utgave nr 11 1993
2 og 3 hesterne
Småtassene
Hvordan velge påhenger til jolla eller en liten seilbåt? Hva er viktigst, - bæreegenskaper, motorkraft, gear og muligheter for service og reservedeler? Vi har testet 18 påhengere mellom 2 hk. og 4 hk. Her kommer de ti minste mellom 2 hk. og 3 hk. I neste nummer åtte litt større, fra 3,3 hk. til 4 hk.
Av Bob Goddard, Practical Boat Owner. Til norsk ved Hans Due
For å finne svar på spørsmålene over, har vi testet alle påhengerne på en Zodiac gummibåt, en Mirror jolle og en Swift 18 fots trailbar seilbåt. Vi målte motorenes prestasjoner og vurderte den enkelte motors utstyr. Hver motor ble veiet med full tank, vi målte trekkmotstanden i startsnoren, drivstofforbruk og støynivå ved max turtall, topphastighet og turtall på hver av testbåtene. Vi ville gjerne teste alle motorene i dette hk.-området, men to Tohatsu-motorer rakk ikke å bli med i denne testen. Dem kommer vi tilbake til siden, men vi har tatt med de tekniske spesifikasjonene her.
Utstyr
De aller fleste motorene er ensylidrete totaktere. Unntakene i denne testen er Evinrudes tosylindrete totaktere og Hondas ensylindrete firetakter. Alle motorene har håndstart og de fleste har også elektronisk tenning, - en fordel framfor tradisjonelt tenningssystem. Det elektroniske tenningssystemet gir en raskere og kraftigere gnist som gir lettere start og mer effektiv kjøring. Det har ingen bevegelige deler, trenger ikke vedlikehold og er meget pålitelig. Men går det i stykker, må hele systemet skiftes. Tradisjonell tenning med fordeler og stifter, har fordelen av at man kan reparere selv, og delene er ikke så kostbare.
Kun to av motorene (Seagull 2 og Tohatsu 2,5) tilbyr strømuttak som ekstrautstyr. Men de færreste av disse små motorene er ment for bruk der man også kan lade batterier. Det er kanskje mer aktuelt på de litt større motorene (3,3 hk - 4 hk) som vi kommer beskriverl i neste nummer.
Betjeningsorganer
Motorkontrollene til disse små motorene er meget enkle, både av hensyn til pris og vekt. Flesteparten har skyvegass og choke, men Evinrude, Yamaha Malta og Seagull er utstyrt med vrigass på rorkulten. Dette er en klar fordel, fordi det er lettere å manøvrere i trengte posisjoner når man har både styring og gass i samme hånd. Av samme årsak er bakking enklere med en-hånds grep, fordi motoren må snus 180 grader, og da er det plundrete å fomle på baksiden av motoren for å finne gassen. Seagull'en går dessverre ikke an å svinge nok rundt til å kunne bakke opp. Det er også den eneste motoren som ikke har separat stoppknapp, men stopper når gassen vris helt ned. Du kan være sikker på at motoren stopper akkurat når du trenger den som mest. En klar ulempe.
Bensinkranen er lett tilgjengelig på de fleste motorene, bra merket og enkel å betjene. Men også her henger Seagull'en etter med en merkelig og hardbetjent skyv-trekk kran. Evinrudes kombinerte choke/bensinkran er smart, forutsatt at du vet hvordan den betjenes. For dårlig merking gjorde at vi måtte ta av motordekselet for å finne ut at man måtte vri på knappen for å åpne bensinkranen og trekke i den for å åpne choken.
Evinrudes bensinlokk og Seagulls lufteskrue var de vanskeligste å betjene med kalde, våte hender. Små detaljer, men de påvirker helhetsvurderingen av brukervennligheten.
Manøvrering
Alle motorene har muligheter for å justere friksjonen i styringen, de fleste via en vingeskrue i overkant av stammen og like under motordekselet. Evinruden var den mest vriene å justere, fordi her var skruen plassert under det fjærbelastede løftehåndtaket, noe som krever justering med en skrutrekker. En unødvendige og dårlig gjennomtenkt plassering. Hvis skruen er skrudd til for mye, blir styringen hard og båten tung å manøvrere. For løs styring er heller ikke å anbefale, for da kan båten "stikke av" så snart du slipper rorkulten.
Bare to av motorene har frikobling, Evinrude og Yamaha. Resten er direktedrevet.Det vil si at propellen begynner å rotere så snart motoren starter, og vil fortsette å skyve båten helt til motoren stoppes. Dette er ikke noe problem på en liten jolle eller gummibåt, hvis mannskapet er forberedt på det, men seilbåten blir adskillig verre å manøvrere uten frikobling. Uten muligheter for å koble inn forover, fri og akterover, kan tillegging i en trang havn bli et mareritt. Vår testseilbåt har i tillegg monteringen til påhengeren i en brønn, som gjør det umulig å svinge motoren 180 grader for oppbakking. En så liten motor får problemer med å drive fram seilbåten i sterk motvind. En fire-hester ville vært langt å foretrekke.
Festeskruer/tilting
Festeskruene var lette å bruke på alle påhengerne, og hadde gode justeringsmuligheter, selv om vi på to av motorene måtte legge mellom en lekte for at festeskruene skulle gripe ordentlig i hekkplata til Mirror-jollen. Alle påhengerne har festeanordning for sikkerhetsline, og på de fleste er det også mulig å feste hengelåser. Ikke alle påhengerne kan brukes i båter med høy hekkplate, fordi de aller fleste leveres kun med 15 tommers stamme. Trenger du lang stamme (20 tommer), er det kun Tohatsu og Yamaha som kan levere det. Seagull leverer kun 13 tommers stamme. Med riktig stammelengde skal anti-kavitasjonsplaten ligge mellom 2,5 og 5 cm under vannflaten når båten er riktig trimmet.
Propellens vinkel i vannet har mye å si for effekten av motoren og trimmingen av båten. Alle påhengerne har justeringsmuligheter for tiltingen. Det er tre typer tilting:
a) Bolt med vingemutter og sikringssplint. Så snart mutteren er løsnet, kan bolten trekkes delvis ut og settes i en ny posisjon uten at man risikerer at den faller overbord.
b) Bolt med hengslet låsetapp. Her må man bruke to hender for å skifte hull, og bolten må trekkes helt ut med risiko for å miste den i vannet. Gir ellers en hurtig justering av tiltingen.
c) Fjærbelastet bolt med klips. Disse er de hurtigste å operere, og man trenger bare å bruke en hånd. Men også disse er enkle å miste i vannet. Vi anbefaler å feste dem med en liten tautamp.
Kun en motor, Yamaha 3 Malta, har muligheter for grunntvannsinnstilling.
Bæring
Bæreegenskapene er viktig for en liten påhenger, fordi den ofte blir hektet av båten og tatt med hjem og visa versa. Vekt er en viktig faktor, men plasseringen og utformingen av bærehåndtaket gir store utslag i bæreegenskapene, spesielt for tyngre motorer. Svært få av testmotorene hadde ideelle bærehåndtak, og mange var direkte plagsomme å bære.
En irriterende detalj på noen av motorene var at rorkulten ikke kunne foldes inn langs stammen, hvilket gjør motoren vrien å stue vekk i moderskipet eller i bagasjerommet på en bil. Dessuten står motoren utsatt til når man setter den fra seg. Det er fort gjort å sparke borti rorkulten, og gjør man det på brygga, er det store plasket når motoren går i vannet, en ubehagelig lyd!
Adkomst til tennplugg og forgasser er viktig. På de fleste motorene er det meget bra, men på de minste Yamaha og Suzuki-påhengerne må man fjerne så mange som 12 skruer for å komme til forgasseren. Ingen særlig gode utsikter for rask førstehjelp i skumring og en meter høy sjø!
Reservedeler
Med fem motorer som er nesten identiske - Force, Mariner, Mercury, til dels Tohatsu og Johnson 2,3 - er det merkelig at reservedelsprisene varierer så sterkt. Fordelen med å kjøpe en av disse motorene er at eieren kan gå runden hos de forskjellige merkeforhandlerne og finne fram til den billigste delen uansett merke. Likevel vil vi advare mot å bruke deler fra andre motormerker i garantitiden, fordi dette kan ekskludere garantiansvaret. Ser vi på reservedelsprisene i listen, oppdager vi at en full pakke varierer i pris fra 2533,- kroner for den dyreste (Yamaha Malta) ned til 995 kroner for den billigste (Johnson 2.3).
Hva vi testet: Vekt: Med fjærvekt, full tank. |
Prisliste reservedeler inkl. moms | ||||||
Motor | Power Pack | Tenningscoil | Impeller | Brytepinne | Propell | Ladecoil |
Evinrude 3 | 640,50 | 401,- | 154,- | 17,50 | 101,- | Ikke tilgj. |
Force 3 | 566,- | 688,- | 217,- | 9,50 | 291,- | Ikke tilgj. |
Honda 2 | 836,- | 146,50 | 26,80 | 407,50 | Ikke tilgj. | |
Johnson 2,3 | Stifter: 127,- | 643,- | 104,- | 5,- | 116,- | Ikke tilgj. |
Mariner 2,5 | 566,- | 688,- | 217,- | 9,50 | 291,- | Ikke tilgj. |
Mercury 2,5 | 566,- | 688,- | 217,- | 9,50 | 291,- | Ikke tilgj. |
Seagull 2 | 970,- | 72,- | 8,- | 580,- | 1.506,- | |
Suzuki 2 | 744,- | 149,- | 9,70 | 352,- | Ikke tilgj. | |
Tohatsu 2,5 | Stifter: 202,50 | 726,- m/kabel | 184,- | 13,50 | 352,50 | 418,50 |
Yamaha 2 | Stifter: 44,- | 1.230,- | 134,- | 13,- | 231,- | Ikke tilgj. |
Yamaha 3 | 864,- | 847,- | 192,- | 13,- | 617,- | Ikke tilgj. |
Motorene:
Evinrude 3
Dette er den minste to-sylindrete motoren fra OMC. Den er identisk med fire-hesteren bortsett fra at tre-hesteren har mindre innsugingsporter og mangler mulighet for tilkobling av løs bensintank. Disse belgisk-produserte Evinrudene har med fordel "lånt" noe av Yamaha Maltas smarte design. Spesielt likte vi "luksusen" med frikobling.
Ytelsen er best i sin klasse, men drivstofforbruket er tilsvarende høyt. Likevel er forbruket adskillig mindre enn den gamle 3-hesteren. Til tross for at denne motoren har omtrent dobbelt så mange utskiftbare deler som de andre motorene, var Evinruden hverken den mest støyende eller den tyngste motoren i testen.
Vrigass sammen med rorkult som kan svinges 180 grader, gir full score for manøvreringsmulighetene, selv om vi kunne ønske oss muligheten for å folde ned rorkulten langs stammen for enkel bortstuing. Kombinasjonen av vribar bensinkran og choke til å trekk ut, kunne vært bedre merket. Bensinpåfyllingslokket, lufteskruen og friksjonsjusteringen av stammen bør bli mer brukervennlig.
Tilgangen til servicepunktene under motordekslet er dårlig. Det er vanskelig å nå tennpluggene og umulig å komme til forgasseren uten masse skruing.
Dom: Kraftig, men dyr.
Evinrude 3: 3 hk (2,2 kW), 4500-5500 omdr. /min, 2 sylindrer, 87 cm²,CD tenning, stoppknapp, kort stamme, gear; forover og fri, 360° styring, 50:1oljeblanding, 1,8 lt. integrert bensintank, intet verktøysett, 2 reserve brytepinner, 2 reserve låsepinner. Veil. utsalgspris inkl. moms: Kr. 5.549,-
Force 3
Force 3, som er basert på Tohatsu 2,5, og har klengenavnet "Gusting 4", imponerte med kraft (topp score på trekktesten), kompakt konstruksjon, moderat vekt og attraktiv pris (billigste i sin klasse). Motoren er bråkete, og deler noen upraktiske detaljer med sine Tohatsu-baserte konkurrenter. Rorkulten kan ikke foldes langs stammen, og det er fare for at festene til motordekselet kan sprette opp.
På den annen side likte vi godt motorens enkle betjeningsorganer, det rene og praktiske "karosseriet". Servicetilgang under motordekselet er bra. Det er en enkel dreneringsplugg for forgasseren, og tennpluggene kommer man enkelt til under et lite lokk.
Dom: God valuta for pengene.
Force 3: 3 hk (2,2 kW), 5000 omdr./min., 1 sylinder, 74,6 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort stamme, direktedrevet uten gear, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 1,4 lt. integrert bensintank, Verktøysett følger med, 1 reserve brytepinne, 1 reserve låsepinne. Veil. utsalgspris inkl. moms: Kr. 3.782,-
Honda 2
Den eneste firetakteren i denne gruppen. Tiltalende med en motor som går på ren bensin uten at man må grise med totaktsolje i bensintanken. Den lille motoren er sideventilert med vannkjølt eksos, men luftkjølt blokk. Til tross for dette, er motoren moderat i støynivå og meget økonomisk å kjøre.
Motoren har nesten identiske prestasjoner og pris med Suzuki 2, men Hondaen veier 33 prosent mer.
Plusspoeng: Rorkulten kan foldes langsmed stammen og motoren ligger trygt på siden. Påfyllingslokket for bensin er i fremkant av motoren, - en fordel. Motoren har ellers vingebolt for drenering av forgasseren, vindu for avlesing av oljenivå samt peilepinne, dødmannsknapp som standard samt ypperlig lakkering.
Minuspoeng: Ikke noe skikkelig bærehåndtak, vanskelig servicetilgang.
Dom: Behagelig å bruke, vel gjennomtenkt, men tung.
Honda 2: 2 hk. (1,5 kW), 4000-5000 omdr./min., 1 sylinder fire-takts, 76 cm², transistorisert magnetisk tenning, stoppknapp/dødmannsknapp, kort og lang stamme, direktedrevet uten frikobling, 360° styring, går på ren blyfri bensin, 1,0 lt. integrert tank, verktøysett medfølger, 2 reserve brytepinner, 2 reserve låsepinner. Veil. utsalgspris inkl. moms: 5.713,- (kort stamme), 6.031,- (lang stamme).
Johnson 2,3
Johnsons baby, laget i Hong kong av Tohatsu-deler, konkurrerer med Honda 2 i ytelse og vekt, lager mer støy, bruker mer bensin, men er over 1100 kroner billigere. Vi likte spesielt brukervennligheten til denne motoren med stort bærehåndtak i front og håndtak i dekselet for enkel på- og avmontering i jolla. Rorkulten kan foldes inn langs stammen, det er stor, gripevennlig lufteskrue på tanklokket, enkel styrings- og trimvinkeljustering, et motordeksel som var enkelt å ta av, og ypperlig tilgang til forgasser og tennplugg.
Vi liker ikke så godt hvitfargen som suger til seg fingeravtrykk og oljeflekker eller selve lakkeringen. Lakken skallet av flere steder etter bare et par dagers bruk.
Dom: Brukervennlig, men upraktisk hvitfarge og dårlig lakkering.
Johnson 2.3: 2,3 hk. (1,7 kW),4200-5200 omdr./min., 1 sylinder, 78 cm², svinghjuls-magnetisk tenning, stoppknapp, kort stamme, direktedrevet forover uten frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 1,5 lt, integrert tank, verktøysett mangler, 2 reserve brytepinner, 2 reserve låsepinner. Veil utsalgspris inkl. moms: Kr. 4.593,-
Mariner 2.5 og Mercury 2.5
Disse påhengerne er omtrent identiske (og strupede versjoner av Force 3) med kun kosmetiske forskjeller. De er små og kompakte, moderate i pris og med bare mindre uheldige detaljer. Rorkulten kan ikke foldes ned langs stammen, og festene til motordekselet kan sprette opp.
Det var ganske interessant å notere at Mariner'n utkonkurrerte Mercuryen i ytelse, men likevel hadde mindre trekkstyrke. Mercuryen var også en del mer støyende. Det skulle ikke være noen forskjell siden det i utgangspunktet er samme motor.
Vi likte motorenes enkle betjeningsorganer, greie eksteriør og brukervennlighet. Utseendemessig tiltaler Mercurys svart-blanke farge oss. Servicetilgang under motordekselet er bra. Det er en enkel dreneringsplugg til forgasseren, og det er enkel tilgang til tennpluggen under et lite lokk.
Dom: Praktiske og rimelige motorer.
Mariner/Mercury 2.5: 2,5 hk. (1,8 kW), 4200-5200 omdr./min., 1 sylinder, 74,6 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort stamme, direktedrevet uten frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 1,4 lt, integrert tank, verktøysett medfølger, 1 reserve brytepinne, 1 reserve låsepinne. Veil. utsalgspris inkl. moms: 4.380,-
Seagull 2
Det er vanskelig å være oppriktig i omtalen av Seagull 2, uten å virke ekstremt kritisk. Tallenes tale er klar: Nesten den tyngste motoren med de dårligste prestasjonene, bortsett fra rekkevidden på 2 timer og 20 minutter, takket være en enorm tank. Seagull'en er muligens bygget for å vare evig, men er ikke konstruert for enkel og uproblematisk bruk. Både bensinlokket, lufteskruen og bensinkranen var vonde å betjene, spesielt med våte og kalde fingre. Både bensinventilen i forgasseren, som skal kunne gi motoren en dram før start og choken,er uvanlig, men enkle å betjene. Det er også startsnoren. Verst av alt er at det er umulig å svinge motoren mer enn 60 grader fra startposisjonen, dermed kan du ikke bakke opp eller brekke jolla rundt skarpe svinger, og du kan heller ikke komme til tennpluggen dersom du må skifte den ute på sjøen.
På pluss-siden noterer vi et meget bra vribart gasshåndtak, det beste bærehåndtaket, og en sjelden strømforsynings-/ladeenhet som ekstrautstyr. Det er også mulig å la motorfestene sitte på hekkplata, og entre motoren på og låse den med en splint.
Dom: Kraftig og solid, men tung, sakte og vrien å bruke.
Seagull 2: 2 hk (1,5 kW), 3600-3800 omdr./min, 1 sylinder, 64 cm² , CD-tenning, ingen stoppknapp (stoppes med gassen), kort stamme (13 tommer), direktedrevet uten frikobling, 120° styring, 50:1 oljeblanding, integrert bensintank, verktøysett medfølger, fjærbelastet propellbeskyttelse, strømforsyning-/ ladeenhet som ekstrautstyr. Veil. utsalgspris inkl. moms: 4.961,-
Suzuki 2
Den lille Suzukien ble på mange måter vår favoritt. Under 11 kg lett er det en fornøyelse å hive motoren på skulderen og vandre ned til båten. Til tross for lav vekt, hadde Suzukien like gode prestasjoner som motorer som veier opp til en tredjedel mer.
Vi likte rorkulten som kan foldes ned langs stammen, tiltepinnen som satt trygt på uten at det var fare for å miste den, 1 prosent oljeblanding og den attraktive to-tone fargen.
Vi var ikke så glad for manglende bærehåndtak og den omstendelige fremgangsmåten for å få av motordekselet der 12 skruer måtte fjernes. Et lite lokk gir grei adkomst til tennpluggen.
Dom: Lett og kraftfull. Et bra alternativ.
Suzuki 2: 2 hk (1,5 kW), 4200-4800 omdr./min., 1 sylinder, 50 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort stamme, direktedrevet uten frikobling, 360° styring, 100:1 oljeblanding, 1,2 lt. integrert tank, verktøysett medfølger. Veiledende utsalgspris inkl. moms: 4.570,- (kort stamme) og 4.775,- (lang stamme).
Tohatsu 2.5
Tohatsu-motorene har vært ute av det engelske markedet noen år, men er nå på full fart inn igjen. Her i Norge selges det en god del Tohatsu-motorer, men den engelske importøren klarte ikke å skaffe en testmotor tidsnok. Testresultatene for denne kommer vi tilbake til, men vi har for sammenligningens skyld tatt med motorens data.
Tohatsu 2.5: 2,5 hk (1,9 kW), 3800-5200 omdr. /min., 1 sylinder, 74,6 cm², magnetisk tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, direktedrevet uten frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 1,4 lt. integrert tank + tilkoblingsmuligheter for løs tank, verktøysett medfølger, 1 reserve brytepinne, 1 reserve låsepinne, reserve tennplugg, strømforsyning/ladeenhet ekstrautstyr. Veil. utsalgspris inkl. moms: 4.441,- (kort stamme), 4.759,- (lang stamme).
Yamaha 2
Ser ut som en litt klumpete utgave av Suzukien. Vi trodde kanskje denne motoren ville hatt de samme testresultater også, men det stemte dessverre ikke. Yamahaen var over en knop saktere på seilbåten, og mer enn en halv knop saktere på jolla. Mindre drivstofforbruk og lenger kjøring på en tank kompenserte noe, men ikke nok, spesielt med tanke på at Yamahaen også var tyngre.
På plussiden noterer vi en eksosdemper som gjorde motoren til den nest-minst bråkete i testen, tiltepinnen som sitter godt fast og er vanskelig å miste, rorkult som lar seg folde ned langs stammen, dobbelt sett med reserve bryte- og låsepinner og 1 prosent oljeblanding.
Som Suzukien, mangler også Yamahaen bærehåndtak og har omtrent like dårlig adkomst til motoren ved at 10 skruer må fjernes. Det er imidlertid god adkomst til tennpluggen.
Dom: Dårlig ytelse fra en ellers grei motor.
Yamaha 2: 2 hk (1,5 kW), 4500 omdr./min., 1 sylinder, 43 cm², Elektromagnetisk tenning, direktedrevet uten frikobling, 360° styring, 100:1 oljeblanding, 1,2 lt. integrert tank, verktøysett medfølger, 2 reserve brytepinner, 2 reserve låsepinner. Veil. utsalgspris inkl. moms: 3.470,-
Yamaha Malta
Yamahas 3 hk. Malta er ansett for å være en av de beste småmotorene i markedet. Konstruert ekstremt brukervennlig. Alle betjeningsdeler og kontrollpunkter er grønnmalt og meget godt merket. Små detaljer som D-ring til å holde i på startsnoren, godt synlig og merket bensinkran og enkel fjerning av motordeksel, forteller oss at produsenten ønsker at kunden skal bli godvenner med denne motoren. Andre godsaker på motoren er vrigass på rorkulten som er like enkel å betjene forover som akterover, gearkobling med forover og fri, gruntvannsinnstilling på tiltingen, dobbelt sett bærehåndtak og 1 prosent oljeblanding i bensinen, hvilket også er godt merket. Malta er den nest-raskeste i gruppen og overlegen i støynivå, nesten halvparten av Mercury 2.5.
Ulempene er få, men omfatter vekt (tyngste i sin klasse), tørst (kortest kjøretid på en tank) og vrien tilgang til forgasseren.Likevel utnevner vi denne motoren til vinneren i 3 hk.-klassen.
Dom: Tung, men bra gjennomtenkt og en fornøyelse å bruke.
Yamaha 3: 3 hk (2,2 kW), 5000 omdr./min., 1 sylinder, 70 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, Forover og frikobling, 360° styring, 100:1 oljeblanding, 1,3 lt. integrert tank, grunntvannsinstilling, verktøysett medfølger, 2 reserve brytepinner, 2 reserve låsepinner. Veil. utsalgspris inkl. moms: 3.860,- (kort stamme), 4.130,- (lang stamme)
Importører:
Evinrude & Johnson:OMC Norge, Postboks 3553, 3007 Drammen. Tlf: 32 89 82 00.
Honda & Tohatsu:Kellox A/S, Postboks 188, 1401 Ski. Tlf: 64 94 50 00
Force, Mariner & Mercury:Marine Power Int. Ltd., Boks 106 Leirdal, 1009 Oslo. Tlf: 22 30 02 85
Seagull:Båt & Scooter, Postboks 948, 7001 Trondheim. Tlf: 73 52 64 55
Suzuki:Erling O. Sande, Boks 17 Manglerud, 0612 Oslo. Tlf: 22 68 37 90
Yamaha:Yamaha Motor Norge A/S, Postboks 32, 1401 Ski. Tlf: 64 94 61 76
Testresultater | ||||||||||
Motor | Fart i knop | Trekkraft | Max | Forbruk drivstoff | min/tank | Støy i dBa | Vekt i kg | |||
Gummibåt | Jolle | Seilb. | Kg. | Omdr | lt./time | |||||
Evinrude 3 | 4,7 | 6,1 | 5.1 | 39 | 3400 | 4500 | 2,18 | 50 | 89 | 17,2 |
Force 3 | 4,2 | 5,4 | 4,8 | 42,6 | 3800 | 4720 | 1,96 | 43 | 90 | 14,9 |
Honda 2 | 3,8 | 5,0 | 4,2 | 29 | 3900 | 4530 | 1,23 | 49 | 86 | 14,5 |
Johnson 2.3 | 3,8 | 5,0 | 4,3 | 29 | 4750 | 4970 | 1,59 | 57 | 89 | 14,5 |
Mariner 2.5 | 4,5 | 5,3 | 5,1 | 37 | 3960 | 4620 | 1,73 | 49 | 88 | 14,9 |
Mercury 2.5 | 3,9 | 4,9 | 4,8 | 40,8 | 3820 | 4580 | 1,68 | 50 | 92 | 14,9 |
Seagull 2 | 3,5 | 4,3 | 3,4 | 13,6 | 3160 | 3900 | 1,46 | 140 | 88 | 17,7 |
Suzuki 2 | 3,8 | 5,0 | 4,5 | 32,6 | 4000 | 4700 | 1,50 | 48 | 87 | 10,9 |
Yamaha 2 | 3,6 | 4,4 | 3,4 | 19,9 | 4400 | 4400 | 1,09 | 66 | 85 | 11,8 |
Yamaha 3 | 4,4 | 5,6 | 5,0 | 34,4 | 3570 | 4650 | 1,96 | 40 | 83 | 18,6 |