utgave nr 10 1999
Test: Nidelv 690 Sport
Test: Nidelv 690 Sport
Toppkarakter!
Nidelv har jevnt over meget god kvalitet på sine produkter, og daycruiseren 690 Sport er intet unntak. Meget bra finish, skikkelig skrudd sammen og hyggelige sjøegenskaper. Overnattingsplass til fire, do og bysse i en 22 foter er et lite kunststykke!
Test: Ingvar Johnsen og Hans Due
Med en seksylindret Volvo Penta AQ41DP dieselmotor på 192 hk. målte vi en toppfart på 36,8 knop. Det er greit nok på flatt vann, men blir det småkvapsete, trivdes vi best på en marsjfart rundt 25 knop. Da var det riktig behagelig. I større hastigheter virket båten litt butt i sjøen. Med en såpass tung motor som 41-motoren, er båten litt kilen på trim’en. Det skal ikke så mye til før den begynner å galoppere.
Båten er grei å få i plan, og den skyter skikkelig fart når turboen slår inn. I rotete sjø er det ingenting som slamrer og dirrer, noe som forteller oss at båten er skikkelig skrudd sammen. Svinger går som en drøm, og på toppfart skjer det ingenting uventet. Det er nesten så det blir litt kjedelig å kjøre. Finmanøvrering er problemfritt.
Uteplass
Det er sitteplass til 5-6 personer ute hvis man aksepteter å ha det litt trangt. Egentlig rommer ikke U-sofaen akterut mer enn tre mennesker dersom man skal sitte komfortabelt, men med førerstol og passasjerstol snudd, blir det hele en fin sosial avdeling. Putene er faste ”i fisken” og gode å sitte på. Bordet er av utbrett-typen, og kan stues vekk i en egen holder under en av dørkplatene. På skottet ved førerplassen er det klipset opp to søyler, en som brukes når bordet er bord, og en kortere når bordet skal være en del av solseng/køye.
Byssa er spredd litt rundt, med kokeapparat og kjøleskap på babord side aktenfor passasjerstolen, og med vask, avsettingsplass og skap med to hyller på babord side.
Stuerom er det i rikelig omfang. To under kortendene av sofaen, ett stort under aktre dørkplate, store rom under fotbrettet både på førerplass og passasjerplass. I tillegg langsgående hyller under dollbordet.
Kalesjen er todelt og stues vekk under et lokk aktenfor ryggstøet i sofaen.
Førerplass
Førerplassen er som den bør være med en god stol å sitte i, og med sete hvor halvdelen kan vippes opp for stående kjøring. Setet kan svinges og reguleres både i høyde og lengde. Ratt, gass og gear er riktig plassert, dashbord har instrumenter som er lett synlige og bryterpanel som er oversiktlig og lett å betjene.
Sikten er god horisonten rundt. Vindskjermen er akkurat høy nok til at man sitter i le. To vindusviskere er standard. Det eneste som ikke virker tilfredsstillende er kartbordet som er foran dashbordet. Kartene er umulig å lese fra førerplass, slik at dette kun fungerer som oppbevaringsplass for kart.
Under dekk
En enkel, men funksjonell salong/sovelugar finner man under fordekket. Her er intet nedsenkbart bord, men et par lemmer man legger i U-sofaen for å ommøblere til dobbeltkøye. Øvre del av skrogsiden og taket er skaipolstret. Resten er hvit gelcoat. Rommet er greit nok til overnatting, og vil vel ikke bli brukt til noe annet heller. I enden av U-en på babord side ved oppgangen er det et skap og en stueboks med lokk. Under U-en er det tre stuerom med hengslet og lakkerte lokk. Putene virker å være av god kvalitet. Ryggstøet er kneppet fast i skrogsiden med trykknapper.
Dagslys kommer inn gjennom to vinduer i skrogsiden, en takluke og gjennom skyvedøren i sotet plexiglass til uteplassen. Ventilasjon er gjennom døren og takluken som er riktig hengslet i forkant. Når mørket senker seg, er lyskilden en taklampe.
Det er en utfordring å få plass til et eget toalettrom i en 22-foter, men Nidelv har klart det, selv om det er salig trangt. Det er et mini-toalettrom av typen “dra ned buksa og rygg sakte inn”. Allikevel har man fått plass til en liten plastvask, et knøttlite skap under vasken, dorullholder, speil på døra, lampe i taket, 12 volt uttak og elektrisk utluftning i tillegg til et koøye som kan åpnes. Ved siden av den støpte vasken er det to tannglassholdere og en såpekopp.
Motor/teknisk
Motorrommet er under det midtre partiet av U-sofaen akterut. Hele denne sofadelen vippes opp, og man har adgang til motoren for service og reparasjoner. Motorrommet er ordentlig og oversiktlig. Alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Under dørken ute er det to rom, ett stuerom hvor de to standardbatteriene står montert sammen med en manuell lensepumpe, ferskvannstank på 60 lt. og septiktank på 90 lt. og ett rom hvor den 220 liter store drivstofftanken er montert. Det er drømmeforhold for å komme til for service. Tanken ligger helt åpent i dagen, er festet med skruer i fire lepper, og kan heises rett ut dersom man må ha den ut for rengjøring eller reparasjon.
Ladespenningen kom såvidt over 14 volt, hvilket er for lite. Spenningstapet ville sannsynligvis blitt borte ved å føre en senseledning fra dynamoen som føler ladespenningen på batteripolen i steden for ut fra dynamoen. Forøvrig er det elektriske opplegget bra, og bryterpanelet med markeringslamper er førsteklasses.
Dekk/beslag
Å entre fordekket fra uteplassen går brukbart selv om dollbordet ikke er særlig bredt. Det går greit å holde seg i vindskjermen og pulpiten, og det er skikkelig antisklimønster hele veien. Helt forut er det en liten dreggboks. Kryssholt finner man både forut, midtskips og akterut. Det er ingen leider ned til den integrerte badeplattformen akterut, men den er i “skrævehøyde”. På hver side av badeplattformen er det stuerom, det ene inneholder bl. a hånddusj, mens det andre har god plass til vannski. Midt på akterspeilet er det vannskikrok. Bade-/redningsleider vippes ut fra badeplattformen.
Konklusjon
En bra båt som er samvittighetsfullt bygget. Det er tydelig at det er folk som er vant til å ferdes på båtturer som har bygget og innredet båten. Sjøegenskapene er det ingenting å si på. 41-motoren til Volvo er muligens litt i tyngste laget. Det er mye standardutstyr, kun kokeapparat er ekstra, fordi det er så mange forskjellige ønsker her. Noen vil ha gass, noen rødsprit og noen Safeflame drevet med lampeolje.
Fart og støy
Farten er radarmålt med to mann ombord, ¼ drivstofftank og nesten tom vanntank. Motoren er en Volvo Penta AQ41DP, en 3,6 liters sekssylindret dieselmotor som yter 192 hk. Toppturtallet ligger ca. 200 omdreininger over det anbefalte, og derfor er sannsynligvis topphastigheten noe lavere enn den kunne vært med en propell med 1 tommes større stigning. På den annen side er det greit å ha en noe mindre propell når båten lastes ned med flere pesoner og bagasje. Støyen er målt ved førerplass, og holder akseptabelt nivå, selv på full fart.
Data
Omdr. | Fart i knop | Støy i dbA |
700 | 4,2 | 64,2 |
1200 | 6,3 | 68,9 |
1600 | 7,4 | 74,3 |
2000 | 9,4 | 79,1 |
2400 | 16,2 | 79,8 |
2800 | 23,1 | 80,9 |
3200 | 27,7 | 82,9 |
3600 | 32,5 | 82,0 |
4000 | 36,8 | 84,7 |
Lengde: | 6,90 m. |
Bredde: | 2,47 m. |
Dypgående: | 0,80 m. |
Drivstoff: | 200 lt. |
Ferskvann: | 60 lt. |
Septik: | 90 lt. |
Vekt: | ca. 1.600 kg. m/ Volvo Penta AQ31DP |
Pris: | Fra kr. 436.000 til kr. 545.000 avhengig av motorvalg |
Produsent: | Nidelv Båtbyggeri AS, Postboks 10, 4883 Bjorbekk. Tlf: 37 05 80 51. |