assistanse av redningsskøyta "Kaptein Skaugen", etter at en kjempebølge hadde slått inn to vinduer i rorhuset og satt navigasjonsutstyret ut av drift. Redningsskøyta ledsaget "Værnes" inn til Namsos der de fikk utbedret det meste av skadene på det elektroniske utstyret. Dessuten måtte mannskapet rette opp dekkslasten som hadde forskjøvet seg en del og forårsaket en slagside på omkring 20 grader.
"Værnes" som er på 1 175 bruttotonn, forlot Trondheim fredag kveld og skulle til Nord-Norge med en last som blant annet besto av bygningsmaterialer. Etter at skipet hadde forlatt Trondheim, frisknet vinden til, og på Folla møtte det svært grov sjø.
Omkring klokka halv åtte lørdag morgen smalt det. Da møtte de en bølge som slo over det 14-15 meter høye overbygget, knuste to vinduer og satte det aller meste av instrumentene på brua ut av funksjon.
Dermed fikk de problemer med navigeringen, og redningsskøyta ble varslet. Det var imidlertid såpass sikt at man kunne benytte Kya og Buholmråsa fyr som hjelpemiddel. Å snu var helt umulig, og dermed fortsatte skipet nordover for sakte fart.
Hovedmaskineriet og manøvreringshjelpemidler for øvrig var nemlig fortsatt intakt.
Klokka kvart på ni hadde "Kaptein Skaugen" visuell kontakt med "Værnes" som da befant seg omtrent fire mil nord for Villa fyr. Derfra assisterte redningsskøyta med navigeringen inn til Namsos der de ankom ved 13-tida.
– Det ble også meldt om at "Værnes" hadde slagside. Derfor ble redningshelikopter varslet, og det fulgte oss under hele turen inn til Namsos som tok tre timer, opplyser kaptein Odd Marø på redningsskøyta.
Ifølge Marø var det svært grov sjø med bølger på opptil 15 meter.
– Det er lenge siden jeg har sett Folla så stygg som lørdag. Derfor kunne utfallet blitt langt alvorligere dersom lasten hadde forskjøvet seg ytterligere. Heldigvis gikk det greit, sier Marø.