utgave nr 7 1998

Minitest: Ryds 695

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Ryds 695


Enkel og billig

Etter at OMC(Evinrude/Johnson) kjøpte den svenske Ryds-fabrikken, er også amerikanske skrog med i sortimentet. Nå er OMC ute, men ikke skrogene. 22-foteren 695, som er den største Ryds’en hittil, har en enkel innredning på et modifisert Four Winns 225-skrog.

Tekst og foto: Hans Due

Hovedhensikten med den nye 22-foteren til Ryds har vært å lage en familiebåt til under 300.000 kroner. Det har man også klart, men med den nye totakts 150-hesteren til OMC med direkteinnsprøytingssystemet Ficht, skyter prisen opp i over 344.000, hvilket ikke var intensjonen fra starten av. Skal prisen være lav, blir også innredningen enkel. Her kan riktignok fire mennesker overnatte, lage mat og gå på do, men ytterligere luksus er det kjemisk rent for.

Sjøegenskaper

Four Winns-skroget hadde opprinnelig en V-bunn på 21°, men for å få litt mer bredde, og dermed plass innvendig, er skrogbunnen flatet ut til 19°. I de hastigheter denne båten skal operere i, merkes ikke dette i noen særlig grad. For skroget er faktisk ganske bra, selv i rundt en meter høy sjø. Det er en planingsterskel, men ikke ekstrem. Båten er ganske lettkjørt, og 150-hesteren gir god skyv opp i planingsfart. Toppfarten ligger rundt 32 knop uten ferielast og med tre mann om bord. Finmanøvrering går greit. Vi savnet trimplan som bør være standard på alle planende båter, for vektforskyvning og sidevind gir ubehagelige krengninger.

Innredning

Overbygg og innredning er ny. Det er John HV Lindblom som har tegnet, og etter prinsippet enkelt og billig. Under fordekket er det en V-sofa som kan gjøres om til køyer med plass til to personer. En L-sofa akterut kan også gjøres om til en dobbeltkøye eller solseng. Foran førerplassen og under dashbordet har man fått plass til et toalettrom som riktignok ikke gir store armslag, men som er fullt brukbart.
Førerplassen er enkel, men stort sett funksjonell. Man har god sikt horisonten rundt. Førersetet er halvannen-/dobbeltsete, alt etter størrelsen på de som sitter der. Man rekker ikke ned til dørken med bena, og derfor er det montert en fotplate på glideskinne for at man også skal kunne stå og kjøre med hodet gjennom den store takluken i hardtopen. Fotplaten virket litt lealøs, og løsningen noe ”desperat”. For den store takluken er ikke veltilpasset innredningen. Man står litt anstrengt med hodet opp av luken.
Foran rattet er det et kartbord som er stort nok, men som er vanskelig å se fra førerplassen uten at man står og bøyer seg framover. En vindusvisker på parallellarm er standard, men det burde vært to. Det er ikke opplegg til defroster. Vis a vis førerplassen er en passasjerstol som kan vippes opp. Under denne bysse med ettbluss Wallas Safeflame kokeapparat og en støpt vask ved siden av. Under kokeapparatet er det kjøleskap.
På babord side aktenfor byssa er L-sofaen som kan gjøres om til solseng/dobbeltkøye Et utfellbart bord på styrbord side gjør L-sofaen om til spiseplass.
Det er meget høyt innvendig fribord på uteplassen. Det gjør at det er sikkert for små barn, men utsikten for de som sitter der er til sidene og akterover, og null forover. Da må man i så fall opp i stående stilling. Det fleste passasjerer ønsker å følge med forover.
På hver side av motoren er det små badeplattformer som fungerer greit nok. Vi kunne godt tenkt oss en griperekke på dollbordet rundt uteplassen akterut, for å klatre opp fra badeplattformen kan være en balanseøvelse når man skal inn og ut av båten. På hver side av motorbrønnen er det stuerom for fortøyningsutstyr og anker. Likeledes helt forut.
Fordekket er greit å bevege seg på, men man kommer lettest dit ved å benytte luken i dekksoverbygget. Å klatre på dollbordet utenfor førerhuset er mulig, men når man skal videre, er det lite å holde seg i under akrobatiske øvelser.

Konklusjon

En forholdsvis rimelig og enkel pakkeløsning for weekendturer. Båten er grei i sjøen. Litt justering av innredningen hadde vært ønskelig.

Data

Lengde:6,95 m.
Bredde:2,49 m.
Vekt u/motor:1.050 kg.
Drivstoff:130 lt.
Motor:150/115 hk. Johnson/Evinrude
Veil. uts.pris:Kr. 219.760
Veil. uts.pris m/ 150 Ficht:Kr. 344.390,-
Produsent:Ryds Båtindustri, tlf: 0046 459 805 10
Kontakt i Norge:Fische Marine. Tlf: 32 20 80 50