utgave nr 6 2001
Mål forbruket av ”suppe”
Mål forbruket av ”suppe”
En nøyaktig måler av drivstoff-forbruk hjelper oss ikke bare å spare drivstoff, men kan også være en indikator på motorens tilstand.
Av maskinsjef Ole StorbuktÅ kontrollere drivstoff-forbruket kan bety mange penger spart, og ved fortløpende å sammenholde opplysninger fra den øvrige instrumentering kan man i tillegg vurdere om undervannsskroget begynner å bli begrodd, om propellen er korrekt, om trimflaps er riktig justert, ved vribart propellanlegg om kjører vi med riktig vridning, om det er drivstofflekkasje, eller om det er noe galt med motoren. I tillegg vil instrumentet indikere begynnende tiltetting av drivstoffilteret ettersom dieselen vil begynne å gasse ved et gitt undertrykk. Kvaliteten på drivstoffet kan vi også til en viss grad vurdere, f.eks egenvekt (miljødiesel) ettersom det egentlige forbruk ikke er i liter, men i kg.
Egenmontering
Etter å ha bestilt 1 stk komplett drivstofforbruksmåler fra W.I.C Marine AS,Trøgstad var det med en viss spenning utpakkingen fant sted. Dette vidunderet skal altså for fremtiden fortelle oss alt det vi ikke viste om:
-Forbruk pr. nautisk mil
-Forbruk pr. time
-totalt forbruk
-Nøyaktig avlesning av turtall og gangtimer
Det fulgte med en omfattende, men grei monteringsanvisning som forteller det meste om montering og igangsetting. Ettersom forbruket i en dieselmotor nødvendigvis må bli differansen mellom mengden som suges fra tanken og det som via returen går tilbake til tanken, må begge disse mengder registreres. Derfor plasserte vi måleturbiner på tur- og retur.
Tilførselsmåleren ble montert direkte i grovfilteret før motor, og returmåler ble montert på slangeforbindelsen mellom motor og tank der hvor det var mest hensiktsmessig for fastskruing. I tilegg var det nødvendig å montere inn en liten pulsjevner(akkumulator) på kabelen. I vårt tilfelle ble begge måleturbinene montert på en aluminiumsplate sammen med vårt eksisterende filter. Dette arbeidet kunne utføres hjemme i garasjen. Videre ble kabling mellom måleturbiner og selve komputeren utført, og instrumentet ble innfelt
i dashbordet. En liten koplingsboks ble benyttet for å få en varig, vanntett forbindelse mellom sensorer og
kabel.
Gjøre det selv?
Brytere for ”reset” og skifte mellom avlesningsmode ble så montert. Disse medfølger ikke. En mindre uklarhet angående tilkopling til GPS (fartssignal) ble raskt oppklart med en E-post til Furuno Norge i Ålesund. Instrumentet som også viser gangtimer og turtall med høy nøyaktighet erstattet nå vår gamle analoge turteller. Konklusjon på monteringen er at det kreves grunnleggende kjennskap til strømningslære og elektro, men den praktiske båtmann kan utføre jobben selv ved å benytte monteringsanvisningen grundig.
Vi har nå skaffet oss et instrument som ved hjelp av sin suverene nøyaktighet gjør det mulig å finne det gunstigste driftspunkt for å oppnå god drivstofføkonomi og dermed rekkevidde. Den ulineære tankmåleren har fått avløsning av et nøyaktig tall for hvor mye som er igjen på tanken. Ettersom motoren er den viktigste komponenten ombord vil vi altså her bli ytterligere i stand til å vurdere om det er noen feil under oppseiling. Det vil kunne være mange feiltilstander i en motor som kan forårsake økning i forbruk. Kort kan nevnes
-Dårlig forstøving (dyser)
-Fall i kompresjon (stempelringer,ventiler etc.)
Prøvekjøring
Med Flo-Scan installert var det klart for prøvekjøring. Vårt håp var å komme ned mot et forbruk på 1 liter pr. nautisk mil. For å oppnå 100% riktig avlesing, måtte vi først bruke opp en tank diesel. Så skulle instrumentet finkalibreres med et potensiometer på baksiden. Foreløpig prøvekjøring viser at i vårt tilfelle oppstår gunstigste driftspunkt ved et turtall som ligger noe over det man tidligere har benyttet til «marsjfart». Og det er jo greit å vite. Når det gjelder nøyaktighet, så kan vi si oss svært fornøyd etter å ha nullstilt ved bunkring. Når så 110 liter ble påfylt, viste måleren 115 liters forbruk. Dette kalibrerte vi slik at tall for bunkret antall liter og tallet som instrumentet viste for forbrukt drivstoff stemmer overens. Dette vil gi en svært nøyaktig avlesning ved neste fylling, akkurat som å kjøre drosje med taksameter.
Produktspekteret for forbruksmålere fra Flo-Scan består også av noen rimeligere utgaver med analog visning av liter pr. time. I tillegg kan nevnes at for bensinmotorer uten retur vil teknologien bli atskillig enklere og dermed billigere. Fra produsenter av båter med en viss motorytelse burde drivstofforbruksmåler kunne tilbys som ekstrautstyr til båtkjøpere, for drivstofføkonomi er noe som opptar mange «redere» langs kysten.
Det bør være mulig å oppnå en drivstoffbesparelse på 15-30% ved optimal bruk av informasjonen som instrumentet gir .Ettersom vi har sett en kraftig økning i drivstoffprisene gjennom det siste året vil i hvert fall de som har mange gangtimer og kraftig maskineri til fremdrift raskt kunne tjene igjen investeringen .