utgave nr 9 2

Flere bamser

Publisert Sist oppdatert

Flere bamser


Volvo Penta utvikler stadig nye motorer. Nylig kom ”bamsene” 500 DPX og 600 DPX. Nå er en 700 hk. dieselmotor og to bensinmotorer på henholdsvis 315 hk. og en opptil 420 hk. klare for markedet.

Av Hans Due

Innen utgangen av 2003 skal Volvo Penta fornye store deler av motorprogrammet sitt og med flere nye modeller kanskje i år. Tre nye har de allerede presentert, bensinmotorene 8,1L, 5,7 Gxi og dieselmotoren D12.

D12

Dette er motoren for de store båtene mellom 50 og 60 fot. En rekkesekser med et sylindervolum på 12,13 liter, 24 ventiler og en effekt på 700 hk. på det meste. Motoren kan nemlig også leveres for lett, kommersiell drift og med noe redusert effekt ned til 615 hk.
Denne kraftpakken har elektronisk innsprøyting med Volvo Pentas EDC (Electronic Diesel Control), fire ventiler pr. sylinder og en kraftig injektor pr. sylinder som trykker inn dieseldusj under 1800 bars trykk gjennom åtte hull i hver injektor. I tillegg har motoren turbomater og ladeluftkjøler. Dieselinnsprøytingen styres av fem sensorer som sørger for riktig blanding til en hver tid. Det gjør at forbrenningen blir komplett og resulterer i minst mulig miljøskadelig utslipp gjennom eksosen.
Motorens dreiemoment er på 2800 Nm, mens vekt uten gear er 1400 kg. Vi prøvde motoren i en Princess 55 som til gjengjeld hadde dobbeltinstallasjon av motoren. Båten veier 21,5 tonn, og toppfarten målte vi til drøye 33 knop. Motorene ga lite røyk fra seg, reagerte hurtig på gassen og støyet mindre enn forventet. På full fart forbruker man nesten 8,5 liter pr. nautisk mil, men går man ned til snekkefart, er forbruket under halvparten.

5.7 Gxi

Mindre sylindervolum og flere hestekrefter. Det er gjennomgangsmelodien for å få ned vekten og prisen på motorene nå. Volvo Penta skal etter hvert ”fade” ut sin 310 hk. 7,4 GI og erstatte den med blant annet den nye 5,7 Gxi, en V8 på 315 hk og et sylindervolum på 5,7 liter samt elektronisk bensininnsprøyting. Den nye motoren er utviklet som et direkte resultat av at General Motors - som levere basemotorene til Volvo Pentas bensinmotorer - har bestemt seg for å erstatte 7,4 literen og 8,2 literen med den nye 8,1 literen. Den nye 5,7 Gxi fyller derfor hullet mellom V6-motorene og big block V8'erne.
5,7 Gxi kan benyttes med SX singelpropdrev eller duoprop.

8.1L

Dette er motoren som skal erstatte 7,4 literen og 8,2-literen i GMs program. Volvo Penta leverer motoren i to versjoner, en Gi på 375 hk og en Gsi på 420 hk. Begge er V8's innsugingsmotorer. Forskjellen på de to er hovedsaklig at den sterkeste har en kamaksel med høyere løft og smidd veivaksel. Vekten på motoren er 556 kg. inklusive DP-drev.
Motoren er konstruert for høye effektuttak. Det er forsterkede kåper på motorens kortsider, hvilket øker stivheten i motorblokken. Innsugingsventilene er laget av Iconel, en legering som gir lang livslengde på høye turtall. Oljesumpen er laget i aluminium, noe som reduserer vekten og minsker risikoen for korrosjon. Ved 4800 omdreininger yter Gi-modellen 375 hk. med et dreiemoment på 660 Nm, mens Gsi-modellen yter 420 hk. ved 5200 omdreininger og med et dreiemoment på 681 Nm. Begge motorene har 16 ventiler, 2 pr. sylinder.