utgave nr 3 1989
Drevrevolusjon med vridbare propellvinger
DREVREVOLUSJON!
Av Hans Due
Sensasjon fra det spesialiserte italienske firmaet Technomarine."Supra Drive" har trinnløst vridbare propellvinger! Produktet kan tilpasses alle anerkjente drev og utenbordsmotorer, men er foreløpig kun tilgjengelig for Mercruiser-drevene.
Med drevet "Supra Drive" kan du glemme gearskifte forover/akterover. Det fikser du med de vridbare propellvingene. Vridningen, eller stigningsvinkelen på vingen som det heter på fagspråket, foretas fra en liten computer med trykknapper som sitter på dashbordet ved siden av gasshendelen. Her har du to
muligheter, enten forprogrammert vridning i fem forskjellige vinkler, trinnløs vridning med en pluss og en minus-knapp, eller "automatgear" der computeren hele tiden finner den gunstigste vridningsvinkelen. Vridningen leser du av på et analogt instrument.
Vridbare propeller er i prinsippet steingammelt, og har i stor grad vá‘árt utprøvd i utallige varianter på faste aksler og seilbåtdrev. "Supra Drive" er det første for motorbåtdrev, der man har bevart fordelen med eksosen og kjølevannet ut gjennom propellakslingen. Vridningen på propellen foretas via en finne
som går ned i akterkant av kavitasjonsplaten og inn i senter av eksosutslippet i propellen, hvor det sitter et sinnrikt hydraulisk system.
Tilgjengelig for alle etter hvert
Som sagt skal systemet tilpasses alle anerkjente drev og utenbordsmotorer. Du skal hverken behøve å sveise eller kappe av deler under monteringen. Du skal bare kunne skifte ut en del av drevet, og koble systemet til det elektriske anlegget ombord. Skulle du miste strømmen slik at computeren ikke lenger er i
funksjon, vil propellvingene automatisk gli på plass i normalstilling slik at du kan bruke drevet på konvensjonell måte.
Til mindre påhengsmotorer, kan man få et enklere anlegg, "PC Drive", som gjør at du ved å vri på en knapp i forlengelsen av propellakslingen kan forandre stigningen på propellen alt etter hva du skal bruke påhengeren til. Med dette enkle systemet kan du imidlertid ikke vri propellvingene under gange.
Fordelene
Hva er fordelene med et vridbart propellanlegg? For det første får man en mye raskere akselerasjon og dermed hurtigere planing ved at motoren kan jobbe på større turtall og mindre propellvridning ved start. Har man mye last ombord, er denne fordelen av stor betydning. Alle som har en planende båt, har
merket dette når båten lastes ned med ferieutstyr og flere familiemedlemmer. Ofte bruker man tre-fire ganger så lang tid på å få båten i plan fordi stigningen på den faste propellen har vært alt for stor i forhold til belastningen.
Det samme forhold gjelder ved f.eks. vannskikjøring. Ved høye hastigheter kan man øke vridningen og hente ut enda mer skyveeffekt og dermed større hastighet. Ved lave hastigheter, som f.eks. ved dorging, kan man redusere farten så langt ned man ønsker.
Finmanøvrering ved tillegging til brygge blir også adskillig enklere med et vridbart propellanlegg. Her kan man justere seg inn med en tommes nøyaktighet uten å måtte veksle gear fra forover til akterover via fristilling. Dette gjøres nå enkelt og greit ved å vri propellvingene mens motoren rusler og går i samme
turtall.