utgave nr 9 2006

Goldfish og Hydrolift med egne motorer

Publisert Sist oppdatert

Goldfish og Hydrolift med egne motorer


Hjemmelaget superkraft

De store motorprodusentene kan ikke levere rå kraft nok til de mest ekstreme båtene fra Goldfish og Hydrolift. Derfor gjør gutta øst i Oslofjorden jobben selv.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

De er arge konkurrenter, men gode venner. De bygger statusbåter som henvender seg til et spesielt sjikt blant båtfolket. Disse to innovatørene i norsk båtbransje har kunder som krever den ultimate kjøreopplevelsen, som gir adrenalinkick selv om det koster skjorta. Den delen av kundegruppen — den er ikke stor, men likevel viktig — vil ikke slå seg til ro med standardløsninger. Konkurrentene presser grenser for å ligge i tet for å tekkes også denne gruppen. I praksis betyr det at det må bygges båter som lett tåler både 70-80 knop. De ligger så tett opp til racing som mulig, uten at båtene skal kjøre i løp, men bare gi eierne en morsom og annerledes opplevelse.
Hjernene bak Goldfish og Hydrolift legger ære og kraft bak utvikling av båter som sprenger grenser. Selve båtbyggingen har de alltid hatt kontroll på selv. Motorkraften har vært – og er – en stor utfordring.
Nå har de selv tatt kontrollen på kraften under motorlokket. Ingen av de anerkjente, store motorprodusentene kan levere løsninger som tilfredsstiller kravene. Goldfish har lenge, gjennom datterselskapet Goldfish Technology, selv optimalisert motorkraft for å oppnå ekstra effekt på de råeste båtene. Hydrolift prøver ut sine første egenproduserte motor i disse dager.

D-MAX på Yanmar
- Vi er ikke motorbyggere og har heller ingen planer om å bli det, men vi har valgt å utvikle egen ekspertise for å levere kraft og ytelser til våre kunder som ligger over det motorfabrikkene kan tilby, sier Pål Sollie i Goldfish. D-MAX-motoren fra Goldfish er bygget på Yanmars 6 LP, en dieselmaskin som i utgangspunktet yter XX hestekrefter. Etter ombygging og elektronisk foredling hos Goldfish yter den XX hk, og er blitt en av verdens raskeste dieselmotorer i drevbåt.
Å få rå kraft ut av en diesel motor er i og for seg greit. Den største utfordringen er å få motor og drevet til sammen å makte de enorme påkjenningene. Goldfish prøvde den ut i benk i halvannet år før de fant ballansen mellom ”helse” og ytelse. Effekten er først og fremst skapt med et høyere turtall og ikke økt dreiemoment. D-MAX har et relativt lite slagvolum, men med høyere turtall og optimal tilgang på luft tåler den påkjenningene. Som regel er det høy temperatur som tar livet av en dieselmotor. Eksosen på D-MAX føres ikke ut gjennom drevet, slik vanlig er på drevbåter. Dermed holdes temperaturen nede. Som ekstrautstyr tilbys også en drevkjøler for å få arbeidstemperaturen ytterligere ned. Det er god margin mellom 6 LP-motorens reelle evne og det Goldfish Technology har tatt ut.
Etter det Båtmagasinet erfarer lukter Goldfish også på en annen basismotor for å kunne utvikle dieselkraft på godt over 500 hk.

Egenutviklet bensinmotor
Hydrolift har valgt å bygge en motor helt fra bunnen av, etter at MerCruiser trakk sin ”racingmotor” HP fra markedet. Gjennom lang tid har de hatt et godt samarbeid med ”trollmannen” Stig Bakke i Stavanger som har utviklet den nye bensinmotoren ”Hydrolift Power”, etter detaljerte krav fra oppdragsgiveren i Fredrikstad. Bakke har solid kompetanse fra utvikling av spesialutstyr for oljeindustrien.
- Mercruiser HP hadde en ytelse på 425 hk. Den ville uansett vært for liten for oss nå, sier Aslak Olseth i Hydrolift.
Den aller første ”Hydrolift Power” er nå installert i 24-foteren. Det er ”bare” hatt ut et sted mellom 550 og 600 hk av den, men etter en testperiode er planen å ta ut 7-800 hk.
Motoren er bygget i aluminium, og veier halvparten av tilsvarende stålmotor. Den store effekten har Hydrolift oppnådd gjennom aktiv tuning og hårfine justeringer. Datamaskinen har vært viktigere enn verktøykassa i utviklingen av motoren. Båten, som har fått den nye motoren om bord, er utstyrt med et MerCruiser XP drev. Med en spesialutviklet kjøleløsning skal drevet tåle 600 hk.

Garantiutfordringer
I tillegg til de maskinelle utfordringene, innrømmer både Goldfish og Hydrolift at også garantiansvar og kjøpslov er en utfordring. Yanmars fabrikkgarantier bortfaller straks noe arbeid er utført på motoren. De to båtprodusentene løper ikke fra sitt ansvar etter kjøpsloven, derfor er det også lagt store penger og mange timer i utvikling av motorer som skal holde mål. Begge mener det er verdt det, og at løsningene er gode nok til at fortjenesten fra salg langt vil overstige eventuelle reklamasjoner.
- Men det er klart dette er gråsoner og upløyd mark. Det forklarer vi da også til våre kunder. Dette er et snevert marked. Men det er ikke så mye morsomt å få kjøpt som standard, så det er vel verdt å tilby optimaliserte løsninger, sier Pål Sollie.
Goldfish har levert ca. 50 D-MAX motorer. Verken i fjor eller hittil år har det kommet reklamasjoner.
Hydrolift ligger i startgropa, og regner med å ha de første motorene i salg til neste sesong.
- Nå gjelder det å ile langsomt, sier Aslak Olseth.