utgave nr 9 2
Populært par
Populært par
Jørn Erik Røch smiler og gir gass. 23 åringens selvbygde 23 fots plattgatter "Running Lady" skyter fart. Det er bare å holde seg fast i vindskjermen og smile.
Tekst og foto: Ole Dag Kvamme
-Jeg er veldig fornøyd med hvordan ”Running Lady” oppfører seg, smiler Jørn Erik Røch, elektriker fra innlandsbygden Finsland i Vest-Agder. V8-motoren brummer kjælent i det båten går fra Høllen på vei mot Ny Hellesund. Trebåten glir lekent mellom holmer og skjær og skyter fart. Båtfolk kikker og nikker blidt. Ingen vibrasjoner merkes. 250 hestekrefter sparker oss avgårde i rundt 38 knop.
Røchs plattgatter, som Båtmagasinet omtalte i juni, er kommet på vannet etter to års bygging i garasjen. Utallige timer og nærmere 370.000 kroner senere er den trolig den eneste av sitt slag i dag. Båten ble konstruert av Richard Furuholmen i 1923. Dagens modell er bygget i firelags kaldbakt furu på eikespant og epoxydekket mahogny. Allerede før sjøsettingen i juli ble Jørn Erik tatt opp i Furuholmen Motoryacht Club, og president Jan Ivar Johansen er imponert etter å ha prøvekjørt båten. Under trebåtfestivalen i Risør nylig fikk Jørn Erik og ”Running Lady” alles oppmerksomhet. Selv Dagsrevyen var innom og viste paret i aksjon i beste sendetid.
Legendariske Richard Furuholmen (1887-1963) tegnet mellom 2.000 og 3.000 båter fra 1906 til 1963. Høyst 500 av dem er realisert. Unge trebåtentusiastiske Jørn Erik kom over tegningene tilfeldig på Norsk Sjøfartsmuseum, mens han pusset opp en annen plattgatter. ”Running Lady” har en 6,5 liters V8 turbodiesel Peninsular motor. Med riktig propell regner Jørn Erik med en toppfart på 45 knop.
-Med det kraftige dreiemomentet vrir hun seg litt ned på den ene siden. Jeg har satt noen kiler under akterspeilet for å motvirke det, og man bør alltid være to i båten for riktig vektfordeling, forklarer han.
Jørn Erik ble veldig skuffet da båten ble sjøsatt. Vannlinjen var nesten 10 cm under vannflaten, og store deler av eksosrøret lå under. Siden har han lært at vannlinjen på slike båter er uberegnelige. Noen flaps ble flyttet, og vannlinjen justert.
-Og navnet?
-Det var klart før jeg begynte. Det måtte høres litt raskt ut, og dessuten skal vel gamle trebåter være damer? sier Jørn Erik.