utgave nr 10 1991
Yamaha med 240 hk og lydløst drev
Yamaha inn i dieselkrigen!
Med 240 HK OG LYDLØST DREV
Av Ingvar Johnsen
Yamahas nye drev er i Norge. Den nye 240 hk. dieselen skal testes hos norske båtbyggere i juni neste år, og motoren skal være leveringsklar i 1993. Yamaha har skyndet seg sakte på innenbordssiden. Nå ser det ut som om kjempen har bestemt seg, og når japangigantene først kommer i siget, slår de ikke bakk.
Slå bakk er forresten et treffende stikkord for det nye drevet som foreløpig er lansert på en 7,4 liters bensin V-åtter. Det spesielle med drevet er at det har en hydraulisk lamellclutch. Det velkjente "klakk" når båten settes i gear og gearet bokstavelig talt slår inn, er helt borte. Her koples drevet silkemykt og lydløst i gear.
Teknikken som er brukt i drev hittil har vært basert på påhengerteknologi. Det er greit nok for motorer med snill torque (dreiemoment) og lavt antall hestekrefter. Kravet til overføring av stadig flere hk rettferdiggjør at Yamaha nå har satset på hydraulikk og lameller, som forøvrig gir deg sikkerhet på kjøpet. Hvis noe setter seg i propellen, slurer clutchen mens propellen er like hel.
Egenprodusert dieselmotor?
Etter hva vi kjenner til, har Yamaha vært i forhandlinger med blant annet Yanmar om et samarbeide på dieselsiden. Men da Yamaha forsynte seg grovt av nøkkelpersoner i utviklingsstaben til Yanmar, gikk det samarbeidet i vasken. Yamaha er imidlertid en betydelig motorprodusent, og har tydeligvis bestemt seg for å ta skjeen i egen hånd. De lager blant annet flere motortyper til Toyota, en 1,1 liters motor til Ford Fiesta og fra samlebåndene på Yamahas motorfabrikk, går det ut 500 V-6 motorer til Ford Taurus Sedan hver dag.
Utviklingen av dieselmotoren er selvsagt hemmeligstemplet, men "insidere" mener at Yamaha har konstruert en helt ny marinemotor helt fra bunnen av. Når det nå har lekket ut at den blir på 240 hk, kommer den i hvert fall ikke til å bli svakere enn dette når motoren er klar for lansering om to år - snarere tvert i mot. De andre dieselprodusentene kommer sikkert ikke til å ligge på latsiden, de heller. Yamaha må følge med i timen for å få plass på første pult!
Volvo har forsprang
Volvo Penta har DuoProp og de fordelene dette gir. Normalt sett bør en Volvo Penta med 235 svinghjulshester og DuoProp matche de fleste andre diesler på under 250 hk. Volvo er kommet langt med sin drevteknologi. De tidlige problemene med tetting mellom ytre og indre aksel har man løst, og drevet fremstår i dag som en av de mest driftssikre fremdriftsløsningene for båt.
Bravo Mercruiser
Mercruiser Bravo-drevet er en solid klump, men amerikanerne har valgt å stase på marinisering av fremmedproduserte motorer. Den amerikanske giganten tok over BMW's avtale med italienske VM etter at BMW brant fingrene for andre gang med marinemotorsatsing. Nå mariniserer Mercruiser de samme dieslene før de blir lakkert svarte og får Mercruisernavnet.
Yamaha har satt et kraftig støkk i amerikanerne med sin vellykkede påhengersatsing. Opplysningene om at Yamaha starter en dieseloffensiv gjør nok at også sitt til at Mercruiser kobler inn turboen (og kanskje en kompressor?)
OMC (Evinrude/Johnson) har lansert sin Cobra-diesel. Båtmagasinet har prøvekjørt også denne motoren, og gitt den god karakter - ikke minst på grunn av et sympatisk lydnivå. Det er ingen grunn til å tvile på at dieselkrigen er i full gang, og at aktørene blir stadig flere. Yanmar har en supersprek sekser klar, men hva med drevet?