utgave nr 7 1994
Radar og autostyrmann
Ny radar og autostyrmann
Av Ingvar Johnsen
Vår første tekniske prøvetur med reportasjebåten tur-retur Arendal ble foretatt i begynnelsen av mai. Den nyeTennfjord-styringen, Robertson-piloten og Raytheon-radaren var på plass og gjorde førsteklasses jobb.
Når det gjelder radaren, er den et praktfullt kystnavigasjons - instrument, men det tar tid å lære seg å tolke bildet. Derfor er mye av den første tiden brukt til å sammenholde radarbildet med omgivelsene og sjøkartet. Det er helt klart at skal du kunne stole på radaren, må du lære dette, og du må dessuten lære deg å justere bildet optimalt etter forholdene. Vi har prioritert disse elementærkunnskapene til å begynne med og latt alle de spennende knappene og mulighetene være i fred foreløpig.
Grunnlaget for den nye autopiloten var skiftet fra manuell til hydraulisk styring. Vi valgte Tennfjord, og etter meget samvittighetsfull montering, funksjonerer det hele meget bra. Mange tror at hydraulikkslanger bare kan lures opp og ned gjennom kriker og kroker uten at det gjør noe. Feil. Slangene bør legges i nøyaktig lengde uten unødvendige sløyfer og slakker. Dette har med luft i anlegget å gjøre, for enhver luftboble svekker "fastheten" og eksaktheten i styringen.
Autopiloten fra Robertson fikk også bevist sin funksjonalitet. Etter å ha gått gjennom sitt selvjusteringsprogram, har den gjort det den er blitt bedt om. Den ble montert med et fast betjeningspanel inne, og fjernkontroll med syv meter kabel på styreposisjonen ute. Det er en grei løsning. På turen sydover gikk vi Horten - Risholmen utenfor Tvedestrand i ett strekk. Ute ved Kruke/Store Færder, i svak nordavind, satte vi kurs rett på Lyngør. I le av overbygget forut lot vi tankene fly, akkompagnert av bølgeskvulpet fra baugbølgen. Noen praktfulle timer.
På tur nordover fikk vi en nordakulig i "trynet" 15 nautiske mil vest av Jomfruland midt på natten. Den slet vi med til utpå morgenkvisten og fikk bekreftet at det elektromagnetiske kompasset fikset både uværet og nord-problemet. Foreløpig er altså piloten styrt av kompasset. Simrad tok seg tydelig vann over hodet da de lanserte sin bærbare GPS/elektroniske kartplotter i vinter. Apparatet er fortsatt ikke vist i "levende live" og blir nok ikke det før i august. I mellomtiden har vi sett andre kartplottere med små skjermer - blant annet Shipmates nye. Skjermene er rett og slett helt uleselige i dagslys. Med det klare bildet vi har på vår Raytheon radar, går vi for en-skjerm løsning. Vi monterer altså en GPS-giver og elektronisk kartgiver og tar ut alle data på radarskjermen. Det gir oss blant annet muligheten til å flytte innprogramerte kurser fra kartet over til radarbildet og la autopiloten styres av GPS-en. Nå er vi klar for sommerturen og møter du oss, slå gjerne av en prat.