utgave nr 14 2009

Nyheter: Trim lovlig

Yamahas nye 9,9-hester kan trimmes lovlig. HK-avgiften er nemlig inkludert i prisen. Firetakteren erstatter 9,9 V-Max og er i utgangspunktet en plombert 15-hester.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KKNUTSEN

9,9-hestere er populære motorer blant unge båtfolk under 16-år. Yamahas nye 9,9-hester, F9,9 Sport, erstatter to-takteren 9,9 V-Max i japanernes modellprogram. F9,9 Sport er i utgangspunktet en 15-hester som er strupet ned til 9,9 hk av fabrikken i Japan. HK-avgiften for 15 hk er betalt når du kjøper motoren, slik at den lovlig kan trimmes når poden har fylt 16. Plomberingen kan fjernes av båteieren selv.

Flere varianter
Motoren har fullt gearskift med fri, forover og akterover og kan brukes med åtte forskjellige originalpropellere, i følge Yamaha. Motoren har rorkult, men kan også kobles til rattstyring og ekstern kontrollboks med gear og gass. Motoren skal være tilpasset båter fra 8 til 12 fot, og vil normalt ha ytelser rundt 20 knop, men da må føreren være over 16 år. Den nye 9,9/15-hesteren har innebygd system for ferskvannsspyling som gjør det enkelt å rense kjølesystemet uten at man trenger å starte motoren. Yamaha 9,9 Sport tilbys med både lang og kort motorstamme.

FAKTA: YAMAHA F9,9 SPORT
Motortype: Firetakt
Antall sylindere: To i rekke
Sylindervolum: 362 ccm
Max propellakseleffekt i hk: 14,96 (11 kw)
Max turtall: 5.000-6.000
Vekt (standard modell): 51,7 kg
Ladespole: 12V – 10A
Startsystem: Manuell
Pris fra: 18.303 kroner
Opplysninger: www.yamaha-motor.no